Hlavní obsah

Citroën C4 Cactus: Pohodář do města i na cesty

Foto: Jakub Deml

Nový Citroën C4 Cactus se od svého předchůdce na pohled příliš nezměnil. Pár odlišností bychom u něho našli. Dostal nový podvozek a sedadla, zmizely ochranné polštářky na dveřích a proměnou prošla i čelní maska. Bude to ale stačit?

Článek

Pro koho je určený?

To je otázka! Cactus se řadí do kategorie menších crossoverů, což samo o sobě znamená, že by se mělo jednat o univerzální auto. I když slovo crossover je v tomhle případě možná trochu nadhodnocené, Cactus je spíše městským hatchbackem. Je vhodný pro popojíždění po městě, ale nezalekne se ani výletu dál za jeho hranice. Pro větší rodinu to úplně není, ale na výlet s kamarády k rybníku - proč ne?

Co je tedy nového?

Jak už bylo v úvodu řečeno, změn proběhlo hned několik. Zcela nový je podvozek, který dostal progresivní hydraulické tlumiče. Ty si Citroën vyvinul sám a má je patentované. V praxi jde o to, že je tlumič měkčí, ale na jeho koncích jsou ještě další dva malé tlumiče, jeden pro maximální kompresi, druhý pro nejvyšší odskok. Ty pomáhají tlumit rázy v extrémních polohách kola, kdy u běžných aut již nepohodlně „tlumí” silentblok. Dorazy jsou tak mnohem měkčí a pohodlnější.

Zvenčí si na první pohled všimneme absence velkých ochranných polštářků na boku auta, tzv. bumperů. Oni vlastně tak úplně nezmizely, jen se výrazně zmenšily a nově jsou umístěny v dolní části dveří hned nad prahem. Pokud u předchozího modelu měly tyto vzduchové polštáře zamezit omlácení karoserie od neopatrně otevíraných dveří na parkovišti, u nového Cactusu tuto funkci již neplní. Jde tedy spíš jen o designovou záležitost, i když mohou zabránit nechtěným šrámům například od vysokého obrubníku nebo nízké zídky.

Foto: Jakub Deml

Proměnou prošla také čelní partie. Ta dostala nové linky, zvětšila se maska chladiče a světlomety jsou nově spojeny chromovanými liniemi s logem automobilky uprostřed. Přepracován byl i interiér, který kromě lepšího odhlučnění dostal například nová sedadla nebo středový tunel. Trochu zklamáním je, stejně jako u předchozí generace, absence stahovacích zadních oken, vzadu najdeme opět okna pouze vyklápěcí.

Co najdeme pod kapotou?

V nabídce jsou dva motory - benzínová dvanáctistovka se 110 koňmi a naftová stokoňová 1,6 HDi. Obě varianty mohou disponovat buď manuální pětistupňovou, nebo automatickou šestistupňovou převodovkou. Udávaná spotřeba je velice lákavá - 4,9 l/100 km u benzínu a dokonce 3,6 l/100 km u naftové verze, v obou případech C4 Cactus plní emisní normu Euro 6.

Interiér v retro stylu

Jednou z věcí, kterou se liší od ostatních automobilů, je bezesporu interiér. Takový nikde jinde nenajdete. V Citroënu se rozhodli jít cestou retro stylu a v tomto případě se to celkem vkusně povedlo. Sedadla připomínají spíš prostorná křesla, vzadu najdeme pohodlnou velkou lavici jako u babičky na chalupě. Uvnitř sedadel se na různých místech ukrývá odlišně tvrdá výplň, aby opora pro tělo byla co nejvíce ergonomická. Nevýhodou tak je snad jedině horší boční opora, které vás v zatáčkách příliš nepodrží. Cactus ale není žádný závodník, tak se mu to dá snadno odpustit.

Nejen sedadla jsou v interiéru v retro stylu. Zaujmou originální kožená madla na dveřích i přihrádka u spolujezdce, která svým víkem připomíná kufřík. Moderní je naopak multifunkční volant a velký dotykový displej, přes který se ovládá takřka všechno. Je sice přehledný, ale odezva není vždy úplně nejrychlejší. Například ovládání klimatizace bych ocenil raději pomocí klasických tlačítek a koleček než klikáním na displeji, kdy úkonu chtě nechtě musíte věnovat mnohem více pozornosti na úkor řízení. Jsem zvědav, kdy automobilkám, předhánějícím se v počtu bezpečnostních prvků ve výbavě dojde, že tohle není cesta k bezpečnější jízdě.

