Článek
Kdo by neznal legendární kachnu, ikonický Citroën 2CV, který po druhé světové válce pomohl postavit Francii na kola. Šlo o jednoduchý vůz, jenž měl přepravit čtyři vesničany s klobouky na hlavách do kostela, dvěma pytli brambor v kufru a vejci v ošatce, která se nesměla rozbít ani při jízdě přes hrbolaté pole. Konstruktérům se to nějakým zázrakem podařilo splnit a výsledkem bylo překvapivě schopné (a neuvěřitelně p-o-m-a-l-é) lidové auto, které vstoupilo do historie.

Kdo by neznal legendární Kachnu, mimo jiné nejpomalejší auto historie
Není divu, že se ho jiní pokusili napodobit. Divné akorát je, že mezi nimi byli i Američani – konkrétně Chrysler, který v roce 1997 představil koncept malého, jednoduchého a laciného auto viditelně inspirovaného slavným Citroënem. Úzký, vysoký a vejčitý tvar s vykukujícími světly byl skoro totožný a stejně směšný. Dokonce měl i velkorysou světlou výšku 200 mm. To proto, že cílil na rozvojové trhy zemí třetího světa.
Proto pod kapotou nebyl mocný V8, ale vzduchem chlazený dvouválec (jako v 2CV) od (a teď se pokuste nesmát…) výrobce sekaček Briggs & Stratton (já vím, nejde to), který z objemu 0,8 litru vydoloval 25 koní (což je pořád dvojnásobek toho, čím disponovala originální Kachna). To není moc… vlastně je to málo – tak akorát na sekačku.

Ultralehká plastová karoserie vážila pouhých 95 kilo!
Jenže koncept CCV si to mohl dovolit. Díky ultralehké karoserii z PET plastu (ze kterého se dělají i klasické plastové lahve) vážící pouhých 95 kg a naprosto jednoduché konstrukci totiž celé auto na váhách ukázalo skromných 544 kg. Auto bylo laciné, nebylo složité a v rámci možností bylo i bezpečné. Proč se tedy nezačalo vyrábět?
Protože do projektu hodilo vidle tehdejší náročné spojení Chrysleru s Mercedesem – svazek, který se o necelou dekádu rozpadl jako hodně nepovedené manželství. A je to škoda, protože i přes legrační design šlo o velmi promyšlené auto, které se na chudých trzích mohlo uchytit. Ostatně postavit opravdu dobré a levné auto je ten nejnáročnější úkol pro všechny konstruktéry. A Chrysler v něm málem uspěl.