Hlavní obsah

Svezli jsme se v Corvette C3, kterou můžete vyhrát

Foto: Zbyněk Mach - Mayhem Pictures

Svezení s nějakým parádním veteránem přijímáme vždycky s povděkem, přece však krátká jízda v Chevroletu Corvette C3 byla oproti jiným zcela speciální. Nejde ale o auto jako takové – jde o to, za jakým účelem tato Corvette z roku 1979 dorazila z Ameriky k nám do Česka. Již za pár dní totiž tohle auto změní majitele. A tím majitelem může být dost dobře někdo z vás, kdo právě čtete tyto řádky.

Článek

Už druhým rokem podporujeme velký sraz Amerik Hollywood US Cars, jenž se i letos koná na Pekelném Ostrově v Holýšově u Plzně – konkrétně teď o víkendu od 16. do 18. července. Sraz jsem navštívil už loni a jedná se o příjemnou akci s nabitým doprovodným programem, nicméně letošní program bude mít jednu jasnou hvězdu – v sobotu večer totiž pořadatelé vylosují šťastlivce, který vyhraje právě tuhle Corvette C3.

Jenže ještě než si za pár dní šťastný novopečený majitel vystoupá pro vůz na pódium, mám příležitost se blíže mrknout a vyzkoušet, co vlastně dostane. Jak už padlo výše, jde o Corvette. Konkrétně je to generace C3 z roku 1979 v provedení targa, tedy s odnímatelnými střešními panely. Pod kapotou se ukrývá klasika všech klasik – osmiválec Small Block o objemu 350 kubických palců, neboli po našem 5,7 litru.

Foto: Zbyněk Mach - Mayhem Pictures

Jednoduchá technika, žádná elektronika a plochý kryt filtru sedící na karburátoru. Z tohoto pohledu zaplesá srdce každého milovníka Amerik

Jelikož se jedná o auto z doby, kdy Amerika přešla na nový způsob měření výkonu (po roce 1971 se už neuváděl výkon holého motoru, ale motoru s příslušenstvím) a navíc se v reakci na ropnou krizi z roku 1973 začala řešit spotřeba a emise amerických osobáků, činí udávaný výkon motoru „jen“ 197 koní. Je však docela dobře známo, že i skromná porce výkonu, podpořená solidním krouťákem velkého osmiválce, na relativně lehkou Corvette úplně stačí. A kdyby nestačila, jsou tu nedozírné možnosti světa úprav a ladění, díky kterým se dá z legendárního Small Blocku vyrazit spousty koní navíc za rozumné peníze.

Ikonická „láhev od koly“

Chvíli chodím kolem dokola a obdivuji ten parádní kus designu, v Americe přezdívaného jako „Coke bottle styling“. Fór je v tom, že některá americká auta vypadají se svými útlými boky a širokými blatníky při pohledu z vrchu jako láhev od Coca-Coly. Právě Corvette C3 je pak vyloženým etalonem tohoto designu – špičatá příď s mrkačkami se rozbíhá do ohromné klenby předních blatníků, aby navázala na útlé boky okolo kompaktní kabiny, zakončené rozmáchnutými blatníky zadních kol. Celkově vypadá trojková Corvette jako auto z komiksu o superhrdinech a to jí prostě sluší.

Foto: Zbyněk Mach - Mayhem Pictures

Tvary laminátové karoserie, sedící na nosném rámu, jsou prostě boží

Konkrétní kus v krémovém laku dorazil z Chicaga a na mechanických číselnících tachometru má natočeno nějakých 85 000 mil. Jedná se o původní, nikdy nerenovované auto, což znamená, že se v něm nikdy nikdo nevrtal, ale zároveň si nese svou patinu. Při bližším pohledání se najdou místa, na kterých už se podepsal zub času, na druhou stranu nejde o nic vážného. Nic, co by bránilo spokojenému provozu a co by nevyřešila trocha pečlivé petrolheadské lásky.

Navíc vedle neposkvrněné originality má patina nasbíraná od konce 70. let i další výhody. Třeba tu krásnou vůni starého auta, která je cítit v útlém světlém interiéru. Kdo by čekal, že ve dvoumístném autě o délce 4,7 metru bude místo nazbyt, velmi se mýlí. Interiér je úzký a jako kufr slouží malý prostor za sedadly přístupný pouze zevnitř. Ale co víc byste chtěli – je to přece Corvette.

