Hlavní obsah

Co jsme dnes našli na internetu? Díl XXXI. – Nissan Juke

Foto: Nissan

Brouzdat bezcílně po internetu, to je jako poznávat svět z pohodlí vyhřátého bytu a rozvalený v kancelářské židli. Můžete navštívit nádherná místa, seznámit se s úžasnými lidmi, poznat dosud nepoznané… Ale jindy, jindy narazíte jen na samé fake news, internetové diskutéry, porno nebo třeba přehnaně odvážný malý crossover Nissan Juke. Vítejte v dalším díle našeho seriálu o nejošklivějších autech.

Článek

Ta oblá karoserie v pastelových barvách, ty vysoké boky s vytaženými blatníky, v nichž se ztrácela i 17palcová kola, ta sportovně nízká střecha s malou plochou oken, ten vykulený výraz s oddělenými předními světly ve třech řadách… to vše ve vás mělo vytvářet dojem, že je Nissan Juke novým druhem auta a cool doplňkem vašeho stylového života. Jenže většina lidí při pohledu na něj spíš nechápavě kroutila hlavou. Juke jim přišel nevyvážený, zmatený a přehnaný… prostě směšný nebo rovnou odpudivý.

Foto: Nissan

Nic podobného jako Juke jste na silnicích nemohli potkat

To ale japonskou automobilku nijak nepřekvapilo. Neplánovali jít s proudem a zalíbit se všem, chtěli být radikální a upoutat na sebe pozornost, protože s Jukem zakládali zcela nový segment miniaturních crossoverů. Toužili dosavadní zákazníky nudných městských hatchbacků nalákat na něco nového, neotřelého a neokoukaného. Za tu odvahu musíme před Nissanem smeknout! A vyplatilo se jim to. Spousta lidí si ho pro jeho odlišnost skutečně zamilovala, a Nissan tak od začátku výroby v roce 2010 prodal více než milion kusů tohoto zvláštního auta.

Jeho úspěch byl ale ještě důležitější, protože tím designéři Nissanu rázně přepsali některá přežitá pravidla automobilového stylingu. Proč by kompaktní auta musela vypadat jako krabice od bot? Proč by malé auto nemohlo vyzařovat sportovního ducha? Proč by musely být čelní světlomety pod společným krytem? Proč by středová konzola nemohla připomínat palivovou nádrž motorky? Juke tak prošlápl cestu mnoha dalším značkám, které se rozhodly vrhnout podobně netradičním směrem (s různým úspěchem) – Citroën C4 Cactus, Hyundai Kona, Škoda Kamiq a další.

První Juke zestárl a jeho design vyzrál. Pořád budí pozornost, ale spíš jako zajímavá kuriozita než odporná podivnost. Když pak Nissan připravoval druhou generaci Juku, byla to pro designéry velká výzva, jak na tak svérázné auto navázat. A i když to tentokrát uhráli trochu víc na jistotu, my bychom přesto řekli, že to zvládli se ctí…

Načítám