Hlavní obsah

Aby stěrače stíraly a ostřikovače ostřikovaly: Kdy je lepší použít hadr a kdy čistič skel

Foto: Ivo Hercík

Stěrače a ostřikovače jsou zdánlivě banální výbavou automobilu. Bez nich by ale výhled a tedy bezpečnost byla o dost nižší. Tento starší článek přináší k těmto dvěma pomocníkům pár tipů a zajímavostí.

Článek

Stěrače jsou primárně určené k setření deště nebo padajícího sněhu z okna. Velká část řidičů ale stěrače používá k čistění skla od pevných nečistot, což je chyba. Na stírátkách vznikají mikroskopické trhliny, které životnost stěračů snižují. Lepší je samozřejmě k vyčištění použít čisticí utěrky na skla nebo bavlněný hadr a speciální čistič skel (půl litru stojí cca 250 korun). Nové stěrače přijdou na 250 až 300 korun, v případě originální sady je to zhruba 700 korun.

S životností stěračů souvisí také to, že je mnoho motoristů používá coby škrabku na led. Sednout za mrazivého rána do auta, ostříknout čelní sklo půllitrem kapaliny a pak dlouze stírat ovšem není správná metoda, jak si v zimě zajistit výhled. Stěrače se tím ničí. Lepším řešením, pokud nemáte garáž, je přes noc použít izolační fólii (nebo, jestli jste šetřílkové, tak klidně i krabici od pizzy, jak ukázal náš test). Ráno přijdete k autu a nemusíte škrábat čelní sklo.

Dobré je také stěrače odklopit od skla. U starších aut to uděláte jednoduše, stačí stěrače vytáhnout, v případě nových vozů musíte do deseti sekund po vypnutí motoru ťuknout do páčky stěračů, vyjedou samy nahoru. Dolů je dáte stejným způsobem – ťuknutím do páčky stěračů po zapnutí zapalování nebo zapnutí motoru.

Všimli jste si, že stěrače se aktivují s určitým zpožděním? Schválně si to někdy zkuste. Je to z bezpečnostních důvodů, stěrače čekají na to, až se do ostřikovačů dostane kapalina. Tato funkce je aktivní jen do rychlosti 120 km/h, když jedete rychleji, stěrače se aktivují okamžitě.

Foto: Martin Žemlička

Také zadní stěrač potřebuje péči. Důležitější jsou ale ty přední

„Pokud dlouho neostřikujete čelní sklo, hadičky vedoucí ostřikovací kapalinu mohou být prázdné, pak nějakou dobu trvá, než ji spuštěné čerpadlo dopraví k tryskám a ty pak na sklo. Při spuštění čerpadel a stěračů najednou by mohlo dojít ke stírání nasucho,“ řekl před časem Pavel Švejdar, specialista na stěrače a ostřikovače z technického vývoje Škoda Auto.

Kapalina v ostřikovačích v zimě ráda zamrzá

Když jsme u kapaliny do ostřikovačů. Na začátku zimy se často stane, že uvnitř nádoby s kapalinou pro ostřikovače zůstane letní směs. Ta v teplotách pod bodem mrazu zamrzá, takže se skrz hadičky nedostane k tryskám a motorky jenom naprázdno bzučí.

Pokud se to stane, je potřeba auto odstavit na několik hodin do vnitřní garáže (v nouzi pomohou parkoviště u nejrůznějších hypermarketů) a následně venku veškerou letní kapalinu vystříkat a samozřejmě doplnit zimní směs, která je připravena na teploty až minus 40 stupňů Celsia (pokud se takových teplot nebojíte, lze ji naředit i menší mrazy).

Zajímavost: Nádobka u škodovek má standardní objem tři litry. V případě xenonových a LED světlometů, kdy se ostřikují i přední světlomety, je to o dva litry více. Neplatí to ale pro všechny trhy, v Rusku mají nádrže na kapalinu ostřikovačů dokonce objem sedm litrů.

Foto: Shutterstock / BigTunaOnline

Nádržka pro dolití kapaliny pro ostřikovače

Povinné ostřikování u xenonových světlometů je z bezpečnostních důvodů, pokud jsou krycí skla světlometů špinavá, je zde v důsledku různého lomu světelného paprsku větší pravděpodobnost oslnění ostatních řidičů. Při ostříknutí čelního skla se automaticky proud kapaliny dostane díky výsuvnému ostřikovači také na potkávací část předních světlometů.

Další omytí skla světlometů ale proběhne až po desátém ostříknutí čelního skla. V servisu lze četnost nastavit tak, že se přední část světlometů omyje až při dvacátém ostříknutí čelního skla.

Související témata:
Načítám