Článek
Kapesní dvoumístný elektromobil REVA G-Wiz na papíře vypadal jako geniální řešení městské mobility – uveze dva lidi a pár tašek (víc ve městě stejně nepotřebujete), všude se vejde, jezdí prakticky zadarmo a bez emisí. Co víc chtít? No, tak pro začátek, aby nebyl tak ošklivý…
Byl tak směšně malý, že si o vás lidé kolem mysleli, že jste ráno omylem místo do auta sedli do hračky vašeho dítěte a vyjeli do ulic. Na délku totiž měřil miniaturních 2,6 metru, tedy asi jako Smart, který se při praní na 90° C srazil. O designu proto ani moc nešlo hovořit, na něj prostě nikde nezbylo dost místa – jen vystrčená kulatá světla, kola velikostí připomínající upadlé knoflíky od košile, manuálně posuvná okna a vzadu jako vrchol elegance dělená světla v jinak naprosto neforemné zádi. Jednoduše komické.
Technika byla však ještě komičtější. První verze z roku 2001 poháněl 17koňový elektromotor, který 700kilovou krabičku od sirek na kolech rozjel na hrozivých 70 km/h. Motor napájelo osm klasických olověných baterií naplněných kyselinou, které umožnily dojezd ubohých 80 kilometrů (teoreticky). Jak vidíte, vážně nešlo o převratnou techniku. Inu, co byste čekali od laciného krámu z Indie…
Ještě větší problém ale byla mizerná konstrukce. První modely měly deformační zóny pevné asi jako máslo na slunci a sloupek řízení byl pevný (nemluvě o bubnových brzdách ve všech rozích), takže každá rána i v městských rychlostech mohla skončit katastrofou. G-Wiz tak neprošel crash testem ani při 40 km/h – protože však legislativně šlo o „čtyřkolku“, tak se evropským homologačním povinnostem vyhnul.
Pozdější verze (od roku 2008) však byly notně vylepšeny – dostaly tužší šasi a deformovatelný sloupek řízení (takže konečně prošly crash testem), vpředu už měly kotoučové brzdy, Li-Ion baterie prodloužily dojezd až na 120 km a výkonnější elektromotor přinesl maximální rychlost až 80 km/h (pořád v autě jen o číslo větším než vaše boty). O řízení a jízdních vlastnostech však stále nemělo cenu hovořit, ty byly stále jednoduše strašné.
Není divu, že se G-Wizu po světě prodalo jen 4 600 kusů (což je zhruba o 4 600 kusů víc, než by bylo přijatelné). Všichni si oddechli, když se v roce 2013 odporoučel do zapomnění. Bohužel ne však definitivně. Firma REVA se totiž spojila s Mahindrou a společně vyvinuli nové auto pojmenované e2o, které – a nebojme se to říci otevřeně – bylo ještě daleko hnusnější. Jen se podívejte… pokud si troufnete.
Před časem jsme se tu smáli mizernému čínskému elektromobilu Geel Zhi Dou D2. I ten však byl po všech stránkách o parník lepší než tahle indická příšernost, která vám navíc usilovala o život. Samotný koncept nebyl vyloženě špatný, ale bylo by lepší, kdyby ho realizoval někdo, kdo auta opravdu stavět umí.