Článek
Favorit pro bylo mladoboleslavskou Škodovku zlom, Felicia byla pokrok, ale Fabia znamenala skutečnou revoluci. Do vývoje nového malého auta investovala automobilka všechny dostupné prostředky, nejmodernější dostupnou techniku a veškerý tvůrčí talent šikovných konstruktérů i kreativních designérů. Všechno do sebe dokonale zapadlo a Fabia se stala hvězdou. Skutečný majstrštyk však bylo, jak úspěšně na ni navázaly další dvě generace…
Fabia I. (1999–2007)
Na základech zcela nové koncernové platformy PQ24 (Fabia ji využívala jako první, Polo se jí dočkalo až o dva roky později) vzniklo zvenku kompaktní, zevnitř nečekaně prostorné auto plné chytrých nápadů, upřímně jednoduché, ale poctivě vyrobené, příkladně úsporné a nečekaně spolehlivé. Kdo by ho neměl rád?!
Ve výbavě už tehdy byly prvky jako ESP s ABS, boční airbagy, xenonové světlomety s ostřikovači, litá kola, rádio s osmi reproduktory, navigace nebo tempomat. Fabia se tak mohla měřit s těmi nejlepšími ve své třídě – a většinu z nich s přehledem porážela.
Karosářské varianty: pětidveřový hatchback, kombi, sedan
Zajímavost: Již od začátku se počítalo s účastí ve WRC, proto se také výsledné auto muselo vměstnat do čtyř metrů délky. Součástí původních návrhů byla také sportovní verze RS, kterou nečekaně poháněl turbodiesel.
Fabia II. (2007–2014)
Jestli první Fabia okamžitě vzbudila nadšení, ta druhá zpočátku přinesla spíše rozpaky. Technika se jen mírně evolučně vylepšila, design se naopak změnil k horšímu (dodnes mu někteří lidé nepřišli na chuť) – dvojková Fabia vypadala vykuleně a působila příliš úzká a vysoká, nezachránila to ani střecha s možností kontrastního lakování.
To však neznamená, že by to bylo špatné auto. Na stejném půdorysu nabídla ještě prostornější interiér, ve výbavě se objevily lákavé prvky jako hlavové airbagy, elektronicky řízená klimatizace nebo multifunkční volant a komfort dále vylepšovala třeba loketní opěrka. Vedle sportovního RS (tentokrát s benzinovým, dvakrát přeplňovaným motorem) se poprvé ukázala také dobrodružnější verze Scout a sportovně laděné Monte Carlo.
Karosářské varianty: pětidveřový hatchback, kombi
Zajímavost: Na základech druhé Fabie vznikl i velkoprostorový Roomster, od přídě až po B-sloupek mají obě auta zcela shodný design.
Fabia III. (2014–2021)
Třetí generace Fabie měla napravit škody napáchané předchůdcem – o dynamický, nadčasový design se tentokrát postaral talentovaný Jozef Kabaň, technický pokrok zajistila modernizovaná platforma PQ26 a vnitřní prostor znovu povyrostl (pomohlo mu rozšíření karoserie o 9 cm).
Bezpečnost zvýšily moderní jízdní asistenty (systém nouzového brzdění Front Assist, adaptivní tempomat nebo rozpoznání únavy řidiče) a výbava obsahovala lákavé položky jako LED denní svícení, bezklíčový přístup a startování (KESSY), parkovací kameru nebo infotainmenty umožňující zrcadlení mobilního telefonu MirrorLink. Z nabídky definitivně zmizela sportovní verze RS (zůstalo jen lehce sportovnější Monte Carlo) a dobrodružná verze Scout se přejmenovala na Scoutline (pojmenování Scout je vyhrazené pro verze s pohonem všech čtyř kol).
Karosářské varianty: pětidveřový hatchback, kombi
Zajímavost: Fabia R5 se stala nejúspěšnějším závodním autem Škoda, mistrovství světa (WRC2) vládla s přehledem pět let po sobě (2015–2019). Mistrák vyhrála i v roce 2020, tentokrát už v rukou soukromníků. Lokálních mistrovských pohárů nasbírala nepočítaně.
Prodeje
1. generace | 1,79 mil. kusů |
2. generace | 1,70 mil. kusů |
3. generace | přes 1 mil. kusů |
CELKEM | přes 4,5 milionu kusů |
Fabia IV. (2021)
Blížící se čtvrtá generace slibuje emotivnější design, více prostoru (všimněte si v tabulce, jak výrazně povyrostla), komfortnější výbavu, nejnovější prvky digitalizace a konektivity a sofistikované jízdní asistenty, přitom všem si má zachovat chytrou praktičnost (Škoda slibuje 14 nových Simply Clever prvků) a rozumnou cenovku. A ano, karosářská varianta kombi už byla oficiálně potvrzena, i když si na ni počkáme až do začátku roku 2023.
Rozměry
Délka | Šířka | Výška | Rozvor | Objem kufru | |
---|---|---|---|---|---|
1. gen | 3 960 mm | 1 646 mm | 1 451 mm | 2 462 mm | 260 l |
2. gen | 3 992 mm | 1 642 mm | 1 498 mm | 2 465 mm | 300 l |
3. gen | 3 992 mm | 1 732 mm | 1 467 mm | 2 470 mm | 330 l |
4. gen | 4 107 mm | 1 780 mm | 1 460 mm | 2 564 mm | 380 l |
My jsme se už svezli s prototypem nové Fabie a nejvíc nás ohromila její dospělost – jak sebejistě působí a jak pohodlně jezdí. „Zpoza volantu působí jako ještě větší auto, než kterým ve skutečnosti je, což je dáno i nastavením podvozku a jeho odhlučněním,“ vysvětluje šéfredaktor Garáže Dominik Valášek, který měl tu čest novou Fabii již provětrat. „Fabia se nechá po silnici příjemně a přirozeně vodit, aniž by vzbuzovala dojem, že za volantem spíš vlaje. Konkrétně za nastavení podvozku paří Škodovce velké uznání – takhle dospěle jezdící malé auto se totiž jen tak nevidí.“
To vše v nás vzbuzuje velkou zvědavost, kterou ukojí až oficiální představení novinky naplánované na květen. Do té doby vám ale určitě přineseme ještě další drobné informace o postupně odhalované novince, takže zůstaňte naladěni na Garáž.cz.