Článek
Supersporty jsou tím správným kořením automobilového světa – mají fantastické tvary, jsou neuvěřitelně výkonné a bláznivě rychlé. Jsou ztělesněním radosti z řízení, posouvají hranice možného a stávají se častým aktérem mokrých snů nadšenců do aut. A stejně jako by každý fanoušek chtěl nějaký řídit, každá automobilka touží po tom nějaký postavit. Ale málokterá k tomu sebere odvahu (a stovky milionů na vývoj).
Malá japonská automobilka Mitsuoka (spíš karosárna orientovaná především na výrobu replik a kitů) se k tomu v roce 2001 odhodlala a po ikonických modelech jako třeba Galue (kopie Rolls-Royce na podvozku malého sedanu Nissan Crew) a Viewt (Jaguar Mk. II na podvozku ještě menšího Nissanu Micra) a pár dalších kopiích postavených na o jedno až dvě čísla menších podvozcích, přišla s vlastním supersportovním modelem Orochi. A celý svět užasl.
Základ byl velmi v pořádku, protože se Mitsuoka inspirovala u legendárního supersportu Honda NSX (motor uprostřed, pohon zadních kol), jenže pak na něj někdo navrhl karoserii, která skutečně vypadá jako supersport, který však postavili z čokolády a někdo ho nechal moc dlouho napospas slunečnímu žáru, a tak trochu se roztekl. Tvary povadly, hrany rozměkly a linie se povážlivě prohnuly. Výsledek je… bizarní. Přinejlepším. Můžeme se tu hádat, kterou mořskou rybu přesně připomíná, ale ve finále to stejně pro Orochi moc pozitivně nevyzní. Automobilka Mitsuoka nicméně nikdy netvrdila, že je Orochi krásné auto. Popsala ho jako „auto, které strhne pozornost všech“, což se jí tedy rozhodně podařilo. Akorát hodně takových náhodných pozorovatelů hodilo šavli nebo muselo rychle na oční…
Dobře, zvláštní vzhled byste Orochi mohli ještě odpustit, kdyby jelo jako z praku… ale ani tady to tak docela neklaplo. Poháněl ho totiž atmosférický šestiválec 3,3 l z Toyoty Camry s výkonem 230 koní a 325 Nm připojený k pětistupňovému automatu, takže se skoro 1,6 tuny těžké dvoumístné kupé rozjelo na stovku za 5,7 sekundy a maximální rychlost činila 245 km/h. To není nic zázračného při cenovce v přepočtu skoro 3 miliony korun.
Za tyhle peníze si tedy nekoupíte krásu, nekoupíte si ani moc rychlosti, ale rozhodně si koupíte pozornost a exkluzivitu. Mitsuoka vyrobila do roku 2014 pouze 400 aut i s řadou speciálních edic (Kabuto s karbonovou karoserií, oplastovaný Golden Premium, bláznivě barevný Evangelion nebo závěrečná Final Edition), takže není moc velká šance, že byste na silnici potkali stejné auto. Což je moc dobře, protože hlavní výhoda jízdy v Orochi je v tom, že se na něj nemusíte dívat zvenku. Jen pozor na výlohy!