Článek
Automobilky své nové modely přes zahájením sériové výroby důkladně testují a třebaže se s příchodem některých modelů spěchá, ty nejdůležitější komponenty jsou vyzkoušeny ve všech možných situacích. Tedy i těch, které by příčetný řidič nikdy neudělal.
Jednou z nich může být i zařazení zpětného chodu během jízdy. Už každý žáček z autoškoly ví, že zpětný chod se řadí jen v případě, že je auto zcela zastavené. U přímo řazené převodovky bez synchronizované zpátčky by se ve vyšších rychlostech něco takového ani nemohlo uskutečnit - při vyšších rychlostech by síla nutná k narvání zpětného chodu musela být natolik enormní, že to zkrátka není fyzicky proveditelné.
V nižších rychlostech, nebo i při vyšších rychlostech u převodovek se synchronizovanou zpátečkou, se to ale podařit může a pozor na to. Hrozí zničení převodovky, či případně dalšího článku v pohonném řetězci. Může se například ukroutit poloosa. I proto je velká spousta manuálních převodovek vybavená blokací zpátečky – před jejím zařazením je potřeba zvednou kroužek pod hlavicí páky nebo páku naopak zamáčknout dolů.
Jak tomu je v případě automatických převodovek? Vyzkoušeli jsme dvouspojkovou převodovku DSG v modelu Kodiaq. Jen pro zajímavost: tento typ převodovek začala Škoda Auto do svých modelů montovat od roku 2004 (technicky se ale DSG samozřejmě dále vyvíjelo). První Škodovkou s DSG byla Octavia druhé generace.
Ale zpátky k našemu zvídavému úkolu. K tomu, abyste za jízdy páku zařadili do polohy R (reverse) ji nejprve musíte přesunout do polohy N (neutrál nebo také hezkým českým označením volnoběh). V tu chvíli dojde k přerušení přenosu výkonu a vůz bude plachtit.
Ani to byste za jízdy s automatickou převodovkou dělat neměli - takzvané plachtění umí některá auta sama v nejrůznějších "ekologických" režimech. Při sjíždění delších klesání je to příjemné a dlouhodobě to ušetří i nějaké to deci paliva.
Jenže, nám nebude stačit poloha N, na opuštěné letištní ploše zkoušíme ve zhruba padesátikilometrové rychlosti zařadit polohu R. Co se stane? Nestane se nic, elektronika, která rozhoduje nad všemi operacemi s řadící pákou, si s tím poradí a převodovka zůstane v režimu volnoběhu.
Pokud budete zpomalovat až do zastavení, převodovka nechá stále vyřazeno a teprve po zastavení zařadí zpětný chod. A vy můžete s autem couvat.
Elektronika bdí nad chybami řidiče
Automobil, potažmo řídící elektronika převodovky, si tedy s touhle situací umí poradit a nenechá převodovku udělat nic, čím by si uškodila. Ve svém autě to raději nezkoušejte a u převodovek z minulého století už vůbec ne - u starších klasických automatů by se vám mohlo skutečně podařit zařadit zpátečku a s velkou pravděpodobností by došlo k destrukci převodovky či jiného článku pohonného řetězce.
Ostatně, dělat byste to neměli ani u moderních skříní. Například manuály k vozům Škoda hovoří jasně: "nikdy během jízdy nenastavujte volicí páku do polohy R nebo P - hrozí nebezpečí nehody!".
A když už víme, že lze zařadit polohu R, napadlo vás, zda lze za jízdy přepnout do parkovacího módu (P)?
"Systém blokace převodovky v pozici P (Parking) je mechanicky ovládaný voličem, je tedy možné tuto polohu zvolit během jízdy. Mechanicky je ale systém blokace převodovky v pozici P uzpůsoben tak, aby nebyla převodovka zablokována dříve, než těsně před zastavením vozu," uvedl pro Garáž.cz Pavel Jína z tiskového oddělení automobilky.
"V nové generaci vozů Octavia díky elektronickému ovládání blokace převodovky zůstane převodovka při jízdě v režimu D i když řidič omylem stiskne tlačítko pozice P a informuje ho na sdruženém přístroji, že pozici P je možné volit pouze u stojícího vozidla," dodal Jína.
A my dodáváme: ani toto se svým autem nezkoušejte! A už vůbec to nezkoušejte u starších převodovek, které nejsou ovládány chytrou elektronikou.