Článek
Bang & Olufsen je dánská společnost založená už v roce 1925. Na kontě má mimo jiné také první rádio do zásuvky, ale posledních pár let je hodně známá taky díky automobilovým hudebním aparaturám. Jejich hudební soustavy můžete najít například ve vozech značek Audi, Bentley nebo Mercedes-Benz. Specifikem produktů s označením B & O je nejen křišťálově čistý zvuk, ale hlavně moderní technologie, díky kterým je značka schopna svou práci dotáhnout takřka k dokonalosti.
Důkazem je jejich asi nejslavnější projekt současnosti, který se jmenuje Bang & Olufsen – Beolab 90. Prakticky jde o lahůdku, která by se dala popsat jako super repro soustava. Celá se totiž skládá z 18 jednotlivých reproduktorů, 18 zesilovačů a 18 zvukových procesorů. A to v každé soustavě zvlášť. Bang & Olufsen je vyrobili v rámci oslav 90. výročí značky a okamžitě je chtěl každý. Ovšem vzhledem k ceně, která je v přepočtu asi 2 miliony korun, si je každý opravdu dovolit nemůže. Jejich design hodnotit nebudeme, je hodně odvážný a jistě neosloví každého. Ale to, jak hrají, si prostě zamilujete. Aby také ne, když je výkon celé soustavy 8 200 W!
Ten dost zvláštní design soustavy ale není jen na ozdobu. Jeho cílem je to, aby zvuk vycházející z reproduktorů byl absolutně čistý, a hlavně aby byl co možná nejméně ovlivněn tím, kde soustava hraje. Zjednodušeně řečeno, celá aparatura je navržena a konstruována tak, aby minimalizovala odrážení zvuku od stěn nebo od lidí přítomných v místnosti. Firma chtěla, abyste si doma mohli poslechnout stejně kvalitní hudbu jako zvukař ve studiu, přičemž ohlasy majitelů této soustavy napovídají, že se to povedlo. Mimochodem, o této soustavě se říká, že umí hrát i za roh. A to jak díky použitým technologiím, tak díky tomu hodně specifickému designu.
Už tedy víme, že jde o velmi hlasitou a výkonnou soustavu. Co když se ale proti ní postaví velmi hlasité a velmi výkonné superauto? V tomto velmi netradičním souboji se proti Bang & Olufsenu postavilo Ferrari F12tdf, tedy parádní italský supersport, který pohání dvanáctiválec o objemu 6,3 litru, jehož výkon je 780 Nm. Kromě té parádní, vysoké otáčky milující V12 se Ferrari umí ozvat i z výfukové soustavy, a to tak, že vám naskočí husí kůže. Je ale tento motor hlasitější než dva reproduktory? A jak složité je zvukový projev té V12 vlastně zachytit? Na to vše vám odpoví video, které najdete výše.