Hlavní obsah

Co jsme dnes našli na internetu? Díl XXVII. – BMW Z18

Foto: BMW

Brouzdat bezcílně po internetu, to je jako poznávat svět z pohodlí vyhřátého bytu a rozvalený v kancelářské židli. Můžete navštívit nádherná místa, seznámit se s úžasnými lidmi, poznat dosud nepoznané… Ale jindy, jindy narazíte jen na samé fake news, internetové diskutéry, porno nebo třeba otřesný koncept BMW Z18 kombinující SUV a roadster. Vítejte v dalším díle našeho seriálu o nejošklivějších autech.

Článek

Vodíkem naplněná vzducholoď a krabička sirek, nepotopitelná loď a dobře naostřený ledovec, talíř plný třešní a lahev kefíru nebo třeba kuřecí plátek, broskev a plátek eidamu – někdy prostě už dopředu víte, že z takového spojení kouká jedině průšvih. A poměrně jasné to bylo i v momentě, kdy se u BMW rozhodli navrhnout auto kombinující karoserii roadsteru, postoj SUV a jízdní zážitek motorky.

Přesně něco takového se pokusili postavit v roce 1995 u BMW, když hledali nové tržní skuliny v tůních, jeskyních i pod kameny, kam nikdo žádné neschoval. Inspiraci našli u motocyklů typu enduro spojujících terénní schopnosti s pohodlným cestováním – jeho automobilovou variantu ztělesněnou konceptem Z18 si pak představovali jako dvoumístný roadster (další dvě místa byla ukrytá v „kufru“) na terénním podvozku.

Foto: BMW

Kdybyste to nepoznali, tak tohle má být automobilové enduro

Výsledkem byl podivný kočkopes připomínající pramičku převáženou na žebřiňáku. Dojem moc nevylepšily ani podivně vykousnuté podběhy kol (povšimněte si miniaturních blatníčků přímo u kol, které připomínají motorku) nebo ošklivá příď nešikovně kombinující hrany a obliny.

Foto: BMW

Ve stejném roce BMW představilo neuvěřitelně ladný a nadčasový roadster Z3

Tato kreace neměla dokonce ani střechu, (tu si zřejmě šetřili pro další bláznivý nápad – krytý motocykl C1), místo toho nabídla interiér plný odolných materiálů a plavky i koupací čepici byste nejspíš koupili v BMW butiku. Už dost na tom, že Z18 měla vůbec dveře – hlavně proto, abyste z toho bazénu, který vám v kabině po průtrži mračen vznikl, mohli snadněji vypustit vodu…

Vlastně tak moc nezáleží na tom, že Z18 s karoserií z lehoučkých plastů poháněl masivní 355koňový 4,4 V8 roztáčející všechna čtyři kola (šlo tak o první čtyřkolku BMW, SUV X5 přišlo až o čtyři roky později) a vysoká světlá výška dávala naději na terénní dovádění – Z18 bylo tak ošklivé, že byste ho prostě ani nechtěli řídit. Právě proto na sériovou výrobu nikdy nedošlo a ani s konceptem se BMW moc nechlubilo, ukázali ho totiž až o pět let později. A možná, že ho nemuseli ukazovat vůbec.

Načítám