Hlavní obsah

Co znamenají názvy českých automobilek? Některé překvapí!

Foto: Garáž.cz

Možná se to na první pohled tak nezdá, ale Česko je a vždycky bylo automobilovou velmocí. Kromě továren Škodovky či Hyundaie a TPCA je s Českem spojena celá řada dalších značek vyrábějících osobní i nákladní automobily, motocykly, autobusy nebo třeba traktory. Ne všechny fungují do dneška, i tak je ale zajímavé si je připomenout a poodhalit, co stojí za jejich názvy.

Článek

Přemýšleli jste někdy nad tím, co znamená Zetor, proč se tuzemské náklaďáky jmenují Liaz a kdo, nebo co to je Velorex? V našem přehledu zjistíte původy názvů úžasných českých strojů.

Avia

Foto: Avia

Výrobce nákladních automobilů Avia začínal původně jako výrobce letadel a leteckých motorů. A právě z letectví pochází i název – ten byl odvozen od Klubu aviatiků, jehož byli zakladatelé automobilky Pavel Beneš a Miroslav Hajn tehdy členy. Na aviatiku odkazuje také logo s vyobrazeným letícím ptákem.

ČZ

Foto: ČZ

Historie značky sahá do roku 1919, kdy byla založena firma Jihočeská zbrojovka. O tři roky později byla firma převedena na akciovou společnost a změnila název na „Česká zbrojovka v Praze“ (odtud také zkratka ČZ). Od roku 1929 pak započala výroba jízdních kol, záhy bylo vyvinuto také kolo s pomocným motorkem. A odtud už to bylo jen kousek k motocyklům – ten první vznikl v roce 1930 pod názvem ČZ 76 „Kaktus”.

Jawa

Foto: Jawa

Česká motocyklová legenda byla prapůvodně založena v roce 1920 jako podnikání pana Františka Janečka v Mnichově Hradišti, proslulý název se objevil až o 9 let později. Stejně jako v případě „Čezety” se původně jednalo o zbrojovku. Vůbec prvním sériovým motocyklem firmy byla licenční verze motocyklu Wanderer 500 OHV, která vyjela v roce 1929 z fabriky v Praze pod názvem Jawa 500 OHV. A původ názvu značky už asi tušíte. Slovo Jawa vzniklo složením příjmení zakladatele značky (JA – Janeček) a právě základu licenčního motocyklu (WA – Wanderer).

Karosa

Foto: Karosa

Výrobce autobusů z Vysokého Mýta se sice v současnosti již jmenuje Iveco Czech Republic, autobusy s logem Karosy ale dodnes hojně brázdí české silnice. Původ značky sahá až do roku 1896, kdy jistý Josef Sodomka založil továrnu na výrobu kočárů – tzv. První východočeskou výrobu kočárů Josefa Sodomky. Když byla Sodomkova společnost v roce 1948 znárodněna, přestalo se jméno původního majitele v názvu podniku používat.

Státní správa však využila toho, že se součástí znárodněného podniku stala i pražská firma Oldřicha Uhlíka, která vlastnila průmyslová práva na zavedenou obchodní značku Karosa (Uhlík totiž vyráběl karoserie – odtud název Karosa). Díky tomu bylo možné název použít i na ostatní provozovny znárodněného podniku, který měl nově centrální působiště ve Vysokém Mýtě.

Liaz

Foto: Liaz

Název LIAZ znamená ve skutečnosti zkratku jména Liberecké automobilové závody. Ty fungovaly v letech 1951 až 2002 a vyráběly převážně nákladní automobily. Zpočátku fungovaly pod Škodovkou (resp. AZNP, viz níže v oddíle Škoda), a vyrobená auta tak nesla název Škoda Liaz, od 70. let pak už jen Liaz.

