Článek
Anketa evropské Auto roku (Car of the Year, zkráceně COTY) se vyhlašuje již od roku 1964. V evropském měřítku jde patrně o nejznámější anketu, která se pokouší zodpovědět otázku, které auto bylo loňský rok nejlepší. Objektivně to nelze, protože spousta parametrů při hodnocení je značně subjektivních a naměřit lze jenom něco. Navíc každé auto je jinak drahé, což recenzentům musí přidat další vrásky. Ale šedesátce porotců z celé Evropy nelze upřít, že se tohoto úkolu každoročně ujímají zodpovědně.
Z marketingového hlediska je vítězství v nejrůznějších anketách důležité pouze pro automobilky, přestože má většina anket nulovou vypovídací hodnotu. Hodí se tak pouze tiskovým oddělením pro rozeslání zprávy médiím. Výhra titulu evropského Auta roku je přeci jenom jiná, automaticky ovšem neznamená prodejní úspěchy. Přesvědčit se o tom v poslední dekádě mohl Opel s Amperou (2012) nebo Jaguar s I-Pace (2019).
Příliš mnoho dobrých modelů
České automobilce Škoda se však dosud nikdy nepodařilo titul získat. Přitom její vozy mají co nabídnout a v české variantě ankety Auto roku se jim daří možná až příliš. Když před lety každé Auto roku v Česku neustále vyhrávala Škodovka (například čtyřikrát po sobě mezi léty 2015 až 2018), začalo to být divné a nepříjemné i pro samotnou automobilku. Jenže na evropském poli se jí – i přes vynikající prodejní úspěchy – zatím nepodařilo prorazit.
Historicky prvním autem, které se ucházelo o vavříny COTY, byla v roce 1996 Felicia. Není příliš divu, že neúspěšně, šlo přeci jen o dost zastaralou konstrukci. Daleko větší šance měla o rok později skrz naskrz moderní první generace novodobé Octavie, jež se dostala do finálové pětky a skončila celkově čtvrtá. Ve finále byla i první Fabia, naopak první Superb či Octavia II se do užšího kola nedostaly.
V roce 2009 byla mezi finalisty Škoda Yeti, o tři roky později se mezi sedm nejlepších aut dostala i třetí generace Octavie. Letos se o titul ucházela čtvrtá generace, ale ani ta nedokázala porotce uhranout. Škoda brala až páté místo se ziskem 199 bodů.
Do finálního výběru se v posledních letech nepodařilo probojovat ani úspěšným SUV Kodiaq, Karoq a Kamiq. Konkurence je zkrátka příliš velká a vybrat z devětadvaceti modelů finálovou sedmici je, alespoň podle mého, nadlidský úkol. Většina dnešních automobilů je jednoduše dobrá, nabízí podobnou techniku a často i zaměnitelný vnější design.
Letos do finále nepostoupil například Mercedes-Benz třídy S (a dokonce ani další ze tří nominovaných vozů značky – GLA, GLB a GLS) nebo žádný ze tří nominovaných modelů za korejský Hyundai – i10, i20 a Tucson. Vavříny vítěze si tak nakonec odnesla Toyota Yaris, následovaná Fiatem 500e, Cuprou Formentor a Volkswagenem ID.3.
Páté místo je skvělé, říkají čeští porotci
„Letošní výsledek se mi líbí, protože první dvě místa obsadily zcela nové konstrukce, a to včetně nových platforem i pohonných jednotek. Úspěchem je Škoda Octavia mezi semifinalisty, podle mého názoru je z nich sice nejpraktičtější, ale na druhou stranu sdílí platformu s koncernovými druhy, kteří už ocenění byli,“ uvedl pro Garáž.cz Tomáš Hyan, který v této anketě zastupoval Česko od roku 2000 celých patnáct let.
Podobný názor sdílí i Hyanův nástupce v křesle porotce COTY, Jiří Duchoň. „Letošní páté místo Octavie, která bodovala mimochodem mezi porotci z Rakouska nebo Švédska, je velkým uznáním pro automobilku Škoda,“ uvedl na náš dotaz. „Vždyť se mezi výrobce moderních aut vrátila s první novodobou Octavií teprve v roce 1996. Titul COTY sice značce Škoda zatím chybí, ale ve finále, tedy mezi těmi nejlepšími, se jen od roku 2010 její produkt objevil hned čtyřikrát,“ hledá na výsledcích mladoboleslavské automobilky pozitiva Duchoň, který Octavii v letošním finále udělil nejvíce bodů ze všech hodnocených vozů.
A třebaže nejdůležitější model se znakem Škody ani letos nezvítězil v anketě Car of the Year, mohlo si do dnešních dní marketingové oddělení automobilky připsat několik jiných anketních vítězství. Například v kategorii „Rodinné auto“ v rámci ankety Světové ženské auto roku 2020. Čtvrtá generace Octavie dále získala titul německého magazínu Auto Motor und Sport v anketě coby nejoblíbenějšího importovaného vozidla v kompaktní třídě. Britský Auto Express udělil cenu v kategorii kompaktní rodinný vůz a zároveň auto roku. Podobné ceny přišly i z Rakouska nebo Švýcarska.
Co z toho vyplývá? Anket o nejlepší auto je spousta a vítězství neznamená nehynoucí slávu. Každý má totiž svůj vlastní vysněný automobil, který je právě jeho autem roku.