Článek
Co se stane, když smícháte Golf, Passat a Scirocco? Podivný koncept Auto 2000 představený na autosalónu ve Frankfurtu 1981. Auto postavené na platformě prvního Golfu s přídí bez masky chladiče podobnou Passatu B3 (který však na trh dorazil až o sedm let později) a aerodynamickou zádí s děleným sklem inspirovanou druhou generací Scirocca mělo být vizí budoucnosti. Výsledek měl sice skvělý součinitel odporu vzduchu 0,25 (také díky krytům kol, schovaným klikám nebo jedinému zpětnému zrcátku), ale krásy rozhodně moc nepobral. Je to prostě kus nevýrazné šedé nudy…
Na svou dobu však byl až neuvěřitelně pokrokový. Vážil totiž pouhých 780 kilo (mj. díky plastové karoserii), takže na jeho pohon stačil tříválcový turbodiesel 1,2 l s výkonem 53 koní a 98 Nm (testovala se i atmosférická verze se 45 koni a kompresorová s 60 koni a 117 Nm) s primitivní verzí start-stopu (zhasla motor, když běžel na volnoběh více než 2 sekundy) a manuální převodovkou s rychloběžkou.
Tedy, „stačil“ – na stovku se turbodieselová verze Auto 2000 rozjela za tristních 18,2 sekundy. Daleko lépe mu to šlo v testu spotřeby, kde dosahoval tehdy nevídaného průměru 4,2 l/100 km a ujel tak až 1 400 km na jednu nádrž. Jít raději pěšky by nebylo o mnoho pomalejší a rozhodně by to bylo zábavnější a úspornější.
Skutečná auta roku 2000 a vlastně ani ta dnešní naštěstí nejsou tak smutná, jako tento fádní a bezcharakterní koncept VW – vypadají lépe, jezdí živěji a nežerou o tolik víc (pokud pomineme mamutí SUV). I když je mnoho lidí z moderních aut zklamaných, rozhodně žijeme pořád v lepším světě, než jaký nám na začátku osmdesátých let Volkswagen prorokoval.