Hlavní obsah

Co znamená „spínač“ pod dorazem plynu?

Foto: Shutterstock
Aktualizováno

Možná jste si toho někdy také všimli. Sešlápnete plný plyn, jenže tady ještě dráha pedálu nekončí. Pod jeho dorazem se totiž ukrývá „tlačítko“, které lze pedálem prošlápnout. Majitelé automatických převodovek mají už asi jasno, jenže zejména v posledních letech se tento jev čím dál častěji objevuje taky u převodovek manuálních. Čím to?

Článek

Rozkrytí „záhady“ tlačítka pod pedálem plynu musíme skutečně začít u automatických převodovek, kde se objevuje ve většině případů a historicky. Zde se totiž jedná o takzvaný „kickdown switch“ (jednoduchý český překlad bohužel neexistuje), a jakmile prošlápnete plyn až opravdu na podlahu, dáte jednotce převodovky pokyn k tomu, aby zařadila nejnižší možný rychlostní stupeň a auto akcelerovalo tak prudce, jak jenom dovede. Typický příklad: jedete řekněme 80 kilometrů v hodině s benzínovým autem a převodovka má zařazenou pětku. Když zmáčknete plný plyn – bez kickdownu – převodovka podřadí o dvě rychlosti na trojku a vytočí motor do čtyř a půl tisíc otáček za minutu. Jenže když ve stejné rychlosti prošlápnete kickdown, dá motor rovnou dvojku, což je v danou chvíli nejnižší možná rychlost, a motor roztočí do pěti a půl tisíce otáček, kde poskytuje maximum výkonu.

Funkce tlačítka pod prvním dorazem plynu je tedy u automatické převodovky jasná. Jenže zejména v poslední dekádě můžeme pozorovat, že se přesně stejné tlačítko objevuje i u aut vybavených manuální převodovkou. Spousta lidí si myslí, že je to kvůli zlevnění výroby, kdy se prostě použije stejný pedál plynu pro provedení s automatickou i manuální převodovkou. Jenže to není tak úplně pravda.

Foto: Shutterstock - RYosha

Stále častěji se se spínačem pod dorazem plynového pedálu setkáváme taky u manuálních převodovek

Už delší dobu totiž platí, že má ohromná spousta aut uživatelsky zapínaný omezovač rychlosti, jehož přítomnost je kladně hodnocená v testech bezpečnosti Euro NCAP. Je to vlastně obráceně fungující tempomat – nastavíte rychlost, jedete úplně normálně a sotva dosáhnete požadované rychlosti, elektronika sama omezí plyn. Z praxe vím, že tuhle funkci používá poměrně málokdo, ale jedná se o docela fajn způsob, jak se pohybovat v rámci rychlostních limitů i bez hlídání tachometru.

Jenomže občas může nastat situace, kdy prostě potřebujete zrychlit nad svůj nastavený rychlostní limit. Musíte se vejít do mezery v připojovacím pruhu, chcete někoho svižně předjet na okresce apod. A v tu chvíli by bylo pochopitelně krajně nepraktické, kdybyste museli omezovač nejprve vypnout, a pak teprve akcelerovat. Proto přesně v tu chvíli přichází ke slovu propírané „tlačítko“ pod dorazem plynu. Když ho prošlápnete, omezovač rychlosti se dočasně deaktivuje a nechá auto zrychlovat tak jak potřebujete.

Použití tlačítka „kickdownu“ ukrytého pod dorazem plynu, jsou tedy jasná. V jakých autech ho ovšem nalezneme? Obecně lze říci, že téměř ve všech autech vybavených automatickou převodovkou. Samozřejmě jsou i taková, která tlačítko kickdownu nemají, ale jsou v menšině. Stejně tak se s tímto tlačítkem setkáte téměř u všech aut s manuální převodovkou, vybavených omezovačem rychlosti. Pokud tedy máte auto novější než z roku cca 2010, je slušná pravděpodobnost, že omezovač rychlosti máte (zpravidla má společné ovládání s tempomatem, ale existují i auta bez tempomatu a s omezovačem), a tím pádem máte pravděpodobně i spínač pod dorazem plynu. Stejně tak můžeme spínač nalézt i v modernějších autech, která omezovač vůbec nemají. Zde se jedná o již zmiňované šetření, kdy se v rámci zefektivnění výroby montuje do aut s různou výbavou pouze jedna verze plynového pedálu.

Související témata:
Načítám