Hlavní obsah

Crossovery nejsou novinkou - podívejte se na pět průkopníků!

Foto: Archiv Garáž.cz

O crossoverech se teď hodně mluví. Máme tady auta, co se tváří jako offroady, ale v terénu jsou nepoužitelná, kombíky s nápravama z offroadů, anebo liftbacky, co se snaží být kupé. Ovšem není to nic nového, crossovery totiž vznikaly již dříve a my vám pět z nich představíme.

Článek

Méga Track

Tahle francouzská úchylárna se vysmívá všem sportovním SUV do tváře. Již v roce 1992 měl stroj od výrobce malých plastových krabiček pro patnáctileté, tedy Aixamu, tvar supersportu, avšak podvozek offroadu. Méga Track jezdí na dvacetipalcových kolech o rozměru 325/50 a měla pohon všech kol. Pod kapotou pak trůnil pohon vskutku monumentální - šestilitrový dvanáctiválec od Mercedesu, který se chlubil výkonem téměř 400 koní a točivým momentem 570 N.m! Spárovaný byl sice pouze se čtyřstupňovým automatem, ale to asi navadí - tohle bylo hlavně gigantické kupé, navíc vážilo nemalých 2300 kg. Dnes je tento ekvivalent offroadového Lamborghini velmi vzácným strojem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volkswagen Golf Country

Tohle auto stále můžete potkat i na našich silnicích, byť je z něj čím dál větší vzácnost. Volkswagen vyráběl již dvojkový Golf i s pohonem všech kol, a tak se jednoho dne rozhodl nabízet tento vůz i ve zvýšené variantě. Automobil dostal název Country a nechyběla mu pořádná ochrana podvozku, rám vepředu a rezervní kolo na víku zavazadlového prostoru. Samozřejmostí je pohon všech kol Syncro, stejně jako solidní nájezdové úhly 29 a 22 stupňů. Pod kapotou je pak téměř výhradně benzinová osmnáctistovka o výkonu 98 až 115 koní, jen několik strojů mělo diesel 1.6 GTD. V Bratislavě pak tamní zaměstnanci továrny VW vyrobili nástupce tohoto vozu ze třetí řady Golfu, takovýto stroj se však již do výroby nedostal. My jsme jej ale  viděli naživo.

Foto: Archiv Garáž.cz

Matra Rancho

Vypadá jako drsný offroad, ale je to pouze praktická předokolka. Matra Rancho z roku 1977 značně předběhla svou dobu - dnes by to byl prodejní hit. Zvýšený vůz s velkou prosklenou boudou vzadu byl crossoverem tělem i duší. Pod kapotou byla malinká benzinová čtrnáctistovka, která však lehkému autu poměrně stačila. Tento vizionář pak dopomohl Renaultu k jeho ikonickému modelu Espace - právě to měl být původně nástupce Rancha. Kompaktní vůz od Matry totiž už tehdy mohl mít tři řady sedadel, takže vlastně šlo i o něco jako MPV.

Foto: Archiv Garáž.cz

Honda HR-V

Ve volném překladu znamená zkratka HR-V "revoluční zvýšené vozidlo", a tím tato Honda i byla. Na podvozku malého modelu City tak vznikl stroj, který se tváří hranatě a terénně, ale již v roce 1998 to byl klasický novodobý crossover - dobře funguje na silnici a vyrábí se nejen jako čtyřkolka, ale také jako jen předokolka. Pod kapotou byla pouze benzinová šestnáctistovka, ale za to ve dvou výkonových variantách, přičemž ta s časováním ventilů VTEC nabízela 20 koní navíc, tedy 125. Ve třídveřové variantě mělo auto jen 4 metry na délku, asi jako Fabia, a 1200 kg hmotnost. Dnes je to zajímavá ojetina.

Foto: Archiv Garáž.cz

AMC Eagle

Tohle auto z roku 1979 by byl úplně obyčejný americký kompaktní stroj, který se vyráběl v několika karosářských variantách - sedan, dvoudveřový sedan, hatchback, liftback, kombi či kupé a dokonce i kabriolet! Jenže obyčejné vážně není - jezdí totiž na chůdách. Jeden z prvních crossoverů kombinuje tradiční karosářské varianty s pohonem zadních či všech kol a vyšší světlostí podvozku. Výsledek je na svou dobu vážně vizionářský, a to zejména v případě kombi. Vždyť podobné Cross a Allroad modely jsou nyní velmi populární. A SUV kabrio nyní Nissan s Land Roverem rovněž oprášili. Pod kapotou nehledejte jen benzinové řadové čtyř a šestiválce, ale dokonce i naftový šestiválec, který měl na tu dobu nemalých 150 koní a 304 N.m. Vyrobilo se jich ale jen sedm a zvěsti říkají, že v kombinaci s převodovkou s rychloběžkou a zvětšenou nádrží měly tyto vozy dojezd až 2400 km na nádrž.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám