Článek
Čtvrt míle za 4,050 sekundy a cílová rychlost 494 km/h – ta čísla vyrážejí dech. Doslova, protože dragster na pevném startu vystřelí s přetížením až osminásobku gravitační síly a na 160 km/h zrychlí do jedné sekundy. Při jízdě se pak přetížení pohybuje kolem 4G, takže popadnout dech je vážně dřina. To vše díky motorům s několika tisíci koni, které polykají hektolitry výbušného nitrometanu každou sekundu, a lepivým pneumatikám velikostí připomínající pivní sudy. Už jen udržet takový ďábelský stroj v rovině je skoro nadlidský výkon. To poslední, co v takovou chvíli chcete zažít, je selhání techniky…

Dragstery třídy Top Fuel patří k tomu nejrychlejšímu na čtyřech kolech
A že se toho má hodně co pokazit. Motory jsou našponované na samou hranici schopností a výdrže, takže s velkou chutí vybuchují. A s nimi i další součásti pohonného ústrojí, jako třeba převodovky a diferenciály, které nedokáží déle snášet šílené síly produkované motorem. Výbuchy přehřátých a přetížených pneumatik jsou taky na denním pořádku (své o tom ví Richard Hammond z Top Gearu), což v úzkých koridorech v rychlosti stovek kilometrů v hodině dává prakticky nulový reakční čas a prostor na korekci. Pak jsou tu selhání náprav, aerodynamických prvků nebo rovnou celých rámů. A uprostřed všeho toho festivalu destrukce a pyrotechnických efektů sedí v těsné kleci křehká schránka řidiče. Teď už jistě chápete, proč hnědé nehořlavé bezpečnostní trenky patří k povinné výbavě.

Tohle FAKT NECHCEŠ! Don Garlits nehodu přežil a o rok později už zase vesele závodil
Když se vám ale přece jen podaří proletět cílovou rovinkou a zajet slušný čas, zbývá pořád jeden obtížný úkol – zastavit. Na klasické brzdy zapomeňte, okamžitě je uvaříte. Ty nejrychlejší dragstery využívají stejnou techniku jako dříve letadla nebo raketoplány – jsou vybaveny brzdícím padákem, který se v cíli automaticky vystřelí a pomůže auto zpomalit účinněji než jakýkoliv jiný systém. Jenže co když selže?

Padák funguje lépe než klasické brzdy
To si na vlastní kůži vyzkoušel Gary Densham, 69letý (!!!) pilot závodního dragsteru. Poté, co na trati v Pomoně zajel výše uvedený osobní rekord, v rychlosti přes 490 km/h mu odmítl spolupráci brzdící padák a Gary ve svém stroji letěl vstříc bariéře na konci rovinky. Naštěstí i s takovou eventualitou pořadatelé závodů počítají a jako nouzové řešení mají připravenou další leteckou vychytávku – brzdící síť, kterou jsou vybaveny také letadlové lodě. Ta vůz zachytí a zastaví, i když ne právě něžně. Auto utrpělo dost výrazné poškození, ale aspoň že řidiči se nic nestalo.
Takže až vám bude zase někdo vyprávět, jak jsou závody na rovinkách o ničem, vzpomeňte si na tento text. A určitě někdy vyrazte mrknout na nějaké ty závody dragsterů (nezapomeňte na špunty do uší), pár se jich jezdí i v Čechách. To by měl zažít skutečně každý fanda rychlých kol. Naopak sedět v dragsteru, na kterém se něco rozbilo, máme poměrně vysoko na seznamu věcí, které v životě rozhodně zažít nechceme.