Praga

Foto: Praga

Pragovka samozřejmě nese název po hlavním městě České republiky Praze, kde své automobily, motocykly i letadla vždy vyráběla. Počátky firmy se datují do roku 1907, kdy byla založena Pražská továrna na automobily jako společný projekt První česko-moravské továrny na stroje v Praze a Ringhofferových závodů. O dva roky později už vznikla značka Praga, a to z latinského výrazu města Prahy, aby byl název mezinárodní. Nejznámějším automobilem značky je Praga V3S, známá také jako legendární „vejtřaska”.

Škoda

Foto: Škoda Auto

Historie automobilky Škoda je dlouhá a pestrá. Na začátku byla dvojice Václav Laurin a Václav Klement, kteří založili společnost Laurin & Klement na výrobu jízdních kol. V roce 1899 začínají vyrábět i motocykly a o šest let později i první automobil. Jeho komerční úspěch způsobí, že se v roce 1907 automobilka mění na akciovou společnost.

Za první světové války je podnik součástí válečné výroby, po válce se pak společnost dále rozvíjí a kromě osobních vozidel vyrábí i vozy nákladní, ale také třeba letecké motory. V roce 1925 pak dochází ke spojení se strojírenským koncernem Škoda, který je zase pojmenovaný podle průmyslníka Emila Škody. To znamená postupný zánik značky Laurin & Klement, u nově vyvíjených typů se už přechází na jméno a znak Škoda.

Tehdy šlo ale jen o obchodní označení automobilů, ve skutečnosti se společnost jmenovala Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP), v roce 1945 se pak automobilový závod odtrhl od zbytku koncernu a přejmenoval se na podobně atraktivní název, a sice na Automobilové závody, národní podnik (AZNP). Takto se Škodovka jmenovala až do Sametové revoluce, po revoluci se teprve přejmenovala na Automobilový koncern Škoda. Současný název Škoda Auto pak nese společnost až od roku 1998.

Tatra

Foto: Tatra

Věděli jste, že kopřivnická Tatra je třetí nejstarší existující automobilkou na světě s nepřerušenou výrobou automobilů? Podle oficiálních zdrojů je před ní jen Mercedes-Benz (1886) a francouzský Peugeot (1889). První auto, které tato společnost vyrobila, se jmenovalo Präsident a sjelo z montážní linky v roce 1897, o rok později přišel na svět také jejich první nákladní automobil.

A název společnosti Tatra má skutečně souvislost se slovenským pohořím. Automobily z Kopřivnice se totiž v Tatrách velmi osvědčily, byly už ve 20. letech 20. století schopné zdolat tehdy nesjízdné úseky, například ze Štrby do Tatranské Lomnice. Už v roce 1920 se tak název Tatra začal používat u všech vozů vyjíždějících z kopřivnické fabriky, o sedm let později se přejmenoval i celý podnik.

Velorex

Foto: Velorex

Roztomilá hadrová tříkolka s názvem Velorex si vysloužila celou řadu přezdívek – říká se jí hadrák, hadraplán, netopýr, splašené trubky, prchající stan nebo třeba montgomerák. Původně ale měl Velorex ještě úplně jiný název, a sice OS-KAR (přesmyčka pojmu „kára na ose”). Nakonec se ale vozítko přejmenovalo na Velorex, což v překladu znamená, světe div se, „Král kol”.

Zetor

Foto: Zetor

„Jede traktor, je to Zetor, jede do hor, orat brambor,” zpívá se v legendární punkové písničce. Na známého výrobce z Brna jsme nemohli v našem přehledu zapomenout ani my. Zetor vznikl po 2. světové válce jako součást Zbrojovky Brno. Název vytvořil člen ekonomického oddělení zbrojovky Rostislav Sapák na jaře roku 1946. Vznikl spojením písmene „Z” (Zet – tedy hláskované písmeno „Z“ z názvu Zbrojovky) a koncovky -or ze slova traktor. Někdy se také uvádí, že název Zetor znamená zkratku pojmu Zemědělský traktor. Ať je to tak, či tak, ze Zetoru se stala legenda a na českém venkově takřka synonymum pro traktor.

Načítám