Hlavní obsah

Čtrnáct aut, která nesou jména významných lidí

Foto: Pininfarina

Ferrari Sergio nebo chcete-li Pininfarina Sergio například nese jméno slavného automobilového návrháře

Člověk si občas řekne: „Kde jen ti výrobci berou inspiraci pro jména?“. Nejjednodušší je samozřejmě číselné označení, protože se dá snadno zařadit do nabídky a není třeba řešit, zda daný název v některém ze světových jazyků neznamená něco hanlivého, ačkoliv Toyota MR-2 byla ve Francii přesně tím případem. Dále může přijít inspirace z přírodních úkazů, z historie a občas se tou inspirací stanou dokonce i lidé – tedy alespoň většinou jde o „běžné smrtelníky“, abychom byli přesní.

Článek

Znáte osobnosti, podle kterých vznikly názvy automobilů?

1. Opel Adam

Leckoho napadne jako první návaznost na biblické postavy Adama a Evu, jenže zdání někdy klame. Jistý Adam Opel totiž opravdu existoval, a byl to dokonce přímo zakladatel německé automobilky. Model Adam se úplně poprvé ukázal, věřte nebo ne, už v roce 2012 na Pařížském autosalonu. Vtipné je, že v Británii se Opel prodává pod označením Vauxhall, což už tolik smyslu ani návaznosti na zakladatele nevzbuzuje.

2. Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni

Kdo že to vlastně je, ten Balboni? Že by závodník? No, skoro… Valentino Balboni je bývalý testovací jezdec Lamborghini, který se v Sant’Agatě vypracoval z mechanika až na testovacího jezdce, když si jej posléze vybral sám Ferruccio Lamborghini osobně, aby testoval nová auta po boku závodníka Boba Wallace. Traduje se, že Balboni řídil okolo 80 procent všech vyrobených Lamborghini.

Balboni byl v automobilce zaměstnán v letech 1968-2008, tedy přesně čtyřicet let. Když potom odešel do důchodu, vyrobili na jeho počest speciální edici, která nesla jeho jméno. A jelikož je Balboni mazák ze staré školy, měla verze Balboni poháněná výhradně zadní kola. Převodovku jste si sice vybrat mohli, ale pro tohle auto existuje jen jedna správná – ta se třemi pedály. Díky absenci předního pohonu bylo auto také o jednoho urostlého chlapa lehčí. Verze byla tak oblíbená, že se v letech 2010-2013 vyrábělo Gallardo LP550-2 jako součást nabídky, avšak už bez onoho efektního pruhu.

3. Pagani Huayra BC

Je dost pravděpodobné, že naší záliby v italské automobilce Pagani jste si už, zvláště pokud jste pravidelní čtenáři, stačili všimnout. Kupodivu je to převážně z toho důvodu, že Pagani je dnes tím, čím bylo Lamborghini před 30 až 40 lety.

Horacio Pagani je také známý svým osobním přístupem, automobilka ke každému svému zákazníkovi přistupuje individuálně, a auto tak vzniká přesně na míru jeho potřebám a vkusu. Jedním z takových byl i Benny Caiola – dokonce úplně prvním z nich. Ano, pan Caiola byl úplně první člověk, jehož důvěru si Horacio vysloužil, a rozhodl se utratit pořádný balík peněz za původní Zondu, nakonec se z nich stali dobří přátelé. Po smrti Caioly se Horacio rozhodl věnovat mu celou jednu výrobní řadu modelu Huayra – nabroušenou verzi BC.

4. Renault Clio

Studenti nám snad prominou malou dějepisnou vsuvku. Název motoristům dobře známého francouzského modelu segmentu B je totiž podle všeho odvozen z řecké mytologie. Nejvyšší bůh Zeus měl několik dcer, které měl se svou ženou, bohyní paměti Mnémosyné. Každá z těchto dcer, kterým se přezdívalo Múzy, se zabývala jiným druhem múzických umění jako tanec, básnictví nebo astrologie.

