Hlavní obsah

Corvette C8: supersport dělnické třídy v nové životní éře

Foto: Chevrolet

Chevrolet Corvette C8 Stingray

Chevrolet Corvette. Pro spoustu Evropanů znamená tenhle název „to plastové ferrari z Ameriky“, jenže ti, kdo zabředli do světa sportovních a supersportovních aut hlouběji, dobře vědí, jakou má Corvette pro automobilovou obec důležitost. Corvette je totiž ultimativním supersportem pro ty, kteří na evropské věhlasné značky zkrátka nedosáhnou. A přitom jí oproti „exotikám“ vůbec nic nechybí. Teď už ani koncepce pohonu.

Článek

Corvette s motorem uprostřed je něco jako bájný jednorožec. Tolik jsme o ní v průběhu uplynulých let slyšeli, že ani nemůžeme uvěřit, že je skutečně tady. Všechny ty zvěsti, stohy patentových nákresů, mlživá vyjádření funkcionářů z General Motors – to vše benzínem provoněnému světu střídavě bralo a dávalo naději, že se Corvette s motorem za zády posádky skutečně dočkáme.

Seznamte se s Corvette C8 Stingray modelového roku 2020. Na první pohled je zřejmé, že se pořád jedná o Corvette, protože třeba přední i zadní maska navazují tam, kde aktuální generace C7 „skončila“. Celková silueta auta však poukazuje na to, že je Corvette značně „přeskládaná“. Nizounká příď se dramaticky zkrátila, kabina je posunutá o výrazný kus vpřed, a naopak záď je teď výrazně prostornější. V prostoru pod zadním oknem je navíc na odiv vystaven původce těchto škatulat – osmiválec, umístěný uprostřed auta – více o něm však až za malý okamžik.

Foto: Chevrolet

Pořád je to Corvette, boční pohled však prozrazuje změnu v uspořádání

Ve dvoumístném interiéru, který se tváří zase o něco hodnotněji než u předchozích generací, to vypadá víc jako v obepnutém monokoku, který známe ze supersportů evropské produkce. Nechybí tu digitální přístrojovka, dotykový infotainment, tlačítka řazení automatické převodovky, ale ani pozoruhodně dlouhá řada tlačítek, vyrovnaná na předělu mezi řidičem a spolujezdcem.

Foto: Chevrolet

Interiér posouvá stávající standardy Corvette na novou úroveň

Jednou z mnoha zajímavostí Corvette je přítomnost jak zadního zavazadlového prostoru za motorem, tak i menšího zavazadelníku vpředu. To však nezmiňuji jako ódu na praktičnost nového amerického supersportu. Přítomnost volné přídě je totiž jakousi předzvěstí možné elektrifikace. Stejně jako už to zkusili všichni evropští výrobci sportovních placek, mohl by i Chevrolet dodat do Corvette hybridní pohon s elektromotorem na přední nápravě.

Foto: Chevrolet

Odnímatelný střešní panel složený v zavazadelníku

V rámci prvního představení se však žádný hybrid nekoná, a zabývejme se proto oním příjemně staromilským pohonným ústrojím, které bylo ukázáno jako první. Za zády posádky se ve standardní Corvette objevuje atmosférický osmiválec LT2 o objemu 6,2 litru. Ten podává solidní výkon 495 koní a točivý moment 637 Nm. Na zadní kola jsou tyto hodnoty přenášeny výhradně automatickou převodovkou – konkrétně osmistupňovým dvouspojkovým ústrojím výrobce Tremec. Díky osmi kvaltům by měla Corvette brutálně tahat z místa, zároveň však poklidně plynout po dálnici bez zbytečně vysoké spotřeby.

Foto: Chevrolet

Stále pořádně velký osmiválec, ovšem umístěný tam, kde jej dosud žádná Corvette neměla

Jediné číslo týkající se dynamiky, mluví o necelých třech sekundách při zrychlení z nuly na sto a platí pro Corvette vybavenou příplatkovým Z51 paketem. Ten přináší lepší chlazení, výfuk s větší průchodností, silnější brzdy a odladěné odpružení. Standardem je potom launch-control pro elektronicky řízené rychlé rozjezdy, chytrý samosvorný diferenciál a šest jízdních režimů včetně dvou nastavitelných.

Neméně důležitá je taky hmotnost, potažmo stavba šasi. Corvette C8 těží z kombinace několika klasických a kompozitních materiálů, takže výsledkem je hmotnost jen lehounce překračující hranici 1500 kilogramů. Při tom výkonu super. Vůbec poprvé se o odpružení kol starají klasické vinuté pružiny, nahrazující dosavadní listová pera z kompozitů. Přední náprava je dále vybavena zvedacím systémem, aby se daly bez problému zdolávat zpomalovací prahy a další „radosti“ na silnicích. Systém přizvednutí nápravy je navíc řízen podle GPS, takže si může řidič předvolit body, na nichž pak Corvette zvýší předek automaticky. A vedle pevné střechy nebude chybět ani tradiční targa s odnímatelným střešním panelem.

Spíš než nabídka targy nebo 12 barev exteriéru zaujala nás však jedna věc – existence pravostranné verze. U nás ji pochopitelně nepotřebujeme, ale je to jistá předzvěst toho, že se Corvette dostane i do zemí, kde se jezdí po špatné straně – třeba do Británie. A co je na britském trhu, bývá obvykle k mání v celé Evropě. Je tu tedy docela slušná možnost, že se Corvette po delší době dostane na náš trh i oficiální cestou, a ne jenom formou šedého dovozu.

Tím se tak nějak oklikou dostávám k ceně. Prakticky všechny americké automobilové servery srší nadšením nad tím, že se nevyplnily zvěsti o brutálním zdražení, které by Corvette cenově posunulo mezi evropské supersporty a sebralo jí nálepku „supersportu dělnické třídy“. Základní Corvette, tedy ta blíže představená s bezmála pětisetkoňovým motorem, začíná v USA těsně pod hranicí 60 000 dolarů – v přepočtu tedy na zhruba 1,3 milionech korun. Je však třeba vzít v potaz, že danění aut je v USA dost benevolentní, takže u nás (ať už oficiálně, nebo ze šedého dovozu), vyjde Corvette o dost dráž. I tak by se ale měla cena pohybovat někde kolem hranice 2 milionů, což je na placku s ukrutně silným osmiválcem uprostřed parádní cenovka.

Zamlouvá se vám představa Corvette s motorem uprostřed za posádkou?
Ano, Corvette bude rychlejší a lepší!
85,9 %
Ne, Corvette by měla zůstat u tradiční koncepce motoru před posádkou!
14,1 %
Celkem hlasovalo 702 čtenářů.
Načítám