Článek
Evropský a americký automobilový průmysl nikdy nebyl rozdílnější, a tak, zatímco v Evropě se výrobci výkonných vozů potýkají s emisními předpisy a nutnou elektrifikací, ve Spojených státech se neustále rodí nová osmiválcová monstra. I v Americe se však začínají rozmáhat elektromotory, ale zatím pouze jako způsob dosahování ještě větších výkonů!
Když Chevrolet v roce 2017 představil nejnovější sportovní Corvette ZR1 v nejsilnější verzi generace C7, ohromil svět modernizovaným kompresorem přeplňovaným 6,2litrovým V8 s továrním označením LT5 a brutálním výkonem 755 koní (563 kW) a točivým momentem 969 Nm. Nejvýkonnější produkční motor Chevroletu vznikl výhradně pro vrcholnou Corvette C7, ale koncern General Motors jej prodával i jako samostatný motor pro tuningové úpravy, tzv. „crate engine“.
Ale proč ten minulý čas? Slavná éra extrémně silného vidlicového osmiválce LT5 je oficiálně u konce. Na internetových stránkách Chevrolet Performance Parts jej sice stále najdete, ale pouze s oznámením informujícím zákazníky o ukončení prodeje. Skutečností je, že pro osmiválec LT5 v současnosti neexistuje využití – zájem o stávající Camaro klesá, vývoj další nejsilnější verze je zbytečně drahý a ostřejší verze nejnovější Corvette budou s jinými výkonnými motory.
Kompresorový osmiválec LT4 z Chevroletu Camaro ZL1 a Cadillacu CT5-V Blackwing se silou 668 koní (498 kW) se již brzy představí v připravované nejnovější Corvette Z06, kterou později doplní i ještě rychlejší Corvette E-Ray a extrémní Corvette „Zora“.
Zatímco Corvette E-Ray využije hybridní pohon se stávajícím atmosférickým 6,2litrovým osmiválcem ve spojení s jedním elektromotorem a přibližným kombinovaným výkonem 650 koní (485 kW), zatím spekulovaná vrcholná Corvette „Zora“ má nabídnout výrazně silnější hybridní pohon o 1 000 koních. Inspirací jejího modelového označení je inženýr Zora Arkus-Duntov, otec Corvette. Jeden extrémně výkonný osmiválec tak sice odchází, ale General Motors s rychlými sportovními vozy rozhodně nekončí.