Článek
Připravte si kapesníky, budete je potřebovat – chorvatská automobilka totiž svůj nejnovější model C_Two, elektrický hypersport s výkonem 1 900 koní, který postaví v počtu pouhých 150 kusů s cenovkou kolem 50 milionů korun, musela prověřit v nárazových zkouškách. A to nejen v jedné. Kdepak. Dokonce ani ve dvou. Ani ve třech. Nebo čtyřech. Ale rovnou v pěti. PĚTI!
Jen si to představte: pracně ručně postavíte pět krásných, nablýskaných aut, vypipláte jejich karbonový monokok, navěsíte všechny drahé komponenty, natáhnete kilometry elektrických drátů a kabinu potáhnete lány kůže, všechna auta pak nalakujete a… prásknete s nimi o zeď. Strašně smutné.
Ale také naprosto nezbytné, aby byla zajištěna bezpečnost posádky v případě nehody. Příprava začíná samozřejmě již návrhem a následným virtuálním testováním, ale výsledky je nezbytné ověřit v praxi. Klasické nárazové zkoušky pak mají hned několik úrovní: nejdříve se testují pouze části struktur na mule, potom se přechází na hotové prototypy a nakonec na předprodukční vozy.
Výsledky všech zkoušek se pak důkladně zkoumají a prověřují. Každý test totiž většinou přinese nějaké překvapení, odchylku chování skutečných materiálů od jejich digitální podoby, kterou je nutné zapracovat – změnit materiál, upravit konstrukci, vylepšit design. Všechna snaha o zlepšení směřuje k závěrečným homologačním testům produkčního vozu, které již musí klapnout na jedničku, aby bylo jasné, že i zákaznická auta budou ukázkově bezpečná a ochrání svou posádku.
To je samozřejmě spousta zkoušek a spousta zničených aut. Pro velké automobilky není problém obětovat pár kusů z výrobní linky, ale pro ruční malosériovou výrobu je to velká a drahá komplikace. Rimac proto používá k nárazovým zkouškám stejný centrální karbonový monokok, který je navržený tak odolně, aby všechno to destrukční mučení přežil bez úhony (stejně to dělá třeba i Koenigsegg a někteří další malosérioví výrobci) – jen ho vždy ověsí novými polorámy a komponenty.
Testy předprodukčních aut dopadly pro Rimac na výbornou, brzy budou následovat finální testy produkčních aut, aby C_Two získal silniční homologaci. A pak přijde úplně ten nejnáročnější test, kdy C_Two na zkoušku půjčí Richardu Hammondovi z pořadu Grand Tour – a jestli se v něm nezabije on, tak už nikdo.