Foto: Zbyněk Mach - Mayhem Pictures

V interiéru bez zbytečností je trochu těsno, ale tak už to u placatých sporťáků bývá

Za rozměrný věnec volantu usedám do nizounkého sedadla, které bylo ve své době vrcholem sportovní ergonomie. Do ruky vezmu klasického „motýlka“ s klíčkem zapalování a karburátorem živený motor chytá na jediné drcnutí startérem. Osmiválec skrz originální výfuky jen tlumeně duní, na druhou stranu jakékoliv pobídnutí plynového pedálu je odměněno důrazným zahřměním a mocným zhoupnutím celého auta.

Foto: Zbyněk Mach - Mayhem Pictures

Velká spousta Corvette z této éry má tuningové výfuky, končící pode dveřmi – takzvané „side pipes“. Originální jsou ale poměrně nenápadné a vypadají přesně takhle

Charakter staré Ameriky se nezapře

Zapínám kovovou sponu pásu a volič automatu posouvám na pozici „3“, což znamená, že bude řadit všechny tři rychlosti. Starý automat s hydrodynamickým měničem v kombinaci s osmiválcem má svoje specifické chování, které se hodí hlavně na poklidné projížďky a korzování krajinou. To ale rozhodně neznamená, že by za to Corvette neuměla vzít. Točivý moment je ohromný a rovnoměrně rozprostřený skrz celé pole otáčkoměru, takže stačí pobídnout pedál plynu, motor zaburácí a zvesela peláší.

Foto: Zbyněk Mach - Mayhem Pictures

Corvette nepůsobí na silnici nijak dramaticky, rozhodně ji ale nepodceňujte

V souboji se současnými sporťáky obstojí Corvette C3 z konce sedmdesátek jen těžko, ale o honění apexů na okreskách tady samozřejmě tak úplně nejde. Tohle je auto překypující charakterem, které chcete vytáhnout na víkendovou projížďku kolem komína, sundat střešní panely a užívat si ty vjemy, které nabízí. A pak ho samozřejmě párkrát pořádně protáhnout od světel ke světlům. Koneckonců o tomhle svalnaté Ameriky dob minulých vždycky byly a stará Corvette sem zapadá naprosto perfektně. Nemluvě o tom, kde všude s ní budete za hvězdu.

Foto: Zbyněk Mach - Mayhem Pictures

Zaparkujte kdekoliv a nadšení pozorovatelé se jenom pohrnou

Vaše za dvě stovky

Je to prostě parádní a charakterní strojovna, která udělá tomu, kdo ji vyhraje, spoustu radosti. A jak je to vlastně s tím vyhráváním? Možná jste při přečtení prvních řádků pojali podezření, že auto vyhrajete maximálně na pár dnů. Jenže chyba lávky.

Jakmile bude v sobotu večer na srazu tažen výherní los, se kterým se jeho majitel dostaví na pódium (to je jedna z mála podmínek), je auto skutečně jen a pouze jeho, může v něm ze srazu rovnou odjet a naložit s ním podle vlastního uvážení. Více mi k tomu řekl organizátor srazu Míla Marek. „My výherce poprosíme jen o jednu věc. Auto od nás dostane s plnou nádrží a byli bychom rádi, kdyby alespoň tu jednu nádrž projel. Když se mu pak nebude chtít tankovat další, ať ho klidně prodá, ale tu jednu nádrž ať si sám pro radost vyjezdí.“

Takže co je k tomu, abyste se stali součástí slosování o Corvette potřeba? V první řadě musíte navštívit sraz Hollywood US Cars v Holýšově, konkrétně v jeho hlavní den – v sobotu 17. července. Ke vstupence (základní vstupné činí 450 korun, ZTP platí polovinu a děti do 130 centimetrů jsou zdarma) si tu ještě přikoupíte za 200 korun los, kterých je omezený počet. Když pak večer padne váš los, musíte se maximálně během několika minut dostavit na pódium. Toť vše – Corvette je vaše. Takže přeji šťastnou ruku.

Související témata:
Načítám