Článek
Běžné dodávky obvykle vypadají jako krabice od bot na kolech, ale když u Nissanu navrhovali malou městskou dodávku (japonský trh si libuje v mikro autech – už jen proto, že větší se do jejich metropolí prostě nevejdou), místo obvyklého pravítka tentokrát vytáhli kružítko. A podle toho to dopadlo, podívejte se sami…
Tak, už jste se dost nasmáli a můžeme pokračovat? Nissan S-Cargo je na pohled vážně bizarní – kulatá kapota s vykukujícími kulatými světly, kulatá kabina s obrovskou plochou prosklení (tak velkou, že boční okna nešla stáhnout celá, ale jen jejich menší část) a za ní nalepený nákladový prostor, to vše na malinkých 13palcových kolech, která vypadají jako knoflíky. Prostě absurdní!
Pokud vám S-Cargo připomíná šneka, tak je to svým způsobem správně. „Escargot“ totiž ve francouzštině skutečně znamená „šnek“ – což byla i přezdívka pro Citroën 2CV Fourgonnette, kterým se designéři Nissanu inspirovali (proto má taky volant s jedním ramenem).
Nejspíš se jím inspirovali i technici, protože S-Cargo bylo směšně pomalé, 75 koní jeho 1,5litrového čtyřválce totiž putovalo na přední kola přes 3stupňovou automatickou převodovku. Ale absence rychlosti byla spíš výhodou, protože bylo úzké a vysoké na titěrných kolech, což je nejlepší recept na to, aby se hodilo na bok v první rychlejší zatáčce.
S -Cargo mělo ale také řadu výhod. Předně bylo skutečně kompaktní (na délku mělo jen 3,5 metru) a lehoučké (pod tunu), přitom uvezlo 300 kg nákladu. Taky bylo technicky jednoduché, což znamená spolehlivé. Překvapivě odvezlo na sklopné lavici další dva členy posádky, ačkoliv nohy museli nechat doma, protože pro ně už prostor nezbyl. A kabina měla tak vysoký strop, že jste ho mohli řídit i v klobouku. Tedy pokud je to pro vás výhoda…
Mezi roky 1989 a 1992 Nissan vyrobil pouhých 8 000 kusů pouze s pravostranným řízením, což z S-Cargo dělá skutečnou automobilovou raritu, kterou na českých silnicích pravděpodobně nespatříte. Škoda, občas bychom se potřebovali od srdce zasmát.