Článek
Napřed proč Transporter, ano? Nabízí provozní náklady a komfort srovnatelné s běžným kombíkem, ale na rozdíl od většiny SUV se do něj vejde podstatně víc věcí i lidí. S naftovým dvoulitrem o výkonu 150 koní, manuální převodovkou a pohonem všech kol jde o auto, se kterým můžete jezdit denně do práce, nebo se vypravit napříč Evropou, byť já osobně bych kvůli komfortu volil převodovku DSG. Jestli chcete namítnout, že je limitující spotřeba a velikost, pak vězte, že se v pohodě budete pochybovat okolo 7,5 l/100 km (je to čtyřkolka, a dokonce jde vzadu zamknout diferenciál) a na parkování potřebujete stejně místa jako Superb. A z T6 navíc lépe uvidíte. Vnitřní prostor patří do třídy unlimited, 130 km/h po dálnici zvládne levou zadní a jízdní komfort je srovnatelný s běžnými osobními auty.
Podvozek je totiž lepší než u spousty jiných aut střední třídy, a to nejen z hlediska nastavení pérování, ale i agility. Ostatně sám znám pár lidí, kteří T6 nebo třeba konkurenční Viano používají jako rodinné auto a vůbec se jim nedivím, samotnému by se mně to zamlouvalo. Výhodou je nejen to, že se nemusíte v ničem omezovat, ale taky dobrý výhled, manipulace se zadními sedadly a v neposlední řadě i výbava, která si nezadá s běžnými auty.
Kouzlo tohoto konkrétního auta je vzadu. Jde o box s názvem Nestbox Roamer od firmy Nest by egoé, který z běžného Transporteru udělá kempingovou záležitost. A pozor, pasuje nejen do modelu T6, ale i do verzí T5 a T4! Vestavba, která se dá z auta snadno vyjmout a uložit do garáže, je dílem specializované divize dnes už zavedené, a nápady překypující firmy z obce Bílovice u Uherského Hradiště – jde o modulární systém určený pro různé dodávky, případně i terénní auta. Je to vlastně kovový rám opláštěný březovou překližkou, který nese různé moduly. Kotví se přes záchytná oka přímo do podlahy auta a sami si můžete vybrat, jaký vám bude vyhovovat nejvíc.
V tomto případě jde o vlajkovou loď, ostatně zjistíte to hned po odjištění dvou pojistek, kdy vysunete celý spodní díl boxu. Najdete v něm integrovanou autolednici, uprostřed pak gumový skládací dřez se sprškou a pak ještě dvojici plynových hořáků. Lednička je napájená z autobaterie, vodu zajišťuje dvojice dvanáctilitrových kanystrů, které jsou připojeny k čerpadlu. Sprškou pak můžete umýt nádobí, ale klidně i sebe.
Další výsuvné moduly pak ukrývají schránky na nádobí či potraviny, pracovní plochu s kuchyňským prkýnkem, záleží jen výlučně na vás, jak a čím se rozhodnete boxy zaplnit.
Samostatnou záležitostí je pak spaní nahoře na boxu. To si můžete objednat zvlášť a tvoří ho dlouhé příčky, na které se položí skládací rošt a navrch pak přijde matrace. I bez tréninku je to intuitivní záležitost na tři až čtyři minuty, ale na vašem místě bych zvážil, jestli by nebylo lepší použít stan a nafukovací matraci. Nejde ani tak o pohodlí, ale spíš o to, že ty příčníky jsou nejslabším článkem systému. Vzhledem k jejich délce jsou poněkud neskladné, navíc v autě za jízdy poskakují a rachotí. A protože i box sám o sobě umí být na nerovných silnicicíh k nepřeslechnutí, asi bych se bez postele obešel.
Sám často jezdím Transporterem T4 s obytnou vestavbou Westfalia. Co se praktičnosti týče, Westfalia jednoznačně vede obytným prostorem, kvalitou spaní a tím, že nikde nic nevrže a nebouchá, nicméně praktičností se obě řešení dají klidně srovnat. Nespornou výhodou Nestboxu Roamer je ale fakt, že ho můžete snadno vyjmout (v případě testovaného provedení se bavíme o váze 75 kg) a používat Transporter jako dodávku nebo rodinné auto, zatímco Westfalia je jen čtyřmístná a těžko v ní něco odstěhujete.
Tenhle nenápadný Transporter je zkrátka zajímavou alternativou a jakousi základní vstupenkou do světa obytných aut. Sám bych zvolil komplexnější řešení, protože odděluji hračky a auta, ale umím si představit, že pro spoustu lidí je tohle skvělá nabídka!