Článek
Ano, stačí jeden rychlý pohled na auto na obrázku a je vám jasné, že všechny konvence a zažité postupy šly v tomto případě stranou. A nejinak tomu bylo i u všech dalších aut, která tento zajímavý chlápek kdy navrhl.
Alex Tremulis, syn řeckých emigrantů, byl divadelním uvaděčem a bylo mu pouhých devatenáct let, když si několika jeho kreseb a jedné realizace všiml Don Hogan, prodejce vozidel Duesenberg v Chicagu. Zaměstnal ho a on se mu odměnil návrhy karoserií pro dnes slavné a klasické série Cord 810 a 812 a pak nakreslil i Duesenberg roadster. Nedivte se, že v roce 1936, v pouhých dvadvaceti letech, ho jmenovali šéfdesignérem celé automobilky Auburn-Cord-Duesenberg. Škoda, že to bylo jen na rok, protože pak krachli…
Po krátké epizodce s General Motors se Alex Tremulis uchytil i u Chrysleru, kde dělal karoserie na míru a souběžně s tím se pustil i do práce pro Custom Motors v Beverly Hills v Kalifornii, kde vyráběli unikátní automobily pro filmové hvězdy. Šlo mu to skvěle až do té doby, než firma musela změnit zaměření a pustila se do výroby vojenských džípů.
Tremulis pak pracoval na dalších nadčasových návrzích, jejichž výsledkem byl Chrysler Thunderbolt z r. 1941, který vlastně definoval designérský styl amerických automobilek po druhé světové válce. A pak dokonalý Tucker 48, který se stal asi jeho nejznámějším dílem. Nicméně Tremulise povolala jeho nová vlast a on se krátce po bombardování Pearl Harboru připojil k leteckým silám USA. Tam pracoval na návrzích letadel a jen tak mimochodem přišel s návrhem konceptu Boeing Dyna-Soar, který se nakonec stal předlohou pro návrh raketoplánů. A když už v tom byl, rovnou namaloval i létající talíř, což byla podle něj jedna z alternativ, jak by se na Zemi mohli dostat návštevníci z vesmíru.
Po válce už se Tremulis trochu uklidnil, alespoň co se počtu navržených aut týče. Stál za vozidlem Tucker sedan, do kterého namontovali motor z vrtulníku, ale který se nikdy nedočkal sériové výroby, aby pak v roce 1957 vytvořil pro Ford koncept vozu X-2000. Tahle hračka měla lidem ukázat, jak budou vypadat auta na přelomu milénia a Tucker kromě studie a plánů vytvořil i hliněný model. V roce 1999 se pak stal skutečností, když si jej jeden Brit nechal postavit.
Hádám, že žádné z těchto aut jste neznali, ale pokud je vám minimálně čtyřicet, možná byste si mohli vzpomenout na Tremulisův návrh úžasného Subaru BRAT, které se vyrábělo v letech 1978 až do roku 1987, přičemž japonská značka s ním na americkém trhu slavila značný úspěch.
A teď se konečně můžeme vydat po stopách auta, které je hned na úvodní fotografii tohoto článku. Podle všeho jde o vůbec první vůz, který Alex Tremulis navrhl od začátku až do konce.
Na začátku všeho byl běžný Chevrolet s řadovým šestiválcem, manuální převodovkou, listovými pružinami na zadní nápravě a s bubnovými brzdami na všech kolech. Tremulis mu navrhl kompletně nový kabát a majitel vozu, americký komik Ralp Cook, se s ním pochlubil na autosalonu v Chicagu v roce 1933.
Tohle auto je jasným příkladem Tremulisovi posedlosti aerodynamikou a extravagantními detaily. Ocelová karoserie má sice patinu, ale de facto není poškozená, to samé pak platí i o technice auta, která je až v překvapivě dobrém, přitom původním stavu.
Jestli jste četli pozorně, asi vám do sebe teď všechno zapadlo. Ano, tohle je auto, které viděl společně s několika kresbami Don Hogan… Právě teď bude na prodej. Kdo ho koupí, ten si pořídí do sbírky nejen zajímavý automobil, ale hlavně zajímavý příběh o člověku, o němž není dodnes tak úplně jasné, jestli byl blázen nebo génius.