Článek
Rozkrytí „záhady“ tlačítka pod pedálem plynu musíme skutečně začít u automatických převodovek, kde se objevuje ve většině případů a historicky. Zde se totiž jedná o takzvaný „kickdown switch“ (jednoduchý český překlad bohužel neexistuje), a jakmile prošlápnete plyn až opravdu na podlahu, dáte jednotce převodovky pokyn k tomu, aby zařadila nejnižší možný rychlostní stupeň a auto akcelerovalo tak prudce, jak jenom dovede. Typický příklad: jedete řekněme 80 kilometrů v hodině s benzínovým autem a převodovka má zařazenou pětku. Když zmáčknete plný plyn – bez kickdownu – převodovka podřadí o dvě rychlosti na trojku a vytočí motor do čtyř a půl tisíc otáček za minutu. Jenže když ve stejné rychlosti prošlápnete kickdown, dá motor rovnou dvojku, což je v danou chvíli nejnižší možná rychlost, a motor roztočí do pěti a půl tisíce otáček, kde poskytuje maximum výkonu.
Funkce tlačítka pod prvním dorazem plynu je tedy u automatické převodovky jasná. Jenže zejména v poslední dekádě můžeme pozorovat, že se přesně stejné tlačítko objevuje i u aut vybavených manuální převodovkou. Spousta lidí si myslí, že je to kvůli zlevnění výroby, kdy se prostě použije stejný pedál plynu pro provedení s automatickou i manuální převodovkou. Jenže to není tak úplně pravda.
Už delší dobu totiž platí, že má ohromná spousta aut uživatelsky zapínaný omezovač rychlosti, jehož přítomnost je kladně hodnocená v testech bezpečnosti Euro NCAP. Je to vlastně obráceně fungující tempomat – nastavíte rychlost, jedete úplně normálně a sotva dosáhnete požadované rychlosti, elektronika sama omezí plyn. Z praxe vím, že tuhle funkci používá poměrně málokdo, ale jedná se o docela fajn způsob, jak se pohybovat v rámci rychlostních limitů i bez hlídání tachometru.
Jenomže občas může nastat situace, kdy prostě potřebujete zrychlit nad svůj nastavený rychlostní limit. Musíte se vejít do mezery v připojovacím pruhu, chcete někoho svižně předjet na okresce apod. A v tu chvíli by bylo pochopitelně krajně nepraktické, kdybyste museli omezovač nejprve vypnout, a pak teprve akcelerovat. Proto přesně v tu chvíli přichází ke slovu propírané „tlačítko“ pod dorazem plynu. Když ho prošlápnete, omezovač rychlosti se dočasně deaktivuje a nechá auto zrychlovat tak jak potřebujete.
Použití tlačítka „kickdownu“ ukrytého pod dorazem plynu, jsou tedy jasná. V jakých autech ho ovšem nalezneme? Obecně lze říci, že téměř ve všech autech vybavených automatickou převodovkou. Samozřejmě jsou i taková, která tlačítko kickdownu nemají, ale jsou v menšině. Stejně tak se s tímto tlačítkem setkáte téměř u všech aut s manuální převodovkou, vybavených omezovačem rychlosti. Pokud tedy máte auto novější než z roku cca 2010, je slušná pravděpodobnost, že omezovač rychlosti máte (zpravidla má společné ovládání s tempomatem, ale existují i auta bez tempomatu a s omezovačem), a tím pádem máte pravděpodobně i spínač pod dorazem plynu. Stejně tak můžeme spínač nalézt i v modernějších autech, která omezovač vůbec nemají. Zde se jedná o již zmiňované šetření, kdy se v rámci zefektivnění výroby montuje do aut s různou výbavou pouze jedna verze plynového pedálu.