Článek
Náběh prodejů elektrických aut bude spojen se změnami u dealerů. V závislosti na automobilce musí prodejci investovat do svého zařízení, ale pochopitelně i do školení personálu, přejímacích techniků a mechaniků. Servis pohonného ústrojí elektrických aut je totiž prací spíše pro zkušeného elektrikáře než pro klasického automechanika. Právě proto lze docela dobře předpokládat, že v budoucnu vznikne i další větev servisního oboru specializovaná právě na elektrifikovaná auta. Koneckonců podobná situace nastala už před časem s příchodem digitálních diagnostik. Ty se dnes vyučují na školách coby samostatný obor.
Přípravy u dealerů
Zatímco klasické auto s pístovým motorem stačí v drtivé většině případů „jen“ vyvinout a začít prodávat bez dalších investic do servisů a stávající infrastruktury, u elektromobilů narážíme na úplně nový druh vozidla.
Třeba tuzemská Škoda uvedla, jaká pravidla budou platit pro její dealery a celkem 185 prodejních míst, až se rozeběhne plánovaná výroba elektrického Citigo a následně i chystaného crossoveru. Prakticky všude by měli být schopní vůz prodat, poskytnout zákazníkovi potřebné informace a také jej přijmout do servisu. Jenže na rozsáhlejší servis pohonného ústrojí, zejména pak ten související s baterií už je potřeba víc než pár školení.
Celkem nabídne Škoda svým dealerům tři „úrovně“ vybavenosti. Ta základní vyjde cenově jen na pár desetitisíců, ovšem zahrne pouze základní výbavu a školení. Třeba vlastní nabíjecí stanice její součástí není. Ta se objeví až ve druhém stupni, kdy dostane dealerství nástěnné nabíječky, takzvané „wall-boxy“ od jediného dodavatele pro celý koncern Volkswagen. Nejzásadnější je potom úroveň třetí, ta opravňuje ke všem servisním úkonům. Zde se musí vypracovat specializované servisní místo na práci s bateriemi a prodejna se zároveň vybaví vlastní solární elektrárnou s velkokapacitním akumulátorem nebo vysokorychlostní nabíječkou.
S příchodem elektromobility se totiž objevuje snaha o to, aby byla všechna prodejní místa „energeticky neutrální“, tedy soběstačná a hlavně aby nevytěžovala současnou elektrickou infrastrukturu velkými výkyvy v odebíraném napětí. To je koneckonců jedna z oprávněných obav týkajících se hojnějšího nástupu elektromobility. Stávající síť unese všechny běžné dosavadní potřeby, jenže jakmile si lidé začnou připojovat elektromobily na extrémně výkonné nabíječky baterií, nastane problém.
S čím se dealeři potýkají, jsme se zeptali i dalších automobilek. Konkrétně Hyundai, jenž na trh v nedávnu uvedl své elektromobily Ioniq a Kona a dále i BMW. Právě mnichovská automobilka však není mezi prodejci elektromobilů žádným nováčkem. Koneckonců městský hatchback i3 přišel na trh už v roce 2013.
Ohledně příprav u dealerů Hyundai moc sdílný nebyl. K tématu jsme se dozvěděli jen tolik, že všichni prodejci zajímající se o odbyt elektrických a plug-in hybridních vozidel musí mít odborně vyškolený personál a adekvátní vybavení. Z hodně obecného prohlášení lze dovodit pouze to, že si musí dealeři obstarat jednu či více nabíjecích stanic, případně další vybavení do servisu.
Oproti tomu německé BMW bylo k dotazu na výbavu dealerů o něco vstřícnější. Poměrně razantní změna nastala právě před pár dny od 1. října, kdy se všichni prodejní partneři BMW zároveň stali prodejci elektrifikovaných „i“ modelů. Až dosud se požadavky na prodejce elektrických aut týkaly jen dealerství, která je měla zájem skutečně nabízet, ovšem teď už musí požadavky splnit každé.
BMW od svých partnerů vyžaduje pochopitelně patřičné označení na exteriéru i interiéru a každý dealer s prodejem od 200 vozů ročně musí mít také vystaven jeden vůz z rodiny „i“. S prodejem úzce souvisí proškolení prodejců a každý dealer by měl umět také servis zahrnující proškolení poradců, techniků, a nákup patřičného vybavení. Nikde nepadlo, zda všechny autorizované opravny budou umět provádět servis bateriových článků, ovšem o tom pochybujeme. Náročnějších zásahů do baterií se zhostí spíš vybrané a specificky vybavené servisy. V poslední řadě požaduje BMW od všech prodejců vyhrazená parkovací místa pro elektromobily, navíc dovybavená patřičnou infrastrukturou dobíjecích stanic.
Vyplatí se investice?
Ať už se elektromobilita bude v příštích letech odvíjet kterýmkoliv směrem, jisté je, že do ní dealeři a automobilky již nyní ve velkém investují. Vyvstává však otázka, zda se tyto vynaložené finance stihnou vrátit, ještě než současná technologie zastará, aniž by byla ve větší míře využita. Prodeje elektrifikovaných aut jsou oproti tradičním se spalovacími motory ještě stále nepatrné, ale situace se může rychle proměnit. I kvůli nejrůznějším pobídkám se elektrická auta stávají stále dostupnějšími, nemluvě o rychlém rozmachu nabídky ze strany dalších a dalších výrobců.
V tuto chvíli je ještě pořád těžko říct, jaká budoucnost nás v nadcházejících letech čeká, ale jisté je, že se podíl fosilních paliv bude pomalounku snižovat. Což rozhodně není na škodu – každý bude mít lepší možnost volby auta podle toho, k čemu ho hodlá používat. Nemá přece cenu, aby každý, kdo jezdí denně 15 kilometrů do práce a zpátky, jezdil autem s malým turbomotorem, kterému to vůbec nesvědčí. A jakmile ustane jednoznačný příklon ke klasickým autům bez elektropohonu, nebudou už jejich emise zdaleka tolik v centru dění. Což je zase dobrá zpráva nejen pro automobilky, ale třeba i pro nás nadšence, kterým jde o zachování tradičních vozů – a zejména těch zajímavých – i do budoucna.