Jednou z nich byla i Kleio, což se vyslovuje prakticky stejně jako Clio, a byla patronkou dějepisectví. V dobových dokumentacích byla mnohdy zobrazována se svitkem papyru nebo rydlem v ruce.

5. Ferrari Dino

Příběh modelů Ferrari Dino už je poměrně známější. Enzův prvorozený syn Alfredo, mnohdy přezdíván Alfredino, měl jednoho dne po otci převzít impérium a pokračovat v rodinné tradici.

Alfredo Ferrari však bohužel zemřel ve věku pouhých 24 let na svalovou dystrofii. Není divu, že od té doby Enzo až do konce života nosil černé brýle a téměř nikdy je nesundával – nebo alespoň se to tak traduje. Kompaktní sporťáky a závodní vozy ze série Dino nesou Alfredinovo jméno na jeho počest.

6. Ferrari Enzo

Zde je asi zbytečné zabývat se tím, po kom je model, kterému se mnohdy přezdívá F60, pojmenován. Podle všeho je oficiální název dokonce nikoliv Ferrari Enzo, ale „Ferrari Enzo Ferrari“.

V době, kdy Ferrari bylo ve Formuli 1 na naprostém vrcholu, šlo o výkladní skříň technologií. Poháněl jej atmosférický V12 o výkonu 660 koní, z nuly na sto výrobce udával čas 3,65 vteřiny a maximálka byla údajně až 330 km/h.

7. Lotus Elise

Když už se bavíme o autech nesoucích lidská jména, bylo by chybou opomenout i nějaký ten ženský název, pokud tedy pomineme výše zmíněnou bohyni Kleio. V roce 1993 Lotus totiž patřil Bugatti, tři roky nato se zrodil model Elise, který nesl jméno vnučky tehdejšího prezidenta Romana Artioliho.

Často se uvádí, že Elisa Artioli dokonce tehdy seděla v autě, když Lotus tento nový model poprvé představil na autosalonu ve Frankfurtu. Dnes Elisa Artioli vede blog, kde sdílí své zážitky z výletů po Evropě – přičemž řídí samozřejmě Lotus Elise z první série, jak jinak.

8. Alfa Romeo Giulia

U ženských jmen ještě chvíli zůstaneme, avšak tato dáma má opět spíše mytický rozměr. Ano, název vozu Alfa Romeo Giulia je nápad pocházející především z italské kreativity, lidové tvořivosti a snad i romantičnosti. Zkrátka jde o vůz „Alfa Romeo-Julie“ – také cítíte tu romanci?

Je však poněkud zvláštní, že milostná tragédie o dvou milencích pochází z pera anglického spisovatele Williama Shakespeara a inspiraci čerpala ve starověkém Řecku. No, aspoň že děj se odehrával v italské Veroně…

9. Mercedes-Benz

Čtvrtou a poslední ženou v našem výběru je Mercédés – fakt, že jde o počest jisté dámy, je poměrně známý fakt, ale o jakou ženu šlo? Něčí manželku? Matku? Nebo snad milenku? Kdepak…

Ano, dnešní ochranná známka Mercedes-Benz vznikla po spojení dvou firem Daimler Motoren Gesellschaft a Benz & Cie, jejichž zakladateli byli Gottlieb Daimler a Karl Benz. Hrál tu však roli ještě jeden pán – Emil Jellinek, prodejce vozů a rakousko-uherský generální konzul. A teď (konečně) přijde ono kýžené rozuzlení – jeho dcera se jmenovala Mercédés Jellinek…

10. Mercedes-Benz SLR Stirling Moss

Když už teď známe původ jména Mercedes-Benz, připomeňme si pro změnu jednoho významného muže – a tím není nikdo jiný než britský závodník Stirling Moss.

