Článek
Natankovat omylem naftu do benzinového auta se běžně nestává - hrdlo benzinové nádrže je totiž užší než ústí naftové tankovací pistole. Ale obráceně to zas takový problém není. Když si toho všimnete včas, ještě před jízdou, je to relativně v pohodě. Když se vám auto po pár kilometrech jízdy od benzinky zastaví, pak už je to horší a hlavně dražší. Nu a pokud nalijete naftu do benzinového motoru třeba z kanystru, tak to už bude vaši peněženku bolet úplně nejvíc. Ale postupně…
Vypněte tankovací pistoli a nařeďte palivo
Když si uvědomíte včas, že tankujete benzin místo nafty, okamžitě vypněte tankovací pistoli a zjistěte, kolik paliva jste do nádrže natankovali. „Když to jsou jen jednotky procent, tak to nemusíte nijak řešit, dotankujte do plna naftou a v klidu odjeďte,“ radí motoristům Tomáš Marek, provozovatel malého servisu v Praze. „Ale nemusíte panikařit, ani když to bude třeba polovina nádrže, i to se dá zvládnout bez servisu. Na většině benzinových stanic prodávají přípravek, který pětinásobně zvyšuje mazivost nafty. Nalijte ho v doporučeném poměru do nádrže, dotankujte naftou a pak doplňujte naftu po každých sto ujetých kilometrech, abyste směs benzinu, nafty a aditiva co nejvíc naředili.“
Podobný postup je ale podle autorizovaných servisů trochu riskantní a motorům moderních aut by nemusel udělat dobře. „U starých dieselů, které nejsou tak háklivé na kvalitu paliva, je to asi jedno, ale moderní motory s vysokotlakým vstřikováním bych raději benzinu zbavil,“ říká Jan Čadský z autoservisu Škoda. „Pokud jste nenastartovali, je nejjednodušší a nejspolehlivější řešení špatné palivo z nádrže vypustit a nádrž propláchnout. Tento postup by měl pak určitě zvolit každý, kdo má auto ještě v záruce, protože jinak hrozí, že v případě problémů o ni přijdete.“ Většina autoservisů umí nádrže vypumpovat nebo vypustit na místě, podobnou službu poskytují i asistenční služby, u kterých můžete uplatnit svou pojistku. Ale i když pojištěni nebudete, tak vás to nezlikviduje - částky za servisní úkon se pohybují od 400 do 800 Kč.
Co dělat v krizových situacích
Řízení auta je tradičně spojeno také s občasnými rizikovými situacemi. Ať už se jedná o poruchy auta v provozu, uváznutí na vlakovém přejezdu, nebo natankování benzinu do naftového auta. Připravte se na všechny krizové situace.
Co dělat u automobilové nehody | Co když se vybije autobaterie | Jak řídit v bouřce | Poškození auta na parkovišti | Co dělat, když jedete v protisměru | Jak zastavit auto, aby se nerozjelo | Co dělat, když se s autem zaseknete v podjezdu | Výmoly na silnici | Co dělat při aquaplaningu | Jak přežít srážku se zvěří | Jak řešit překážku na silnici | Jak jezdit na víceproudém kruhovém objezdu
Horší scénář je, když už benzin pronikne do palivové soustavy a následně do motoru. Většinou to má stejný průběh - auto začně ztrácet výkon a najednou motor úplně zhasne. Pak už se totiž musí auto odtáhnout do servisu a tady se kompletně vyčistí celý palivový systém a proběhne i výměna palivového filtru. Cena opravy pak je cca dva až tři tisíce korun, plus odtah auta. Ta nejhorší varianta pak je, že by došlo i k poškození vstřikovačů nebo čerpadla, ale to se většinou nestává.
Pokud dojde k tomu, že se do benzinového motoru dostane nafta, připravte si peněženku. „Samozřejmě záleží na konkrétním případu, ale téměř vždy je nutné vyměnit svíčky, palivový filtr a olej,“ vypočítává Jan Čadský. „Bohužel může dojít i k poškození katalyzátoru a benzinové pumpy. A to už se pak bavíme o docela vysokých částkách…
5 rad, jak natankovat správné palivo
- Na vnitřní straně víčka nádrže je téměř vždy štítek s označením paliva, řiďte se podle něj. Případně si tam štítek dolepte.
- Soustřeďte se na tankování, vždy si po zasunutí čerpací pistole ověřte, že je to ta správná.
- Fordy a už i jiné automobilky mají hrdla nádrží uzpůsobená tak, že tam špatnou tankovací pistoli ani nezasunete.
- Označte si palivovou nádrž klidně i zvenku, často to tak mají auta z půjčovny.
- Při tankování z kanystru používejte vždy jen takové palivo, kde máte 100procentní jistotu.