Článek
Tak dlouho jste si o něj psali, že jsme prostě nemohli odolat a rozhodli jsme se vám dnešní den zkazit pohledem na nejošklivější Fiat všech dob a jedno z nejošklivějších aut vůbec – Fiat Multipla. Neplačte, sami jste si to zavinili.
Tak, a poté, co jste se vyzvraceli a oči si vymyli Savem, si pojďme připomenout, že Multipla vznikla v roce 1998 jako kompaktní velkoprostorové auto (pokud tohle spojení slov vůbec může dávat smysl) a navazovala na stejnojmennou prostornější variantu Fiatu 600 z poloviny padesátých let… která taky mnoho krásy nepobrala.
Účelem novodobého jmenovce bylo poskytnout pojízdné útočiště až šesti lidem usazeným pouze ve dvou řadách – to aby auto nemuselo být dlouhé jako týden před výplatou a dalo se s ním snáz zaparkovat v ucpaných městských centrech, před školami a podobně. Myšlenka kompaktního MPV vlastně nebyla vůbec špatná a praktičnost i variabilita interiéru Multiply byla skutečně excelentní. Veškerou snahu konstruktérů ale zazdili designéři.
Umístěním šesti sedadel do dvou řad po třech vznikla neforemná krabice a návrháři exteriéru neudělali nic proto, aby tento fakt zakryli. Spíš naopak – velkou šířku zdůraznili umístěním malých kulatých světlometů až do úplných krajů auta a velkou výšku zase demonstrovali nízkým pontonem karoserie a obrovskou plochou prosklení. A pro ty, kteří by stále tápali, umístili u zvýšené paty čelního skla další pár světel, aby Multipla vypadala ještě víc jako „auto na autě“.
Byl to vskutku odvážný čin, ale místo, aby Multipla působila osobitě a roztomile, jak si návrháři přáli, byla pro většinu lidí směšná až odpudivá. A totéž platí pro interiér s centrálním umístěním budíků, klimatizace a všech ovládacích prvků, což designérům určitě přišlo šikovné a promyšlené, ale pro zbytek světa to vypadalo, jako by lidé od Fiatu na střed palubky vysypali z kýble všechny potřebné díly, mávli nad tím rukou a šli na zaslouženou obědovou pauzu.
Fiat ale svému koni věřil a s faceliftem přišel až o šest let později. A skutečně tak vyřešil většinu problémů původní Multiply, jenže to s umravňováním odvážného designu přehnal tak, že se z Multiply stalo naprosto nudné a přehlédnutelné auto. Z bláta do louže. (Totéž platí i pro stejně koncipovanou Hondu FR-V, která světem proletěla prakticky nepovšimnutá – schválně, kdo z vás by si na ni ještě vzpomněl?)
Asi tušíte, jak to s Multiplou dopadlo – přestože ji Fiat držel při životě dlouhých třináct let, prodalo se za celou tu dobu skromných 345 tisíc kusů tohoto podivného auta. A to je celkem škoda, protože v jádru šlo o vážně prostorné, praktické a promyšlené auto, které nejezdilo špatně a bylo docela spolehlivé. Jenže lidé kupují auta v první řadě očima...
Připomeňme ještě, že v této tradici povedených aut s nepovedeným designem pokračoval Fiat i u nástupce Multiply, jímž se stal neforemný 500L a vyloženě příšerný 500L Living.