Článek
Jó fabie, to je náš český etalon běžného vozu pro všechny věkové generace. A těch ojetin… Vyrazte na cesty, schválně, kolikže jedniček a dvojek potkáte? Mraky. Jiné to nebude ani s postupně stárnoucí trojkovou řadou, vždyť slušný kus před faceliftem už pořídíte za cirka 150 tisíc korun. Pokud ale máte raději novotou vonící zboží, měli bychom pro vás jeden holobyt, jednu prémiovku a také jedno užitečné srovnání.
Pokud půjdeme po aktuálně nejdostupnější Fabii čtvrté generace, zabrousíme v konfigurátoru na základní výbavu Ambition v modré, jediné nepříplatkové barvě. Co se týče kol, tak dostanete 15palcové plecháče s ozdobnými kryty, uvnitř na vás čeká šedivý, avšak poměrně vzdušný interiér a v rámci motorizace zatím nejvíce ušetříte sázkou na litrové MPI (59 kW) s pětirychlostním manuálem.
Příplatky jen zbytečně zvyšují cenu, takže ty šetřílek vynechává zcela. Sečteno, podtrženo, v holotě za téměř 330 tisíc korun dostanete například elektricky ovládaná zrcátka a okna vpředu, multimediální systém vybavený mobilní konektivitou, centrál s dálkou, manuální klimu, přední potkávací diodové lampy, mlhovky, velký palubní počítač a omezovač rychlosti (bez tempomatu).
Svoji konfigurační zhýralost začneme výbavou Style a metalickou barvou za krásných 18 600 Kč. Kola chceme s aerodynamickými kryty, 17palcová, za dalších 24 tisíc. Interiér? Šup do sportovna za 9 500 Kč. Motoricky volíme zatím nejsilnější jednotku z nabídky – litrový tříválec s turbem (81 kW) a automatem DSG, což nás finančně vynese na 492 tisíc, jenže nekončíme.
Házíme do košíku, co se dá, a před montáží tažného zařízení přestřelujeme cifru 650 tisíc. K tomu si dáme navíc ještě prodlouženou záruku, záruku mobility a rovnou voláme Chocholouška, protože zaplatit přes 683 tisíc korun za (byť krásnou) Fabii bude chtít vážně odvahu. A nejvyšší cifry porostou, především až přibude výbava Monte Carlo (2022), čtyřválec 1,5 TSI a kombík.
Ale co, pro pořádek ještě jmenujeme zajímavé položky maximální specifikace (vč. příplatků), která zahrnuje například plně diodové lampy, velkou obrazovku infosystému, digitální kokpit, adaptivní tempomat, bezklíčové zamykání i start, panoramatickou střechu, vyhřívané čelní sklo, parkovací kameru nebo prémiový audiosystém Škoda.
Čtvrtá versus třetí
Čtvrtá generace je sice v základu dražší než třetí, nicméně malé srovnání ukáže, že horká mladoboleslavská novinka přijíždí s cenově atraktivní výbavou navíc, kterou řada z vás určitě uvítá a další řada zase pohaní, protože některým základní a finančně dostupný holobyt zkrátka vyhovuje.
Jako referenční vzorek třetí generace poslouží model Active 1,0 TSI 70 kW za 314 900 Kč. Proti němu se postaví čtvrtá generace v úrovni Ambition 1,0 TSI 70 kW za 349 900 Kč. Rozdíl tedy činí rovných 35 000 Kč.
Co že tedy má standardní čtyřka oproti základní trojce navíc?
- Hlídání dění vpředu před vozem
- Hlídání jízdních pruhů
- Systém rozpoznání únavy řidiče
- Velký palubní počítač
- Bluetooth konektivitu
- Mobilní konektivitu k infosystému
- Proaktivní servis
- Výškově stavitelné sedadlo spolujezdce
- Schránku na brýle
- Hlavní potkávací LED lampy
- Přední mlhovky
Kdybyste si tuhle výbavu přidávali do základní Fabie třetí generace, zaplatili byste za ni 39 700 Kč, a tedy (teoreticky) přeplatili navíc o 4 700 Kč. Už rozumíte? Ne? Dáme si ještě jeden příklad.
Škoda Fabia 3. generace Ambition Plus 1,0 TSI 70 kW za 344 900 Kč (respektive 332 400 Kč, protože odečítáme 15palcové liťáky v ceně 12 500 Kč) vs. Škoda Fabia 4. generace Ambition Plus 1,0 TSI 70 kW za 359 900 Kč. Jasný nárůst o 15 000 Kč, ale co výbavové rozdíly?
Přidaná základní výbava Fabie 4. generace Ambition Plus
- Hlídání jízdních pruhů
- Systém rozpoznání únavy řidiče
- Mobilní konektivita k infosystému
- Proaktivní servis
- Výškově stavitelné sedadlo spolujezdce
- Hlavní potkávací LED lampy
- Vyhřívání předních sedadel
- Vyhřívání ostřikovačů ostřikovačů
Tedy potenciální úspora takto nakonfigurované čtvrté generace oproti třetí činí 1 400 Kč, jelikož by vás výše vypsané příplatky vyšly celkem na 28 900 Kč.
Pokud se na českém trhu objeví ještě nejzákladnější 48kilowattová motorizace 1,0 MPI, možná pořizovací cenovka základního hatchbacku o něco málo klesne. Ale co kombík? Inu tady to bude složitější, musíme si na něj počkat až do roku 2023.
Pokud ovšem nechcete otálet, můžete sáhnout po současné rozlučkové edici Fabia Combi Tour za necelých 330 tisíc korun, mrknout po dostupných skladovkách anebo zabrousit na Sauto.cz a ulovit nějaký zánovní kousek.