Hlavní obsah

Chcete z auta lépe vidět? Vyměňte si pravidelně stěrače

Video: Garáž.cz

Ačkoli stěrače patří mezi nejdůležitější bezpečnostní prvky v autě, plno lidí na jejich údržbu doslova kašle. Pak sice nadávají, že z auta pořádně nevidí, ale nic s tím nedělají. Pravidelný servis stěračů ale není nic drahého a složitého.

Článek

Staré zpuchřelé a potrhané gumičky stíracích lišt skákající po čelním skle. Až na pár světlých výjimek se s tímhle setkávám u starších aut skoro pořád. Vidím to i na autech ostatních lidí, kteří mžourají přes rozmazanou špínu na čelním skle. Vůbec nechápu, jak tak důležitý prvek, jako je poměrně levná stírací lišta, někdo není schopný aspoň jednou za rok vyměnit.

Staré opotřebované lišty akorát po čelním skle honí špínu. A když pak ve tmě a v dešti těmi neseřízenými světly protijedoucí auto nasvítí čelní sklo, vypadá to, jako by člověk koukal kaleidoskopem. Vážně vám tohle nevadí?

Vždyť výměna lišt stěračů není nic pracného a drahého. Neseřizujete předstih, neměníte rozvody nebo spojku se setrvačníkem. Tuhle naprosto triviální údržbu zvládnete i svépomocí za minutu venku před domem. Doslova. Nepotřebujete žádné speciální vybavení. Jak ale stěrače fungují a hlavně jaký typ máte na své auto vybrat?

Různé typy i funkce

Mechanismus stěračů je dvojí, i když to vás asi jako uživatele moc zajímat nebude. Vám půjde hlavně o ty gumičky, co jezdí po skle, ale vězte, že automobilky používají v zásadě dva typy pohonu stěračů. Levnějším řešením je pohon stejnosměrným elektromotorem přes kinematický převod. Vlastně se jedná o jednoduchý klikový mechanismus pohonu stěračů. Výhodu má v jednoduchosti a ceně, používá se tak u levnějších vozů. Nevýhodou je pak omezené množství funkcí takových stěračů.

U dražších vozů se používá pohon s reverzními motory, které umožňují větší možnosti regulace kyvu a rychlosti. Tento pohon stěračů je také tišší, má hladší projev a umožňuje například automatické schovávání stěračů pod kapotou do klidové polohy, pokud nejsou potřeba.

Automobilky samozřejmě vývoji stěračů věnují velkou pozornost, protože je to nezbytný bezpečnostní a komfortní prvek. Nikdo nechce, aby stěrače po skle skákaly, pískaly, drhly a neotíraly dostatečnou plochu. A protože každé auto je jiné, vývoj se opravdu zaměřuje na každý jednotlivý model a jeho stěrače zvlášť. Sice se používají jednotné systémy v rámci jedné automobilky a koncernu, ale zcela zaměnitelné jednotlivé díly a typy stěračů většinou nejsou.

Foto: Škoda Auto

Vývoj stěračů není nic jednoduchého. Nejde jen sáhnout do skladu koncernových dílů, protože každý model mám jiný tvar čelního a zadního okna a tedy i požadavky na stěrače

Vývoj nového zařízení trvá klidně dva až tři roky, zkoumá se potřebný přítlak stěračů, jejich tvar, rychlost stírání a samozřejmě také materiál, ze kterého budou lišty vyrobeny. I když se dnes dají na trhu sehnat desítky různých typů stíracích lišt na jedno konkrétní auto, mnoho těch neoriginálních nemusí vůbec vyhovovat původním požadavkům výrobce.

„Čisté čelní sklo je nedílnou součástí základní bezpečnostní rady „vidět a být viděn“. Samozřejmostí jsou funkční stěrače s kvalitními lištami v rozměrech, které odpovídají vašemu vozu. Stírací lišty jsou položka za pár stovek korun, proto se nevyplácí na nich šetřit. Například pro model Octavia třetí generace stojí originální přední stírací lišty kolem sedmi set korun. Protože se jedná o originální díl, garantují dokonalou přilnavost a stírání přesně vymezeného zorného pole,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto.

Stěrače musí dobře fungovat jak v nízkých teplotách, tak v horku. Musí zvládat stírat velké množství vody při stání, ale také ve vyšší rychlosti, kdy do hry vstupuje i poměrně významný aerodynamický odpor. Asi jste si už všimli, že u některých aut na dálnici se při vyšší rychlosti stěračům dolů moc nechce. To je ale dáno většinou konstrukcí stěračů a výkonem jejich pohonu. Ovšem právě ve vyšší rychlosti může chování stěračů významně ovlivnit i nevhodná stírací lišta.

Ne všechny stěrače fungují na jedničku

Nekvalitní stírací lišty drhnou a po okně poskakují, nemají správný tvar, neotírají potřebnou plochu a také většinou nevydrží tak dlouho. Životnost stěračů dost závisí ale i na tom, jak se o ně staráte. Není dobré stírat nasucho, čímž ničíte nejen stírací lišty, ale i samotné okno. Jemný prach, který po okně roztíráte, působí jako brusný papír. Používejte proto i ostřikovače.

