Článek
Většina starých cenově dostupných aut měla čtyřválcové motory, ať už šlo o objemy 1,2 litru nebo třeba rovné dva litry. V současnosti hojně rozšířené tříválce jste dříve mohli potkat více méně jen v malých městských autíčkách nebo jako zástavbový pohon nějaké lacinější domácí buggy. Doba pokročila, proto se dnes dokonce některé automobilky v reklamách chlubí tím (Hyundai), že do aut dávají čtyřválcové motory.
Polemiku o tom, jestli je to dobře, nebo není, dnes vynecháme. Moderní tříválcové motory mají své výhody i nevýhody. Kvůli unijním předpisům mají například nižší emise, případně hmotnost, ale jsou také celkově složitější a mnohdy opatřeny turbem nebo jinými „udělátky“. My se však zaměřili na cenově dostupná auta, která si může dovolit většina z nás a pod jejichž kapotou pracuje čtyřválcový agregát.
Citroën C3
Francouzská automobilka Citroën sice nabízí model C3 se tříválcovými motory, ale pouze v benzinovém provedení. Pokud sáhnete po základním dieselu, dostanete vznětovou patnáctistovku, ve které pracují čtyři písty. Momentálně na tento model běží akční kampaň, takže nové chrochtající vozítko se čtyřválcem pořídíte za necelých 330 tisíc korun.
Fiat Qubo
Fiat má poslední skladové vozy rodině orientovaného prcka se jménem Qubo. Za výprodejovou cenu necelých 276 tisíc máte pod kapotou čtyřválcový benzinový agregát o objemu 1,4 litru a výkonu 77 koní. Pokud jste fanoušci stlačeného zemního plynu, můžete sáhnout po CNG variantně, ale ta stojí skoro o 80 tisíc korun více. Tak či onak dostanete ve standardu čtyři válce.
Honda Jazz
Japonská Honda patři k dražším značkám, ale pár desítek tisíc za Jazz se díky prostornosti a rozměrům vozu určitě vyplatí. Modelová řada 2020 má navíc akční ceník, takže základ se čtyřválcovým motorem o objemu 1,3 litru a výkonu 102 koní vyjde na necelých 360 tisíc. Navíc dostanete šestirychlostní manuální převodovku a rozumnou výbavu.
Lada 4 x 4
Lada Niva má po faceliftu a my už známe české ceny. Třídveřový model sice poněkud podražil, ale zase nabídne upravený interiér, celkově lepší odhlučnění, přepracované topení a díky jednomu airbagu také větší bezpečnost. V základu za 355 tisíc korun sice nedostanete mnoho komfortní výbavy, ale spíše praktické prvky (stálý pohon 4 x 4, redukci, uzávěrku) a také osmiventilový čtyřválcový motor o objemu 1,7 litru.
Hyundai i30
Nejlevnější hatchback i30 začíná v akčním ceníku na částce 299 990 Kč. Myslíte si, že má v základu tříválec s turbem? Omyl! Standardem je zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 100 koní. Podobně jako u Hondy tady dostanete šestirychlostní manuál, a navíc ještě pětiletou záruku bez omezení nájezdu kilometrů.
Kia Rio
Malá Kia Rio startuje na akční částce 274 980 Kč a v základu nabízí čtyřválec o objemu 1,25 litru naladěný na výkon 84 koní. Ani sériová výbava není špatná, máte tu přehrávač na MP3, klimatizaci nebo centrální zamykání s dálkovým ovladačem. Byť jde o konstrukčně starší model, pořád má co nabídnout, a hlavně disponuje čtyřválcovým motorem už v základu.
Dacia Sandero
Rumunská Dacia nabízí do svého velmi dobře prodávaného vozu také čtyřválcový diesel, který nabídne výkon 95 koní a objem 1,5 litru. Jde tedy o jedinou možnost, jak dostat u Sandera v základu čtyři válce a vejít se do 300 tisíc korun. Pokud byste přece jen chtěli benzin, koukněte na Dokker, který má pod kapotou výhradně čtyřválce.
Suzuki Ignis Hybrid
Japonská automobilka Suzuki má jeden z nejlevnějších crossoverů na trhu. Jmenuje se Ignis a prodává se s mild-hybridním motorem o objemu 1,25 litru. Čtyřválcový zážehový agregát má výkon 90 koní a spolupracuje s pětirychlostním manuálem. V základu vyjde vůz na necelých 253 tisíc, zatímco za čtyřkolku zaplatíte skoro 330 tisíc. Stále však jde o kvalitní a cenově dostupný vůz.
SsangYong Tivoli
Jihokorejská automobilka SsangYong se sice zaměřuje více na SUV a pick-upy, nicméně jejich nejlevnější model startuje na částce necelých 370 tisíc. Jde tedy o vyšší horní strop, nicméně za svoje peníze dostanete benzinovou čtyřválcovou patnáctistovku s turbem naladěnou na výkon 163 koní a šestirychlostní manuální převodovku.
Tak to byl stručný průřez českým trhem a nabídkou cenově dostupných automobilů, u kterých můžete mít v základním provedení čtyřválcový agregát. Preferujte čtyř či více válcové motory, nebo jste zastánci moderních tříválců?