Článek
Rozumné – to je asi to poslední slovo, které byste běžně použili při popisu sportovního auta. Rychlé? Jistě. Dravé? Rozhodně. Vzrušující? Perfektní! Ale rozumné? To asi ne. Najdou se však i výjimky, které hravě zvládnou i ty nudné životní role. Třeba jako nová Cupra Leon Sportstourer ve výkonné plug-in hybridní verzi e-Hybrid.
Ta totiž kombinuje benzinový motor (1,4 TSI o výkonu 150 koní a 250 Nm) s elektromotorem (o výkonu 115 koní a 330 Nm) a baterií (o kapacitě 12,8 kWh s nabíjením ze zásuvky), díky tomu můžete reálně ujet kolem 50 kilometrů čistě na elektřinu (z domácího wallboxu baterii dobijete do plna za 3,5 hodiny). Dojíždění do práce nebo po nákupech tak může být naprosto tiché, uklidňující a laciné…
Plug-in hybridní Cupra. Proč vlastně existuje?
Sportovní auta se svými silnými motory jsou pro automobilku velkou emisní zátěží a pro zákazníky začínají být drahá – v západní Evropě jsou totiž výkonné modely zatížené dodatečnou daní. Plug-in hybridy mají naopak (papírové) emise úžasně nízké, od některých daní jsou proto oproštěny a jejich nákup je mnohdy dokonce dotován. Plug-in hybridní pohon navíc přináší lacinější provoz a řadu dalších praktických výhod (v Česku třeba nemusíte kupovat dálniční známku a leckde parkujete zdarma).
Jenže pak je tu jízdní režim „Cupra“, který spojí sílu vybuchujícího fosilního paliva s proudícími elektrony a dohromady to dá solidní porci 245 koní a 400 Nm, které přes 6stupňovou dvouspojkovou převodovku DSG roztáčejí přední kola. Výsledkem je stovka za 7 sekund a maximálka 225 km/h. Už to nezní vůbec špatně, za volantem však Cupra Leon e-Hybrid působí ještě rychleji, protože na povel plynu vyráží dychtivě vpřed díky bleskové reakci elektrického systému.
Na té správně točité okresce si tak můžete řízení opravdu užít. Z pevného objetí perfektní anatomické sedačky dirigujete směr sportovním volantem příjemným na úchop (jsou na něm tlačítka startování motoru a volby jízdních režimů i pádla řazení, takže z něj při jízdě nemusíte vůbec sundávat ruce) a popoháníte auto plynovým pedálem, Cupra drtí rovinky svižným tempem a nadšeně se vrhá do zatáček, ve vinglu si pak můžete hrát s vyvážením auta a povolením plynu utahovat stopu (díky těžší zádi dané prodlouženou karoserií kombíku spolu s bateriemi pod zadními sedadly) a na výjezdu si užívat okamžitý zátah s elektrickým dopingem.
Tedy dokud máte nabitou baterii. Když její stav nabití spadne k nule, zbude vám energie už jen na krátký boost, zbytek musí oddřít zcela nesportovní přeplňovaná čtrnáctistovka, která navíc táhne těžký komplet elektromotoru a baterií. Ale nebojte, předtím urazíte desítky velmi rychlých a zábavných kilometrů. Nám se baterie vybila zhruba po 150 kilometrech kombinujících městské, pohodové i svižné jezdění. Taky by vám mohly trochu vadit zvláštní reakce systému (občas nereaguje na podřazení a někdy při brzdění dokonce zhasne motor) nebo velmi umělý zvuk „motoru“ vycházející z reproduktorů i při jízdě pouze na elektřinu…
Ale pokud takové věci neřešíte, tak jen nejste správný zákazník pro tohle auto. Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid je o rozumném kompromisu: potřebujete rodinné auto, ale zároveň se nechcete vzdát zábavy, máte rádi technologie a chcete být eko, ale přitom máte taky rádi rychlost a vzrušující jízdu. Plug-in hybridní kombi tohle všechno dokáže nabídnout v dost atraktivním a použitelném mixu, který řadu zákazníků zcela uspokojí. A pro ty ostatní je tu nabroušená benzinová Cupra s výkonem až 310 koní a stovkou za 4,8 sekundy!