Hlavní obsah

Co jsme dnes našli na internetu? Díl XVII. – REVA G-Wiz

Foto: Reva

Brouzdat bezcílně po internetu, to je jako poznávat svět z pohodlí vyhřátého bytu a rozvalený v kancelářské židli. Můžete navštívit nádherná místa, seznámit se s úžasnými lidmi, poznat dosud nepoznané… Ale jindy, jindy narazíte jen na samé fake news, internetové diskutéry, porno se zvířaty nebo třeba tenhle příšerný elektromobil REVA G-Wiz. Vítejte v dalším díle našeho seriálu o nejošklivějších autech.

Článek

Kapesní dvoumístný elektromobil  REVA G-Wiz na papíře vypadal jako geniální řešení městské mobility – uveze dva lidi a pár tašek (víc ve městě stejně nepotřebujete), všude se vejde, jezdí prakticky zadarmo a bez emisí. Co víc chtít? No, tak pro začátek, aby nebyl tak ošklivý…

Byl tak směšně malý, že si o vás lidé kolem mysleli, že jste ráno omylem místo do auta sedli do hračky vašeho dítěte a vyjeli do ulic. Na délku totiž měřil miniaturních 2,6 metru, tedy asi jako Smart, který se při praní na 90° C srazil. O designu proto ani moc nešlo hovořit, na něj prostě nikde nezbylo dost místa – jen vystrčená kulatá světla, kola velikostí připomínající upadlé knoflíky od košile, manuálně posuvná okna a vzadu jako vrchol elegance dělená světla v jinak naprosto neforemné zádi. Jednoduše komické.

Foto: Reva

Tvar zadních světel byl vrcholem designérské kreativity. Pokuste se nesmát

Technika byla však ještě komičtější. První verze z roku 2001 poháněl 17koňový elektromotor, který 700kilovou krabičku od sirek na kolech rozjel na hrozivých 70 km/h. Motor napájelo osm klasických olověných baterií naplněných kyselinou, které umožnily dojezd ubohých 80 kilometrů (teoreticky). Jak vidíte, vážně nešlo o převratnou techniku. Inu, co byste čekali od laciného krámu z Indie…

Foto: Reva

Za volantem G-Wizu jste byli terčem posměchu. A taky v ohrožení života...

Ještě větší problém ale byla mizerná konstrukce. První modely měly deformační zóny pevné asi jako máslo na slunci a sloupek řízení byl pevný (nemluvě o bubnových brzdách ve všech rozích), takže každá rána i v městských rychlostech mohla skončit katastrofou. G-Wiz tak neprošel crash testem ani při 40 km/h – protože však legislativně šlo o „čtyřkolku“, tak se evropským homologačním povinnostem vyhnul.

Foto: Reva

Deformační zónou byly jen vaše nohy a hrudník. Pokud máte sebevražedné sklony, G-Wiz je pro vás tím pravým autem

Pozdější verze (od roku 2008) však byly notně vylepšeny – dostaly tužší šasi a deformovatelný sloupek řízení (takže konečně prošly crash testem), vpředu už měly kotoučové brzdy, Li-Ion baterie prodloužily dojezd až na 120 km a výkonnější elektromotor přinesl maximální rychlost až 80 km/h (pořád v autě jen o číslo větším než vaše boty). O řízení a jízdních vlastnostech však stále nemělo cenu hovořit, ty byly stále jednoduše strašné.

Není divu, že se G-Wizu po světě prodalo jen 4 600 kusů (což je zhruba o 4 600 kusů víc, než by bylo přijatelné). Všichni si oddechli, když se v roce 2013 odporoučel do zapomnění. Bohužel ne však definitivně. Firma REVA se totiž spojila s Mahindrou a společně vyvinuli nové auto pojmenované e2o, které – a nebojme se to říci otevřeně – bylo ještě daleko hnusnější. Jen se podívejte… pokud si troufnete.

Foto: Mahindra

Nástupce G-Wizu byl možná lepším autem, ale byl také ještě mnohem ošklivější. Nevěřili bychom, že něco takového je vůbec možné

Před časem jsme se tu smáli mizernému čínskému elektromobilu Geel Zhi Dou D2. I ten však byl po všech stránkách o parník lepší než tahle indická příšernost, která vám navíc usilovala o život. Samotný koncept nebyl vyloženě špatný, ale bylo by lepší, kdyby ho realizoval někdo, kdo auta opravdu stavět umí.

Související témata:
Načítám