Článek
Odlišit se na dnešním přecpaném automobilovém trhu je skutečně husarský kousek, ale Citroën na to má nejspíš patent. Každé jeho auto spolehlivě vyčnívá z davu, a to nejen nevšedním designem. Potvrzuje to i nejnovější C4, která po úspěšné první generaci zkoušela štěstí v konvenční (druhá generace) i velmi nekonvenční (C4 Cactus) podobě, ale díru do světa neudělala. Nejnovější třetí generace je tak někde v půli cesty – pomůže jí to k úspěchu?
Vnější design rozhodně dokáže upoutat. Technicky jde o klasický pětidveřový liftback, ale větší světlá výška s velkým průměrem kol a „ochranným“ oplastováním pomrkává směrem k módním crossoverům (zprvu kontroverzní Airbumpy jsou tu už prakticky neviditelné), což je kombinace, která by měla zákazníkům přinést stylový vzhled, a přitom je neobrat o praktičnost. I když některé detaily působí poněkud samoúčelně (komplikovaný tvar předních i zadních světel přímo křičí, že se tady někdo chtěl odlišit za každou cenu), jako celek design C4 vážně funguje a přitahuje pozornost.
Kabina je o poznání konvenčnější. Pravda, palubní přístroje jsou už jen na 5,5palcovém TFT displeji (může být doplněný průhledovým displejem) a z ovládacích prvků tu zbyl akorát panel klimatizace (integrované do 10palcového dotykového infotainmentu), ale jinak tu vše najdete na svém místě a příjemně překvapí celková prostornost (vzadu se pohodlně usadí i dospělý a kufr má solidních 380 litrů a snadný přístup) a také bezpočet různých odkládacích schránek a poliček. Jen škoda, že pojetí palubní desky je tak tmavé a fádní a že řidičská pozice není o trochu pohodlnější (podlaha je dost vysoko a volant si nemůžete přitáhnout dost blízko k hrudníku)…
Sympatické však je, že si Citroën na rozdíl od mnoha ostatních konkurentů nehraje na žádnou falešnou sportovnost a sází vše na jednoduchost řízení (podporovanou dlouhým zástupem bezpečnostních a asistenčních systémů) a absolutní pohodlí podporované měkoučkými křesílky jako z obýváku a houpavým podvozkem (díky tlumičům s progresivními dorazy známým již z Cactusu nebo C5 Aircross), který spolehlivě vyžehlí české tankodromy.
Daní za plavnou jízdu je mírné kymácení v rychleji projížděných zatáčkách (asfaltu se drží srdnatě, ale pohyby karoserie spolu s absencí zpětné vazby od řízení za volantem obírají o jistotu) a větší citlivost na boční vítr na dálnicích (není to nebezpečné, ale obírá to řidiče o komfort). Obecně si ale za volantem C4 budete většinu jízdní doby moci užívat správnou pohodu a plavný komfort, což je v této třídě skutečně výjimečné.
Jenže který motor vybrat?
Benzinový tříválec 1,2 Puretech (ve verzi s výkonem 100 koní s manuálem, 130 koní s manuálem nebo 8stupňovým automatem a 155koní pouze s automatem) je sázka na jistotu pro ty, co nejezdí často dálky. Benzinový motor se jim odmění kurážným zátahem, točivým charakterem, solidní kultivovaností a spotřebou kolem 6 l/100 km. Na běžné jezdění bude zcela dostačovat.
Dálkoví letci mohou sáhnout po čtyřválcovém turbodieselu 1,5 BlueHDi ve dvou verzích (110 koní s manuálem nebo 130 koní s automatem). Diesel má dost síly a spokojí se s méně než 6 l/100 km, přitom je ukázkově tichý a kultivovaný – zvlášť ve spojení s hladce řadicím automatem.
Horkou novinkou je čistě elektrická verze ë-C4, jejíž přední kola roztáčí elektromotor s výkonem 136 koní a 260 Nm zásobovaný energií z baterie o kapacitě 50 kWh – její plné nabití (DC rychlonabíjení výkonem až 100 kW trvá přibližně půl hodiny, pomalé nabíjení AC až 11 kW trvá 5 hodin) znamená papírový dojezd až 350 km, v reálu to bude však spíš lehce pod 300 km. To je dostatečná porce na celotýdenní dojíždění do práce, nebo dost dlouhý výlet za hranice města.
Elektrická ë-C4 je dost svižná a hbitá, její o dva až tři metráky vyšší hmotnost (ve srovnání s nejtěžším dieselem s automatem, resp. s nejlehčím benzinem s manuálem) přináší houpavému podvozku větší vyrovnanost, řízení je zcela nenáročné (s režimem intenzivnější rekuperace si vystačíte s jedním pedálem) a jízda příjemně tichá i ve vyšších rychlostech. Prostě povedený elektromobil určený primárně pro městskou a příměstskou dopravu.
Má tak nová C4 šanci na úspěch? Konkurence v tomto segmentu je velmi silná, početná a různorodá (hatchbacky, kombíky i crossovery), a je tak z čeho vybírat. Citroën C4 má hodně silné argumenty – zaujme vás svým avantgardním vzhledem a pokusí se vás přesvědčit velkou prostorností, solidní praktičností, nadstandardním jízdním pohodlím, širokou nabídkou pohonů a rozumnou cenovou politikou. Necháte se okouzlit?
Ceník Citroënu C4 začíná na částce 369 900 Kč (1,2 Puretech 100 k s manuálem), pěkně vybavená auta začínají na 415 tisících (benzin) nebo 465 tisících (diesel). Základní elektrickou ë-C4 pak pořídíte již za 799 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Výkon | 96 kW (131 k) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 399 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,5 s |
Maximální rychlost | 206 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 195/60 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 360/1 800/1 525 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |