Článek
Mercedes máme všichni zafixovaný jako konzervativního výrobce luxusních limuzín pro důchod… ehm, gentlemany s bohatými životními zkušenostmi. Ostatně je seká jako Baťa cvičky už řadu dekád a je v tom zatraceně dobrý. Jenže na přelomu tisíciletí měl takové zvláštní modernistické období, kdy inovoval možná až moc, takže světlo světa spatřila celá řada bizarních konceptů. Jeden vypadal jako pojízdný skleník (F100), další měl vyměňovací kusy karoserie (Vario), jeden neměl volant (F200), jiný vypadal jako ryba (Bionic). A pak je tu jeden, co se kymácel jako břízka ve větru.
Vize z roku 1997 pojmenovaná F300 Life Jet přišla s konceptem tříkolky kombinující komfort a bezpečnost auta se zážitkem za řidítky motocyklu. Měla proto klasická sedadla a kabinu chráněnou střechou, dveřmi a okny, ale dvoučlenná posádka seděla za sebou jako na motorce, poháněné bylo jediné zadní kolo a také seříznutý volant připomínal řídítka. Stroj měl dokonce i vyklápěcí dveře a odnímatelnou střechu, abyste si mohli užít čerstvého vzduchu bez helmy na hlavě.
Nejzvláštnější však bylo, že se F300 při jízdě nakláněl do zatáček, jako byste do nich klopili motorku – komplexní elektronický systém vyhodnotil všech parametry jízdy (rychlost, akcelerace, natočení volantu atd.) a aktivoval hydraulický systém podvozku, který naklonil karoserii (až o 30°) směrem dovnitř zatáčky, aby kompenzoval působící fyzikální síly pro co nejrychlejší průjezd vinglem. Úžasně komplikovaná věc, která nejspíš za volantem/řídítky působila poněkud nepatřičně.
Velmi nepatřičné každopádně je, jak u toho F300 vypadá – jako by celé auto kolabovalo a hroutilo se. Vlastně když stojí, vypadá docela zajímavě futuristicky, jako veselý robot jen s poněkud bachratým tělem a korpulentní zádí. Ale nevyváženost není jeho největší problém. Pak se totiž rozjede a vy se musíte smát, že se tak divně klátí a kolíbá, a přemýšlíte, jestli se převrátí nebo rovnou rozpadne.
Možná právě proto se koncept F300 neujal. Vlastně se ta myšlenka neujala nikdy, když se vizi „motocyklu s bezpečností auta“ pokusil kdokoliv ztělesnit, ať už to byl český vynález jménem dálník nebo sofistikovanější koncept Nissan Land Glider. Prostě to nefunguje. Buď chcete auto, které se nekymácí jako opilec na cestě z hospody, nebo motorku, která s sebou netáhne zbytečné metráky plechu. Výsledkem je totiž vždy příliš komplikovaný stroj, který ve finále neuspokojuje vůbec nikoho. Některé věci by se prostě neměly křížit.