Článek
Řeč je o vozech čínské automobilky Dongfeng, která patří v Číně mezi tři největší automobilové výrobce a vystupuje i v prestižním žebříčku Fortune 500. V Česku tato značka naplno startuje v říjnu, leč předprodeje běží již nyní. Pro začátek jsou připravena na trh tři auta (všechno samozřejmě moderní SUV) a zatím jediný showroom s příslibem rozsáhlé sítě prodejců a servisů. A také docela fajn ceny.
Za rozjezdem prodeje osobních aut značky Dongfeng stojí společnost, která se na českém automotive poli objevuje prvně. Jde o holding Bidli, který vzešel ze sítě finančních poradců, zabývá se hlavně realitami, ale také technologií pro domácnosti. A jelikož do jejich nabídky vedle fotovoltaiky pro rodinné domy pronikají i řešení pro nabíjení elektrických aut, rozhodla se společnost, že nabídne i další produkt – auto samotné.
Celkem jasně z toho vyplývá, že se chce Bidli ve svých obchodních auto-aktivitách soustředit především na elektromobily, jenže na trhu by v tuto chvíli značka, která by nabídla výhradně auta na baterky, obstávala jen složitě. Proto padlo rozhodnutí přijít i s klasickými spalovacími modely. V nabídce zmíněných prvních tří aut jsou spalovací dvě z nich.
Glory 580 – lehce retro rodinný praktik
A začneme rovnou nejlevnějším a zároveň nejpraktičtějším vozem. Je jím sedmimístné SUV Glory 580 za 599 900 Kč s DPH. Stejně jako u dvou dalších aut, je i tahle cena finální a konečná. Výbava je pouze jedna – ta nejvyšší – což je navázáno zejména na bezpečnost. V Číně totiž s úrovní výbavy klesá i úroveň bezpečnostních prvků, což v Evropě již není zvykem. Nejvyšší výbava má šest airbagů, ta nižší by jich měla méně.
Auto je poháněno přeplňovaným benzinovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru s označením SFG15TA, který vzešel ze společného vývoje s Mitsubishi. Výkon činí 107 kW, točivý moment má maximum 220 Nm a o přenos síly na přední kola se stará bezestupňová CVT převodovka. Trochu děsivě zní jen hodnota spotřeby – ta kombinovaná dle měřicího cyklu WLTP činí 11,85 litru na 100 kilometrů.
Téměř 4,7 metru (konkrétně 4 680 mm) dlouhé auto nabízí tři řady sedadel, přičemž ta zadní při vyklopení prakticky smaže jinak slušně velký kufr. Zadní místa jsou určena hlavně dětem, ale v nouzi se vejde i dospělý, a třeba klasické zadní sedačky (tedy prostřední řada), nabízí místa dost.
Z auta rozhodně není cítit, že by bylo jakkoliv nekvalitní, ale nemohu se zbavit dojmu, že je mírně retro – a nemyslím tím to „žádané“ retro. Design exteriéru i interiéru působí trochu jako japonská či korejská produkce z doby před 10 lety. Ergonomie je na druhou stranu příjemná a zpracování na první „pohmatání a poklepání“ velmi slušné.
Fengon 5 – moderní kupé-SUV švihák
Druhým spalovacím modelem je Fengon 5, jehož jediná cena činí 699 900 korun s DPH. Jen o malinko menší (délka 4 658 mm) SUV se vydává o dost módnějším a modernějším směrem, staví však na stejné technice jako Glory. Také tady je benzinový turbomotor s CVT převodovkou a vysokou WLTP spotřebou, jen je podle technických dat naladěn na 101 kW, zatímco točivý moment zůstal stejný.
Navenek i uvnitř jde ale oproti Glory o úplně jiné auto, které jako by pocházelo z následující vývojové generace. Vzhled je moderní s vyloženě pěknou přední maskou a karoserie nese módní střih kupé-SUV s padající siluetou zádi. To samozřejmě ubírá na kufru a auto je pouze pětimístné, zato na zadních sedadlech je místa spoustu a celý interiér působí mnohem aktuálnějším a také hodnotnějším dojmem.
Je tu o něco větší dotykový displej, který je elegantně zakomponovaný do palubní desky, dotykové ovládání klimatizace (i když to je z praktického hlediska spíš na obtíž, protože zabere příliš pozornosti), další displej v budíkách, prošívaná sedadla a výplně dveří nebo větší podíl měkčených plastů. Tady už se dá mluvit o vyloženě hezkém interiéru.
Seres 3 – první z řady elektromobilů
Posledním produktem je již zmíněné elektrické SUV, spadající do elektrifikované řady Dongfengu s názvem Seres. Model Seres 3 za 919 900 korun s DPH je menší než spalovací sourozenci (na délku má 4 385 mm) a samozřejmě i dražší, což bude ještě po nějakou dobu hlavní prokletí elektromobilů.
O pohon se stará vpředu umístěný elektromotor o výkonu 120 kW a točivém momentu 300 Nm, živený baterií o kapacitě 53,6 kWh. Ta propůjčuje vozu reálný dojezd 301 kilometrů a rychlonabíjení ji zvládne dobít z 20 na 80 % za půl hodiny. Standardní domácí nabíjení výkonem 6,6 kW potom trvá 8 hodin. Zajímavostí také je, že jde o akumulátor typu LiFePo4 (lithium-železo-fosfátový), jenž je tepelně stabilnější a nehoří při mechanickém poškození.
V otázce designu a interiéru bych potom klidně řekl, že Seres 3 stojí mezi oběma „spalováky“. Je modernější než Glory, ale zase ne tak okázalý jako Fengon. Interiér s kruhovými výdechy klimatizace a prošívanou palubní deskou vypadá pěkně a opět platí, že kvalitě zpracování, ergonomii či prostornosti není příliš co vytknout.
A co dál?
Třemi modely to samozřejmě nekončí a v brzké budoucnosti – konkrétně již začátkem příštího roku se Dongfeng na českém trhu vytasí s novinkami z vyšší třídy. Přijít má výkonné elektrické SUV Seres SF5 a dále i první vůz luxusní divize Voyah – konkrétně model Free, což je také elektrické SUV, nabízející vzduchové odpružení nebo design z pera studia Italdesign.
Už padlo, že má Dongfeng aktuálně jediný český showroom – je ve Vestci u Prahy. Další možnost, kde si půjde vůz prohlédnout, vyzkoušet a případně objednat, bude v některých pobočkách společnosti Bidli – těch je po Česku 35. Autorizované servisy (mimo Vestec) budou pak zajištěny smluvně u partnerů po celé republice.