Hlavní obsah

Cestu do vašeho mládí si můžete dopřát klidně jen na víkend

Foto: HoppyGO

Málokdo se s touto Škodovku nesetkal. Proslavila se ve filmových „Homolkových“ nebo se v ní při jízdě rád kochal pan doktor z Vesničky mé střediskové

Aktualizováno

Nostalgii se těžko ubráníte. Návraty do časů, kdy byl na silnicích minimální provoz a ráno se motory svých škodovek musely chvilku přemlouvat ke startu, nás dnes baví. Stará auta jsou protipólem dnešních přetechnizovaných strojů, kde romantiku vystřídal stres a hustý provoz. Sám pocházím z generace, která se ve sterých autech ze sedmdesátých let vezla z porodnice domů a absolvovala v nich první výlety. A dnes už jako dospělý se na každé svezení veteránem vždy nesmírně těším.

Článek

U nás doma panovala vždy dost specifická atmosféra. Táta se neustále vrtal v nějakém starém autě a nepojízdného veterána často klidně i v krabicích přivezl domů. První auto, které jsem směl jako malý kluk řídit, byl světle modrý Trabant. Na polní cestě jsem kroutil volantem, zatímco táta mačkal pedály. Pak jsme pořídili s velkou slávou novou červenou Škodu 105L (řady 742) a s tou se jelo na dovolenou k Balatonu v Maďarsku. Měla výkon 46 koní a při dálničních 120 km/h na panelové dálnici mezi Prahou a Brnem hučela úplně jako tryskáč. O moc rychleji se s těmi auty stejně jet ani nedalo. Dnes se tyhle škodovky v pěkném stavu sbírají, jsou v kurzu a lidi za taková auta platí často sumy, nad kterými jen údivně kroutím hlavou.

Foto: Tomáš Hyan

Škoda 105 L byla dalším nouzovým řešením, prostornější karoserie ukrývala mechanické skupiny ještě původem z embéčka

Je víc možností, jak si auto svého mládí vyzkoušet

První, o čem budete v dospělosti přemýšlet, je si svůj vysněný veterán koupit a starat se o něj. Je to logická volba a možná vás jiná varianta ani zprvu nenapadne. Součástí zážitků se starým automobilem není jen jízda samotná, ale i opravy, čištění, leštění a občas jen takové zevlování v garáži na staré vyřazené pohovce, kterou vám tam dovolila vaše drahá polovička umístit. Většinou se pak do garáže stěhuje kromě ponku i stolek, lednička plná lahváčů a kamarádi. Veteráni nejsou zdaleka jen o jízdě, ale o kamarádství, komunitě a společné vášni. Jak vybrat svůj první veterán a mít z něho radost, a pokud možno co nejméně starostí, jsme už jednou radili zde radili zde.

Nabízí se ale i pohodlnější varianta, a to si svůj starý auťák snů pronajmout od někoho, kdo se o své garážové poklady dokáže komerční formou dokonce podělit. Jednou z možností bude v příští sezoně platforma HoppyGo, která nabízí pronájmy automobilů napříč kategoriemi a do své nabídky zařazuje nově i majitele, kteří jsou ochotni propůjčit svá stará auta. Jakub Erben, Fleet manažer firmy HoppyGo, ke škále nabídky platformy říká:

„Naším cílem je poskytnout uživatelům jak komfortní a moderní vozy pro cestování na dovolenou a víkendové výlety, tak speciály, které nabídnou jedinečný zážitek a unikátní svezení. Ať už jde o obytné karavany, sportovní speciály nebo právě o historické youngtimery, které mají dnes již kultovní status.”

Foto: HoppyGO

U nás v rodině byla jeden čas dokonce vyšperkovaná verze Škoda 110 LS s motorem výkonným stejně jako „erko“. Já mám však osobní vzpomínky spíš až na novější typy Škoda 742

Dvě škodovky, které si z mládí jistě pamatujete

Škoda 110L

Na pronájem se objeví klasická stodesítka, auto, které známe prakticky všichni. A pokud ne přímo ze zážitků za volantem nebo zadního sedadla, když nás v nich vozil děda na výlety, tak určitě z filmových „Homolků“. Škodu 100L a 110L vyráběla československá automobilka AZNP v období 1969 až 1977 a v historii tuzemského automobilového průmyslu získala významné postavení. Z technického pohledu jde spíš o výraznější facelift oblíbeného „embéčka“, Škody 1000MB, ale jde o první československý automobil, který překonal hranici milionu vyrobených kusů. Celkově se vyrobilo 1 079 708 kusů.