Foto: Shutterstock / Malachi Jacobs

Takhle by to rozhodně vypadat nemělo. Podobný stav značí nejen opotřebovanou stírací lištu, ale také třeba nedostatečný přítlak stěračů na okno

Před jízdou zbavte stěrače listí, větviček a nečistot, ať vám pak za jízdy nedělají na okně šmouhy. Ty pak hlavně ve snížené viditelnosti a tmě lámou světlo a opravdu výrazně zhoršují výhled z vozu. U většiny aut jdou lišty jednoduše nadzvednout, stačí je otřít vlhkým hadříkem. Případně je potřeba nechat stěrače povyjet do tzv. servisní polohy, při které je k nim lepší přístup a jdou snadno otřít a případně i vyměnit. Jsou samozřejmě i ošetřující přípravky přímo na stěrače, ale v zásadě postačí je udržovat v čistotě.

Foto: Shutterstock / admin_design

Stačí pravidelně stěrače otřít vlhkým hadříkem a udržovat prostor kolem nich v čistotě. Prodloužíte tak životnost stíracích lišt a hlavně z auta dobře uvidíte

Teď nás bude čekat zima se svými ranními mrazíky a přimrzajícími stěrači. Na tohle si dejte pozor, protože zapnutím přimrznutých stěračů je můžete zničit. V lepším případě jen spálíte pojistku, v horším zničíte jejich pohon. Také se může zlomit stírací lišta či utrhnete přimrzlou gumičku. Tady máme jeden typ: vypněte si na zimu funkci automatického stírání, protože některá auta hned po tom, co zapnete zapalování, začnou stírat. Stejně tak si vypněte automatické stírání zadního skla při couvání.

„Většina závad stěračů je způsobena mechanickým poškozením, často bohužel z nedbalosti. Provozovatel vozu musí mít na paměti, že stěrače nejsou dimenzovány na odklízení například sněhu a ledu v zimě, tím spíše ne na to, aby se samy uvolnily, když jsou lišty ke sklu přimrzlé. Spolu s odklizením sněhu ze střechy je tak oškrábání a očištění čelního skla a uvolnění cesty stěračů základní příprava k jízdě,“ upozorňuje Starý.

Foto: Shutterstock / VVVproduct

Nepodceňujte pořádné odmrazení oken a očištění prostoru kolem stěračů. Nánosy ledu na stíracích lištách jen tak neodpadnou a pak nemají gumičky potřebný přítlak a okno nečistí. A zapnutí přimrzlých stěračů může mechanismus klidně zničit

Foto: Shutterstock / ilmarinfoto

Za jízdy v teplotách pod nulou ten led a ze stěračů jen tak nezmizí. Před jízdou je proto důkladně očistěte, stejně tak i celé okno

Před jízdou proto vždy prostor kolem stěračů důkladně očistěte a zbavte sněhu a ledu. Víme, že je to ráno otrava, když je deset pod nulou a vám mrznou ruce… Ale to prostě k provozu auta v našich klimatických podmínkách patří. Tak se na to připravte (rukavice, košťátko, rozmrazovací sprej, kvalitní škrabka… však to znáte).

Kupte stěrače, které tam patří

A pokud jde o ty stírací lišty, tak jaké vlastně máte koupit? Dnes jsou v módě tzv. aero stěrače bez ramínek. Ony sice mohou fungovat dobře, ale na vaše auto nemusí patřit, protože některá auta používají ještě klasické ramínkové stírací lišty. Univerzální stěrače, byť od značkového výrobce, také nemusí na auto dobře pasovat, takže spíše hledejte přesně ten správný typ na vaše auto. V rámci originálního příslušenství a náhradních dílů ty ceny stěračů nejsou mimo běžný tržní rámec.

Foto: Shutterstock / algre

Doporučujeme koupit přesně ten typ, který na vaše auto patří. Moderní „aero“ stěrače (na fotce nahoře) nemusí fungovat na vašem autě tak dobře jako původní klasické ramínkové lišty (dole)

Foto: Shutterstock / admin_design

Výměnu stěračů zvládnete zcela bez problému svépomocí. U některých vozů si výměnu stěračů lze usnadnit jejich povysunutím do tzv. servisní polohy. Postup bývá v návodu k obsluze vozidla, ale určitě najdete i návod na internetu

Neexperimentujte s rozměry a kupte prostě přesně tu sadu na vaše auto. Také si dejte pozor na model a rok výroby. V rámci faceliftu mohlo dojít ke změně i v konstrukci stěračů, tak ať vám to pak pasuje.

„Výměna stíracích lišt je snadná i pro osoby, které automobilům nehoví. Stejně tak je zcela jednoduché doplnění ostřikovací kapaliny. I zde doporučuji nešetřit za cenu dalších potenciálních škod a hlídat, že máte ve voze v zimě zimní kapalinu, která nezmrzne,“ doplňuje Starý.

Obvykle platí, že značková sada předních stěračů na běžná auta stojí okolo 600 korun, premiové značky si za ně účtují zhruba 1 500 korun. Stírací lišty koupíte v každém značkovém servisu, mají je i na pumpách a v prodejnách autodílů a příslušenství. Samozřejmě je lze objednat i na internetu. Pozor ale na padělky a nakupujte jen u prověřených obchodů.

Související témata:
Načítám