Článek
První vlaštovkou série RS bylo v roce 1994 Audi RS 2 s podélně uloženým 20ventilovým pětiválcem naladěným na výkon 315 koní. Automobilka vozu nadělila ještě pohon všech kol a samosvorný mezinápravový diferenciál převzatý ze světa motorsportu. O pět let později se do rodiny přidalo Audi RS 4 Avant – kombík střední třídy s dvakrát přeplňovaným šestiválcem o objemu 2,7 litru. Výsledek? 380 koňských sil – a to především díky zapojení inženýrů ze společnosti Cosworth Technology.
Rok 2005 znamenal příchod druhé generace modelu RS 4 – ta měla v základu vidlicový osmiválec s přímým vstřikováním paliva, výkon 420 koní a omezovač otáček na hranici 8 250. Vyladěním prošel také podvozek a pohon všech kol. Milovníci otevřeného nebe si mohli užívat Audi RS 4 Cabriolet s nezaměnitelným zvukem přirozeně dýchajícího motoru V8.
Uběhly tři roky od premiéry Audi RS 4 a světlo světa spatřil sportovní vůz převlečený za manažerské kombi – Audi RS 6 Avant. Svoji oblibu mezi řidiči si vydobyl díky nenápadnému vzhledu, pohonu všech kol a dvakrát přeplňovanému desetiválci s nejvyšším výkonem 580 koní. Ptáte se, proč byl model tak úspěšný? Odpověď je snadná – kdo by nechtěl familiární kombík s technikou ze supersportovní placky Audi R8?
V Německu mysleli i na malé hatchbacky, takže se do skupiny potenciálních závoďáků v roce 2011 přidal model RS 3 Sportback s pětiválcem a výkonem 340 koní. O dva roky později jsme se mohli kochat pohledem na první ostré SUV od Audi – kompaktní RS Q3. Nejvyšší varianta RS Q3 Performance byla v roce 2016 vyladěná dokonce na 367 koňských sil. Momentálně koupíte rovnou 7 výkonných modelů Audi RS. Jde o Audi TT RS Coupé a Roadster, Audi RS 3 Sportback, Audi RS 4 Avant a varianty Coupé a Sportback modelu Audi RS 5.
V komplexu Audi Forum Neckarsulm byla 12. července 2019 u příležitosti jubilea otevřena výstava. Kromě známých sériově vyráběných modelů je na ní prezentováno celkem 14 opravdových rarit RS – mezi nimi je i závodní vůz Audi TT RS z roku 2011, vyvinutý pro tovární nasazení na Nürburgringu. Návštěvníci mohou spatřit také prototyp Audi RS 8, který nebyl nikdy uveden do výroby a limuzínu RS 4, jež má lakování od pop-artového umělce jménem Romero Britto.
Modely RS v chronologickém pořadí:
- Audi RS 2 Avant (1994) – 326 koní
- Audi RS 4 Avant (2000) – 380 koní
- Audi RS 6 Limuzína a RS 6 Avant (2002) – až 480 koní
- Audi RS 4 Limuzína (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006) – 420 koní
- Audi RS 6 Limuzína a RS 6 Avant (2008) – 580 koní
- Audi TT RS Coupé a TT RS Roadster (2009) – až 360 koní
- Audi RS 5 Coupé (2010) a RS 5 Cabriolet (2012) – 450 koní
- Audi RS 3 Sportback (2011) – 340 koní
- Audi RS 4 Avant (2012) – 450 koní
- Audi RS Q3 (2013) – až 367 koní
- Audi RS 6 Avant (2013) – až 605 koní
- Audi RS 7 Sportback (2013) – až 605 koní
- Audi RS 3 Sportback (2015) – až 367 koní
- Audi TT RS Coupé a TT RS Roadster (2016) – 400 koní
- Audi RS 3 Limuzína (2017) – 400 koní
- Audi RS 5 Coupé (2017) – 450 koní
- Audi RS 4 Avant (2017) – 450 koní
- Audi RS 5 Sportback (2018) – 450 koní
Pozadu však nezůstala ani konkurence. Mnichovská automobilka BMW se může pochlubit vysoce výkonnými modely řady M, které mají kořeny už v 80. letech. Éru sportovních „bavoráků“ zahájilo ikonické BMW M1; poté se německý výrobce zaměřil na všechny automobilové třídy – od malých sporťáků po SUV. Mezi nejznámější současné modely patří například BMW M2 a BMW M5.
Úhlavní rival obou automobilek pochází ze Stuttgartu a vyrábí auta s trojcípou hvězdou ve znaku. Vozy Mercedes-AMG se podobně jako „bavoráky“ nebo sporťáky ze série Audi RS vyznačují zaměřením na vysoký výkon. Pamatujete si dvoumístné kupé s bočními dveřmi otevíratelnými směrem nahoru? Ve své době šlo o jeden z vrcholů německého inženýrství a neslo označení SLS AMG. A co vy a vaše preference? Která z uvedených značek je vašemu srdci nejbližší?