Vůz technicky ve velkém vycházel z „běžného“ SLR, snad jen výkon byl zvýšen z 626 na 650 koňských sil. Co se však týká karoserie, tak tam nezůstal kámen na kameni, takže SLR Stirling Moss bylo i lehčí oproti standardu. Dokonce i střecha a čelní okno musely pryč, aby auto co nejvíce připomínalo původní Mercedes-Benz 300 SLR, se kterým Moss slavně vyhrál závod Mille Miglia

11. Citroën Xsara Picasso a C4 Picasso

Od významných aut se teď přesuneme… k těm méně významným. I když, jak se to vezme – Citroënů Xsara Picasso se vyrobilo přes 3,3 milionu kusů. Oblíbené MPV, jak název napovídá, vycházelo z modelu Xsara.

A světe div se, Xsara Picasso bylo tak oblíbené auto, že se celé čtyři roky vyrábělo se svým oficiálním nástupcem C4 Picasso, takže výroba skončila až v roce 2010. Jméno samozřejmě nese po španělském malíři Pablu Picassovi.

12. Fiat Seicento Michael Schumacher

Pravda, když se řekne Michael Schumacher, jeden by čekal o něco napínavější vůz než městskou nákupní tašku. Fiat Seicento se vyráběl s motorem 0,9 litru o výkonu 40 koní a uvádí se, že se dělala i verze se stejně výkonným elektrickým motorem.

Ovšem byla tu i verze Sporting s větším, poměrně spolehlivým motorem 1,1l FIRE o výkonu omračujících 54 koní. Verze Sporting měla také podvozek se stabilizátory snížený o 20 mm, těsnější převodový poměr, dokonce i litá kola a nárazníky přímo od Abarthu. A byla tu dokonce i (relativně) speciální edice Michael Schumacher, která oslavovala tehdy triumf Ferrari v Poháru konstruktérů. Seicento posléze bylo částečně nahrazeno o trochu oblíbenější a větší Pandou a částečně mnohem, ale mnohem oblíbenějším modelem 500, byť jde pod kapotou do značné míry o jedno a to samé auto.

13. McLaren Senna

Pokud by se někdo ze zvědavosti ptal, jaké zhruba auto by si zasloužil na svou počest Michael Schumacher, odpověděla by vám asi většina z redakce, že něco podobného, čeho se (ne)dočkal Ayrton Senna.

McLaren Senna je totiž dosud nejostřejší a nejvíce na okruh a na řidiče zaměřený McLaren, který vznikl od dob bájné F1. Ano, nemá více než 900 koní jako rozdivočelý model P1, ale McLaren Senna naproti tomu má aktualizovanou, 4,0l verzi twin-turbo V8, která je tu naladěna na 800 koňských sil. A pokud se i přesto obáváte, zda by Senna na „pé-jedničku“ stačil, pak vězte, že Senna s sebou netahá žádné přebytečné a těžké hybridní ústrojí – jen spalovací motor, bleskurychlou převodovku, dokonale precizní podvozek a řidiče. To vše v dokonalé symbióze. Tak, jak by si to brazilský závodník jistě přál.

14. Pininfarina Sergio

Pininfarina Sergio, často zvané také jako Ferrari Sergio, vzniklo na počest bývalého prezidenta věhlasného designového studia Pininfarina. Sergio Pininfarina zemřel v červenci 2012 a Ferrari Sergio bylo představeno v roce 2013 na autosalonu v Ženevě.

Sergio bylo inspirováno mnoha výtvory a koncepty slavného designéra, jako je třeba Ferrari Dino z roku 1965 nebo Ferrari Mythos a Modulo. Vůz je původně založen na Ferrari 458 Spider, ale bylo použito podstatně více karbonových dílů, takže je lehčí, a díky tomu také o chlup rychlejší. Výroba začala v roce 2015 a vzniklo pouze 6 kusů pro vybrané zákazníky Ferrari. Cena jednoho se údajně pohybovala okolo 3 milionů dolarů (v současnosti více než 60 milionů korun).

Načítám