Článek
Méga Track
Tahle francouzská úchylárna se vysmívá všem sportovním SUV do tváře. Již v roce 1992 měl stroj od výrobce malých plastových krabiček pro patnáctileté, tedy Aixamu, tvar supersportu, avšak podvozek offroadu. Méga Track jezdí na dvacetipalcových kolech o rozměru 325/50 a měla pohon všech kol. Pod kapotou pak trůnil pohon vskutku monumentální - šestilitrový dvanáctiválec od Mercedesu, který se chlubil výkonem téměř 400 koní a točivým momentem 570 N.m! Spárovaný byl sice pouze se čtyřstupňovým automatem, ale to asi navadí - tohle bylo hlavně gigantické kupé, navíc vážilo nemalých 2300 kg. Dnes je tento ekvivalent offroadového Lamborghini velmi vzácným strojem.
Volkswagen Golf Country
Tohle auto stále můžete potkat i na našich silnicích, byť je z něj čím dál větší vzácnost. Volkswagen vyráběl již dvojkový Golf i s pohonem všech kol, a tak se jednoho dne rozhodl nabízet tento vůz i ve zvýšené variantě. Automobil dostal název Country a nechyběla mu pořádná ochrana podvozku, rám vepředu a rezervní kolo na víku zavazadlového prostoru. Samozřejmostí je pohon všech kol Syncro, stejně jako solidní nájezdové úhly 29 a 22 stupňů. Pod kapotou je pak téměř výhradně benzinová osmnáctistovka o výkonu 98 až 115 koní, jen několik strojů mělo diesel 1.6 GTD. V Bratislavě pak tamní zaměstnanci továrny VW vyrobili nástupce tohoto vozu ze třetí řady Golfu, takovýto stroj se však již do výroby nedostal. My jsme jej ale viděli naživo.
Matra Rancho
Vypadá jako drsný offroad, ale je to pouze praktická předokolka. Matra Rancho z roku 1977 značně předběhla svou dobu - dnes by to byl prodejní hit. Zvýšený vůz s velkou prosklenou boudou vzadu byl crossoverem tělem i duší. Pod kapotou byla malinká benzinová čtrnáctistovka, která však lehkému autu poměrně stačila. Tento vizionář pak dopomohl Renaultu k jeho ikonickému modelu Espace - právě to měl být původně nástupce Rancha. Kompaktní vůz od Matry totiž už tehdy mohl mít tři řady sedadel, takže vlastně šlo i o něco jako MPV.
Honda HR-V
Ve volném překladu znamená zkratka HR-V "revoluční zvýšené vozidlo", a tím tato Honda i byla. Na podvozku malého modelu City tak vznikl stroj, který se tváří hranatě a terénně, ale již v roce 1998 to byl klasický novodobý crossover - dobře funguje na silnici a vyrábí se nejen jako čtyřkolka, ale také jako jen předokolka. Pod kapotou byla pouze benzinová šestnáctistovka, ale za to ve dvou výkonových variantách, přičemž ta s časováním ventilů VTEC nabízela 20 koní navíc, tedy 125. Ve třídveřové variantě mělo auto jen 4 metry na délku, asi jako Fabia, a 1200 kg hmotnost. Dnes je to zajímavá ojetina.
AMC Eagle
Tohle auto z roku 1979 by byl úplně obyčejný americký kompaktní stroj, který se vyráběl v několika karosářských variantách - sedan, dvoudveřový sedan, hatchback, liftback, kombi či kupé a dokonce i kabriolet! Jenže obyčejné vážně není - jezdí totiž na chůdách. Jeden z prvních crossoverů kombinuje tradiční karosářské varianty s pohonem zadních či všech kol a vyšší světlostí podvozku. Výsledek je na svou dobu vážně vizionářský, a to zejména v případě kombi. Vždyť podobné Cross a Allroad modely jsou nyní velmi populární. A SUV kabrio nyní Nissan s Land Roverem rovněž oprášili. Pod kapotou nehledejte jen benzinové řadové čtyř a šestiválce, ale dokonce i naftový šestiválec, který měl na tu dobu nemalých 150 koní a 304 N.m. Vyrobilo se jich ale jen sedm a zvěsti říkají, že v kombinaci s převodovkou s rychloběžkou a zvětšenou nádrží měly tyto vozy dojezd až 2400 km na nádrž.