A ještě jedna maličkost, která v interiéru chybí - ve stínítku spolujezdce nenajdeme zabudované zrcátko, což vzhledem k cílové skupině tohoto modelu může být pro některé zákaznice nepříjemým překvapením. Výhodou je naopak velké množství odkládacích prostor. Kapsy ve dveřích i ve středovém panelu jsou dostatečně hluboké, a tak z nich lahve s pitím i další drobnosti nevypadávají.

Foto: Jakub Deml

Připoutat a vyrážíme!

Po usednutí za volant překvapí velký dostatek prostoru, který vůz řidiči i spolujezdci nabízí. Kolena do ničeho nenaráží, stejně tak se necítím prostorově omezený v oblasti loktů či hlavy, vpředu je zkrátka místa dost. O něco hůře na tom je posádka na zadních sedadlech, vyšší pasažéři budou bojovat jak s místem pro nohy, tak i v oblasti hlavy. Pro osoby s normálním vzrůstem je však prostor i vzadu dostačující. Výhled z vozu je poměrně dobrý, zejména do stran, vlivem o něco vyššího posezu je ale horší přehled o dění před vámi v oblasti středového zpětného zrcátka. Prostor mezi zrcátkem a palubní deskou je pro osoby s vyšší postavou poměrně malý a zrcátko tak občas brání například ve výhledu na semafor nebo do vedlejší silnice vedoucí do kopce.

Ovládání auta je snadné a přirozené, což je vzhledem k zaměření adekvátní stav. Zpětná odezva ve volantu je takřka nulová a podvozek funguje opravdu tak, jak slibuje výrobce, tedy skvěle. Auto se nijak přehnaně nehoupe, přesto je jízda velmi pohodlná a i při přejíždění zpomalovacích prahů nebo během jízdy po opravdu rozbité silnici nedochází k žádným nepříjemným nárazům. Řadicí páka má delší chod s trochu gumovějším projevem, řazení je ale přesné a snadné. Tohle auto se zkrátka řídí samo. Pro řidiče, kteří chtějí mít z ovládání nějaký zážitek, to není. Pro ty, kteří ale jen chtějí sednout, jet a neřešit, je to ideální volba.

Příjemným překvapením byl motor testovaného auta. Měli jsme k dispozici naftovou verzi 1,6 HDi s výkonem sto koní. Od auta této kategorie nikdo nemůže čekat nějakou extra sportovní jízdu, tato motorizace ale výkonově bohatě stačí. Motor poskytuje dostatek síly na poměrně svižné zrychlení a i při delších a rychlejších přesunech po dálnici nemá řidič pocit, že by auto nezvládalo. I v prudších stoupáních na dálnici auto neztrácí na rychlosti a díky dobrému odhlučnění kabiny je C4 Cactus i ve větších rychlostech pohodlným parťákem. Velmi slušná je přitom i spotřeba, která sice během testu pochopitelně nedosahovala čísel udávaných automobilkou, ale i tak navzdory svižné jízdě mile překvapila cifrou jen něco málo přes pět litrů na sto kilometrů.

Jaký tedy nový Cactus je?

Přepracovaný Cactus ušel od svého předchůdce kus cesty. Je dospělejší, elegantnější a velmi pohodlný. Je to uživatelský příjemné a nenáročné auto, které může přinášet radost všem, od mladé slečny, přes pár s dítětem až po důchodce. Pro milovníky řízení a sportovní jízdy tohle auto není, to ale také nikdy nebylo jeho ambicí. Je to pohodář na krátké i dlouhé cesty, do města i na dálnici, pro mladé i staré.

Cena nového Cactusu s naftovým motorem začíná na 421 900 Kč. Námi testovaná verze měla navíc ještě příplatkový červený lak Aden a paket Bezpečnost obsahující například systém varující před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost. Součástí této výbavy je pak rovnou i automatická klimatizace, samočinné rozsvěcení světel za snížené viditelnosti a automatické stěrače s dešťovým senzorem. Cena takto vybaveného modelu je pak 442 900 korun.

Motorvznětový řadový čtyřválec
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem1560 cm3
Výkon100 koní (73 kW) při 3750 ot./min.
Točivý moment254 N.m. při 1 750 ot./min.
Převodovkapětistupňová manuální
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1080 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h10,6 sekundy
Maximální rychlost184 km/h
Spotřeba (město / mimo město / kombinovaná)4,2/3,3/3,6 litru/100 km
Kola a pneumatiky205/55 R16
Objem palivové nádrže45 litrů
Rozvor2595 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4170/1714/1480 mm
Související témata:
Načítám