Článek
Před sedmi lety Tesla světu ukázala, že to jde – že tu existuje trh pro výkonný prémiový elektromobil s velkým dojezdem. Ale pár let to ještě trvalo, než se zavedené automobilky rozhoupaly k činům.
Nyní jsou však jejich auta konečně na trhu. A i když zadání měli všichni stejné, každý výrobce k řešení přistoupil trochu odlišně. Pojďme si postupně představit všechny čtyři soupeře:
Jaguar I-Pace
Jaguar se do elektromobility vrhnul přímo po hlavě. Vyvinul zcela novou platformu podle typické „elektrické“ šablony, tedy skateboard s podlahou plnou baterií a elektromotorem u každé nápravy. I-Pace z tohoto pokrokového přístupu silně těží – má velmi prostorný interiér s obrovským kufrem (a malým předním kufrem), nízké těžiště a kola v rozích pomáhají skvělým jízdním vlastnostem. Významná výhoda je i to, že váží o dva až tři metráky méně než jeho méně odvážní konkurenti.
Audi e-tron
Audi stihlo uvést svou novinku na trh jako druhé rok po Jaguaru, ale pouze za cenu využití již existující konvenční platformy (Q7) a jejího překopání na elektrický pohon, což právě odráží vyšší hmotnost. Neměli ale na vybranou, koncernová platforma pro velká auta ještě není hotová a Audi si nemohlo dovolit čekat, protože už by nemělo takový „Vorsprung durch Technik“. Technici se aspoň zaměřili na vedlejší systémy a e-tron tak přijíždí nejen s kamerami místo bočních zpětných zrcátek (vypadají cool, jenže jsou docela zbytečné), ale především s inovativním systémem řízení rekuperace podle okolní dopravy a podle situace na silnici (více se dočtete V NAŠEM TESTU).
Mercedes EQC
Mercedes byl při přechodu k elektromobilitě opatrný. Novinka EQC totiž vychází z konvenčního crossoveru GLC – přední struktura dokonce kopíruje tu z GLC natolik věrně, že má repliku bloku motoru z ocelových trubek, aby byla při nárazu stejně bezpečná (a kvůli tomu je EQC taky o 150 kg těžší). Přední část navíc dorazí do továrny již předem smontovaná, aby se elektrické ECQ mohlo vyrábět na stejné lince jako GLC – což Mercedesu umožní pružně se přizpůsobovat aktuální poptávce. Mercedes tak možná nebyl opatrný, ale spíš chytrý…
BMW iX3
BMW možná přišlo s ambiciózní značkou „i“ jako první, ale po modelech i3 a i8 ztratilo tempo a chystané iX3 (kterou nám už dva roky ukazují jako koncept, ale na trh dorazí až příští rok) přijede na platformě běžné X3, která s elektrifikací počítala. Jenže iX3 proto bude mít jen jeden elektromotor, zatímco všichni ostatní mají dva, také 70 kWh bateriový balík bude mezi konkurencí nejmenší. Šéfa BMW tento přístup podle všeho stál místo, ale on si stojí za svým – BMW totiž za oponou připravuje extrémně sofistikovanou modulární platformu, která bude schopná ubytovat buď spalovací motor, plug-in hybrid nebo čistě elektrický pohon. BMW si tak vytváří prostor, aby mohlo pružně reagovat na skutečnou poptávku trhu, která je zatím ve hvězdách. Jenže nová auta na téhle platformě vyjedou z továrny až v roce 2021.
BMW tak nejspíš první kolo elektrické bitvy v prémiovém segmentu prohraje. Kdo se tedy stane vítězem? Technologicky je to rozhodně Jaguar, který postavil nejlepší auto (stejná technika se navíc brzy objeví v elektrickém XJ). To však neznamená, že zvítězí i obchodně, protože se Audi a Mercedesu může podařit svá méně pokročilá auta lépe prodat. Uvidíme, jak půjdou v nejbližších měsících a letech na dračku.