Článek
Zimní dovolené na horách jsou specifické tím, že auto zpravidla dlouho stojí v mrazu na jednom místě. Leckdy s ním jen přijedete k hotelu či horské chatě a celý týden s ním nikam nejedete. A to je úskalí, na které je potřeba vůz pořádně připravit. Nejde tedy jen o to na hory dojet, ale také z nich po týdenní dovolené odjet.
Kvalitní zimní obutí
Ano, tohle jste během letošní zimy slyšeli zcela jistě už stokrát. Ale nejde to znovu nezmínit. Bez kvalitních zimních pneumatik a sněhových řetězů v kufru do hor raději nevyrážejte. Kromě hloubky dezénu si na pneumatikách před zimou zkontrolujte i jejich stáří, zhruba po pěti letech totiž gumy ztrácejí na kvalitě, tvrdnou, a zhoršují se tak jejich jízdní vlastnosti.
Jak je pneumatika stará, můžete jednoduše vyčíst na jejím boku. Informace bývá uvedena v podobě čtyř čísel v oválném rámečku, přičemž první dvě číslice označují týden v roce a druhé dvě rok výroby. Pokud tedy na boku vaší pneumatiky najdete čísla 2815 znamená to, že pneumatika byla vyrobena v 28. týdnu roku 2015.
Zimní palivo
Tahle část je věnovaná hlavně majitelům aut s dieselovými motory. Důležité je mít ve voze při cestě na hory natankovanou tzv. zimní naftu. Pokud s autem normálně jezdíte, v lednu či únoru ji tam jistě již mít budete, pokud ale rádi vyrážíte na hory za prvním sněhem, měli byste zbystřit.
Přes léto tankujete na tuzemských čerpacích stanicích naftu s filtrovatelností (povinná laboratorní zkouška, která měří mezní teplotu průchodnosti nafty palivovým filtrem) kolem 0°C. V přechodovém období, tedy od 1. října do 15. listopadu a na jaře od 1. března do 15. dubna, se prodává nafta třídy D s filtrovatelností -10°C. A jen v zimě, konkrétně od 16. listopadu do 28. února, se prodává zimní nafta s filtrovatelností -20°C. „Nicméně krystaly parafinu se mohou v naftě formovat i při vyšších teplotách, což u moderních motorů může někdy způsobit problém se startováním. V krajním případě se může stát, že po úžasném dni stráveném na lyžích zkrátka nenastartujete. Proto mají někteří výrobci paliv vlastní recepturu aditiv, která tomuto jevu předchází,“ vysvětluje marketingový manažer společnosti OMV Michal Janda. Takto „vylepšená“ paliva pak mají hodnotu průchodnosti palivovým filtrem až -40°C.
Baterie
Baterie v autě je dalším komponentem, který je citlivý na mráz. Pokud je autobaterie již staršího data, může se stát, že její životnost skončí právě během vaší zimní dovolené. Přibalte si proto raději s sebou startovací kabely nebo cestovní startovací stanici s dostatečnou kapacitou. Startovací kabely jsou lepší ty s větším průměrem, startování je s nimi snazší. „Červený kabel připojte nejdříve k plusu vybité baterie, pak k plusu nabité baterie, ideálně aby u druhého auta běžel motor. Pak černý kabel připojte k minusu nabité baterie, a následně ho připojte na kostru startovaného auta. Většina vozidel už má vhodné místo označené a dobře přístupné,“ radí Cyril Mladenov ze společnosti Global Auto.
Smetáček, škrabka a lopatka
Omést ze svého auta sníh před jízdou by měla být samozřejmost. Nejen, že dobrý výhled je podmínkou bezpečné jízdy, je to ale i slušnost a ohleduplnost vůči ostatním řidičům. A v neposlední řadě to ukládá zákon. Smetáček, škrabka na led a lopatka tedy v autě v zimě nesmí chybět.
Provozní kapaliny
Provozní kapaliny bývají často před zimou opomíjeny, přitom dokáží zadělat na pořádné problémy. Taková špatně zvolená chladicí kapalina může v zimě způsobit škodu jdoucí až do desetitisíců korun. Chladicí kapalina, ale i třeba voda do ostřikovačů, by měla být v zimním období v autě taková, aby dostatečně odolala mrazu. Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost. Jednou za čas je také dobré chladicí kapalinu vyměnit, protože časem ztrácí některé své vlastnosti, a nechrání tak spolehlivě motor. Pokud ji budete jen dolévat, držte se vždy stejné barvy kapaliny a nepřesahujte risku s označením maximálního množství.