Článek
Adaptivní tempomat a hlídaní jízdního pruhu
Audi Q8 spatřilo světlo světa letos v létě, takže jsme si nemohli vybrat lepšího kandidáta. O to více, když námi testovaný kus byl v takříkajíc plné palbě. Tedy ve výbavě, kde nechybělo snad nic. Sednete za volant, nastavíte si sedalo, ruce dáte na volant, vyjedete do ucpané Prahy a páčkou pod volantem hned zapínáte adaptivní tempomat a to klidně na nejvyšší povolenou rychlost. Audi se drží auta před vámi a umí i samo zastavit a opětovně se rozjet. Tedy pokud nestojíte déle než dvě sekundy. Poté ji musíte dát povel sešlápnutím plynového pedálu nebo opět pomocí páčky tempomatu.
Při jízdě s adaptivním tempomatem si Audi samo drží odstup před autem jedoucím před vámi. Nastavit si můžete tři úrovně vzdálenosti. Takové Audi A8 vyhodnocuje data z přibližně 30 řídicích jednotek, které posílají data do „počítače“ a ten veškeré údaje vyhodnocuje. Nemusíme si nic nalhávat - v dnešních moderních automobilech jsou nesmírně výkonné počítače, který by nejeden z nás měl rád i doma.
Audi Q8, podobně jako A7, A6 a také A8 má ale i další funkce, které adaptivní tempomat posouvají na jiný level. V kombinaci s mapovými podklady a čtením dopravních značek si samo umí zpomalit nebo zrychlit. Jednoduše řečeno, jedete si okresní silnicí 90 km/h. Audi Q8 pozná, že se blíží vesnice a že v ní je maximální povolená rychlost 50 km/h. Rychlost, která bude následovat, se vám ukáže v zeleném kolečku nejen na head-up displeji, ale také na displeji před volantem, a auto začne samo zpomalovat. Na konci vesnice zase zrychlí na maximální povolenou rychlost. Audi si dokáže zpomalit i před kruhovým objezdem. Samozřejmě, že finální slovo o tom, jak rychle pojedete, máte vy. Stačí šlápnou na plynový pedál. Když pak šlápnete na brzdu, tempomat se opět deaktivuje až do chvíle, kdy jej ručně reaktivujete.
Na dálnici se pak hodí i hlídání jízdního pruhu. To ovšem nefunguje tak dobře jako například v nedávno testovaném Mercedesu CLS. Audi Q8 jezdí od pruhu k pruhu a nedrží se mezi nimi s takovou jistotou, jako konkurence. Z legislativních důvodů musíte mít ruce na volantu, však si asi dobře pamatujete, jaká videa kolovala na internetu od majitelů Tesel, kteří si na dálnici sedali na zadní sedadlo. Nic takového. Jakmile na pár vteřin sundáte ruce z volantu, tak na vás hned začne pípat a asistent se přeruší. Pří řízení je cítit, jak si Audi samo zatáčí, ale ostřejší zatáčku už nezvládá. Samozřejmě, že tento asistent potřebuje mít na silnici namalované vodicí čáry, i proto se tento systém hodí především na dálnice, ale ani tam není všemocný.
Asistent pro hospodárnou jízdu
Tím to však jenom začíná. Audi Q8 je vybaveno také asistentem pro hospodárnou jízdu. Co to znamená? Audi na základně mapových podkladů (a to i ve chvíli, kdy nemáte zapnutou navigaci) dokáže vyhodnotit, že se blížíte k místu, kde budete muset snižovat rychlost. Na head-up displeji a na virtual cockpitu se vám zobrazí symbol chodidla, který značí, že je dobré pustit plynový pedál. Stejný signál dostanete také lehkým zavibrováním plynového pedálů. Ať už se blížíte do vesnice, místa se sníženou rychlostí nebo třeba ke kruhovému objezdu, Audi vám včas dá vědět, abyste pustili plyn. Systému se dá věřit, i tak ve většině případů budete muset dobrzďovat.
Asistent funguje stejně, ať už jede na adaptivní tempomat nebo si rychlost řídíte sami. Jak Audi zjistí, že bude potřeba brzdit, tak vám dá na head-up displeji signál a zavibruje vám i s plynovým pedálem. Samozřejmě, že systém poslouchat nemusíte.
Noční vidění
Dále bych se rád věnoval nočnímu vidění. Systému, který poprvé nabízí také nová generace Volkswagenu Touareg. Častokrát jsem si říkal, že tento systém nemá moc velké opodstatnění a hodí se spíše fajnšmejkrům automobilových technologiích. Jeden den jsem si ale v nočních hodinách sedl za volant Audi Q8 a vyrazil otestovat noční vidění. Překvapilo mě, že noční vidění je schopné rozeznat chodce na velkou vzdálenost a narazil jsem i na situaci, kdy i přes skvělé světlomety jsem o dvou chodcích na hlavní silnici neměl nejmenší tušení, dokud mi systém nedal zavčasu vědět. Hodí se i v případě pobíhající zvěře. Systém dokáže lidi či zvěř rozpoznat až na 300 metrů.
A jak to funguje? Na přídi má Audi Q8 tepelnou zobrazovací kameru. Ta zabírá úhel 24 stupňů. Dále je součástí infračervená kamera, která vše posílá do „počítače“ a ten následně všechna data přeměňuje na černobíle fotografie a zobrazuje je na centrálním displeji, respektive na virtual cockpitu. Jakmile je rozeznán člověk či zvěř, tak systém dá pokyn světlometům, které daný objekt probliknou. Jednotliví chodci či zvěř jsou pak na displeji označeni žlutě, tedy alespoň do chvíle, kdy počítač vyhodnotí, že míří do trajektorie auta. Pak se silueta označí červeně.
Parkování už není komplikace
Luxusní segment se od daleko levnějších vozidel liší například i v parkovacích asistentech, potažmo v počtu kamer, které vám celý manévr usnadní. Zatímco v levnějších autech máte zadní parkovací kameru, tak v těch dražších, což je případ i Audi Q8, máte rovnou 3D model celého auta. Otáčet si ho můžete na displeji infotainmentu a na všechny strany od auta se reálně zobrazuje vaše okolí. Odření kola o obrubník by vás již nemělo potkat. Každopádně jde obraz složený z několika kamer, takže nějaké to zkreslení reálné situace zde je. Tím celá věc kolem parkování nekončí. Nechybí ani asistent příčného provozu. To oceníte především při vyparkovávání z kolmého parkovacího stání, kdy na silnici nic nevidíte. Jakmile nějaké auto jede směrem k vašemu kufru, Audi samo zastaví.
Chvilku bych se rád věnoval i světlometům. Standardně v Audi Q8 dostanete LED světlomety. Na přání jsou však k dispozici HD Matrix LED světlomety, které se skládají z 24 samostatných LED diod v každém světlometu. Nebylo by to Audi, kdyby chybělo dynamické ukázaní změny směru. Světlomety i díky 24 samostatným LED diodám dokáží reagovat na danou situaci. Jednoduše řečeno dokážou vystínovat protijedoucí vozidlo, zatímco zůstanou zapnutá dálková světla. V praxi to tedy vypadá tak, že stále svítíte dálkovými světlomety, a když proti vám nebo před vámi jede auto, systém si postupně zhasíná dálkové diody, aby vůz „vykryl“ ze světelného kuželu a neoslnil. Právě ve světlometech vidím jeden z největších technologických pokroků poslední doby, který se v automobilovém světě stal. Noční cestování je pak jedna radost.