Článek
Francouzská avantgarda nikdy nebyla avantgardnější – Ami 6 vypadá jako remix největších hitů Salvadora Dalího a Pabla Picassa. Bohužel to ale nezní libozvučně, spíš jako když kočku tahají za ocas. Jen se podívejte na ten předek, kapotu jako by prosedl slon. A zboku kvůli negativně skloněnému C-sloupku připomíná domeček prasátek, který brzy definitivně odfoukne vlk. Částečně schovaná zadní kola s užším rozchodem, než mají přední, to je prostě už jen smutné. Tohle auto si snad nikdo soudný nemohl dobrovolně koupit…
A přesto byl Ami 6 pro Citroën velkým úspěchem – mezi lety 1961 a 1970 jich bylo vyrobeno přes milionu (půlka z toho bylo kombi – to aspoň nemělo tak ošklivou a nepraktickou záď). Šlo vlastně o propracovanější variantu absolutně spartánské 2 CV (původně se měl vůz jmenovat 3CV). Klíčový prvek Kachny naštěstí zůstal zachován – lavice se sedadly šla stále vyjmout a použít třeba na piknik. Francouzský životní styl se prostě nezapře.
Auto poháněl plochý dvouválec o objemu 0,6 l, který byl sice velmi úsporný (spokojil se s pouhými šesti litry na sto kilometrů), ale protože měl zpočátku pouhých 20 koní (postupně se propracoval až na brutálních 32 kobyl!), trvalo mu zrychlení na 80 km/h neskonale dlouhých 30 sekund – to jste už neotáčeli jen dny v kalendáři, ale za oknem se rovnou měnila roční období. Což také znamenalo, že se na něj všichni kolemjdoucí museli dívat déle než na jiná auta. Říká se, že z toho někteří oslepli, jiní jen přišli o rozum…