Článek
Na konci devadesátých let si japonský Lexus stále budoval svou luxusní pověst a jedním z aut, kterým ji chtěl potvrdit, měl být exkluzivní kabriolet – nová vlajková loď a první otevřené auto značky. Stroj dostal sametově hladký osmiválec, jemně řadící automat, módní pevnou skládací střechu a k tomu design inspirovaný luxusními jachtami. Bohužel ho kreslili lidé, kteří jachtu nejspíš nikdy neviděli ani na fotce…
Tvary produkčního Lexusu SC430 totiž místo ladné a elegantní jachty připomínaly spíš ocucaný bonbon. Navíc poněkud disproporční, za což mohla právě pevná střecha, která prodloužila záď (aby bylo velké plechové pláty kam uložit) a udělala zadní sedadla zcela nepoužitelnými. Celkový výraz byl zcela anonymní a výsledný dojem byl mdlý. Při pohledu na něj zákazníci neudělali „Oh!“, ale spíš „Eh?“ A to je průšvih, když prodáváte auto snů za balík peněz. Zvlášť když zbytek auta byl podobně nepřesvědčivý.
Tedy motor byl skvělý, benzinový 4,3 V8 si pod kapotou jen brumlal a výkon 290 koní naznačoval solidní dynamiku – tu však zabíjelo 1 740 kg živé váhy a líný automat. SC430 tak nebylo rychlé, spíše jen lehce svižné, což by ale k silniční jachtě docela sedělo. S ladností jachty však neladil prkenný podvozek na pneumatikách s tvrdými bočnicemi typu runflat, a i když se Lexus po četných připomínkách chytil za nos a udělal SC houpavější, už bylo pozdě a automobilové neštěstí bylo na světě.
Ošklivý a nudný Lexus SC430 si proto od Top Gearu vysloužil titul „Nejhorší auto na světě“, což je možná trochu přitažené za vlasy, ale pro Lexus to byla jednoznačně naprosto zpackaná příležitost vytvořit něco hezkého, vzrušujícího a přitažlivého, co by nové značce zvedlo kredit. Nyní však má Lexus šanci na reparát a soudě podle skvostného designu LC kabrio a skvělé pověsti kupé by to konečně mělo vyjít!