Článek
Čínský automobilový trh je dosti specifický a stejně tak i auta, která pro něj vznikají. A tím nemyslíme jen „čínsky“ vypadající evropské (Škoda Kamiq, Citroën C3) a americké modely (Jeep Cherokee), ale především tamní speciály, které se mimo území lidové republiky nikdy nepodívají. Zejména proto, že by to neumožnily zákony kvůli kopírování…
Začínající čínské automobilky si totiž vydobyly (ne)solidní renomé v bezostyšném kopírování nápadů vyspělých zahraničních značek – své kopie už se dočkalo BMW X5 (Shuanghuan SCEO), Mini Cooper (Lifan 320), Range Rover Evoque (Landwind X7), Smart ForTwo (Shuanghuan Noble) a mnoho dalších. A i když napodobování je prý nejupřímnější formou lichocení, právníci dotčených evropských automobilek by rozhodně nesouhlasili.
Trend čínského kopírování však není hudbou minulosti, jak potvrdily nové výtvory značek patřících pod křídla koncernu Great Wall, jednoho z největších tamních výrobců. Tím prvním je koncept off-roadu Tank 300 Cybertank (Tank je sub-značka WEY patřící pod Great Wall), který se zvenku inspiroval G-Wagenem, Wranglerem a mnoha dalšími drsnými teréňáky. Uvnitř je to ale jednoznačná (a na první pohled docela povedená) kopie interiérů moderních Mercedesů.
Sub-značka Tank je podepsaná i pod prototypem modelu 800, vlajkové lodi nově se rodící automobilky. Tady si už nikdo na nic nehrál a obkresloval od Rolls-Royce jejich Cullinan, jak to jen šlo – kromě gigantických rozměrů a krabicovitých tvarů ve dvoutónovém laku tu najdete také polohovatelná křesla vzadu, zatahovací rolety a hvězdnou oblohu na stropě.
Posledním příkladem je ORA Lightning Cat sprostě kopírující Porsche Panamera (před pár lety model Macan zkopírovala značka Zotye), akorát vypraný v pračce na 60°, takže se jim celé trochu smrsklo, a místy trochu odbarvený. Divíte se, jak je takové kopírování možné? Prostě proto, že v komunistické Číně platí v oblasti ochrany duševního vlastnictví zcela jiná pravidla hry než kdekoliv jinde v civilizovaném světě.
Přitom tvůrčí kreativity mají čínské automobilky evidentně dost, stačí se podívat na futuristický koncept luxusní limuzíny Honqi L (možná jste o téhle značce nikdy neslyšeli, ale je to nejstarší čínská automobilka působící již od roku 1958!). Elegantní stroj (tedy kromě toho radiátoru místo masky chladiče, ale to je dnes prý v módě) by se klidně mohl měřit s evropskou konkurencí. V kabině pak najdete nádherná křesla, která lze sklopit i do (skoro)svislé relaxační polohy pro delší jízdy. Co tu naopak nenajdete, je volant – to proto, že Honqi L již hledí do autonomní budoucnosti, kde se z řidiče stane pouhý pasažér.
Čínský trh je skutečně svérázný, ale pořád platí za nejdůležitější odbytiště automobilového průmyslu – ročně se tu prodá kolem 20 milionů nových vozů, což je takřka třetina celkové globální produkce (přes 65 milionů jednotek ročně). Nedivte se, že se automobilky z Evropy i Ameriky mohou přetrhnout, aby tu uspěly. A překousnou proto i nějaké ty kopie… pokud nepřekročí hranice Číny.