Foto: HoppyGO

Škoda 110L měla obdélníkový rychloměr a koženkové sedačky. Vsadím se, že jakmile usednete dovnitř, tak vám specifické vůně ihned připomenou všelijaké staré historky

Model v nabídce HoppyGo je velice zachovalá verze 110 „de Luxe“, což byla silnější motorová varianta o objemu válců 1 107 cm³, výkonem 39 kW a maximální rychlostí 128 km/h. Škoda 110L rovněž nabízela speciální lůžkovou úpravu sedadel včetně na svou dobu „luxusních doplňků“. Škoda 110 L měla jako první uprostřed čelní masky nápis Škoda a celkově se jí vyrobilo přes 259 tisíc kusů (včetně verze LS, která měla lepší karburátor a o pár koní vyšší výkon). Koncepce motoru vzadu, moderní v první polovině šedesátých let, přežila v případě Škody postupně až do samého závěru osmdesátých let, kdy byly tyhle škodovky skutečně už technickou kuriozitou. Poháněcí soustava poskytla ale základ pro první formuli Škoda z podniku Metalex. Na bázi Škody 110 se stavěla auta pro rallye (Škoda 120S) a úspěšně závodila také v závodech do vrchu. Každý zkrátka najdeme zajímavou nostalgickou vzpomínku.

Foto: HoppyGo

Škoda Rapid 136 byla poslední klasická škodovka s motorem vzadu. Prodávaly se ještě chvilku po revoluci, včetně výprodejového sedanu Škoda 125L. Ale Rapid byl zkrátka nejhezčí.

Škoda Rapid 136

Můj kamarád dostal svoje první auto od dědy a byl to právě Rapid 130, ve své době jednoznačně nejhezčí automobil východního bloku. V té nudné šedi hranatých Wartburgů, Žigulíků nebo polských Fiatů Škoda Rapid vyloženě zářila. Rapid, dříve označovaný hezkým názvem Garde, se vyráběl v období 1981 až 1990 v Kvasinách. Rapid 136 byl poslední ze série kupátek a vycházel ze sedanu Škoda 136 GL. Měl v zásadě shodný motor s v tehdejší době již připravovaným modelem Škoda Favorit, který konečně změnil dekády starou koncepci s motorem vzadu. Motor Rapidu měl objem 1 289 cm³ a výkon 46 kW.

Celkem se modelu Rapid 136 vyrobilo pouhých 9 708 kusů a velkou popularitu si získal především ve Velké Británii kvůli nízké ceně. Naopak na domácím trhu si Rapid 136 mohl dovolit jen málokdo. Za prvé nebyl snadno k dostání v Mototechně a přístupný leda těm, kdo měli Bony a koupili si ho mimo standardní prodejní síť v Tuzexu. A za druhé stál hromadu peněz. Konkrétně v roce 1989 to bylo 84 500 korun, prakticky stejně jako první Favority. Při tehdejším běžném platu na Rapida ušetřil jen málokdo.

Foto: HoppyGo

Konkrétní Rapid je v úplně sériovém stavu, což je na něm zajímavé. Majitelé své Rapidy často „vyšperkovali“ většími spoilery nebo žaluziemi na zadní okno. Naopak hezká hliníková kola měly pouze exportní modely

V Británii okolo našich domácích Škodovek kolovalo mnoho vtípků. Jeden z nich byl bez pochyby i ve velké nadsázce míněný test Škody Rapid 136 pro britský Autocar, kde v textu stálo, že se vůz chová jako staré Porsche 911. Tuto zmínku následně vtipně využil také britský importér v reklamní kampani. Navzdory podobné koncepci i řešení úhlového zavěšení zadní nápravy Rapid skutečně „rapid“, tedy anglicky „rychlý“ nebyl. Jenže hezké vzpomínky, ty nám už nikdo nesebere. Na svou dobu byl Rapid frajerské auto, alespoň v Československu.

Kamarád na svého Rapida, první auto, které směl sám řídit, když udělal řidičák, rád vzpomíná a mrzí ho, že ho před nějakými deseti lety prodal za pár korun. I já si vybavuji, jak jsem ze zadního sedadla pozoroval „budíky“ v naší Škodovce, sledoval, jak táta nebo děda řadí, kdy vyšlápnou spojku a v jakých otáčkách má motor ten správný zvuk.

Jak jsme již napsali, koho youngtimery zajímají, může využít novou službu HoppyGo. „Naše portfolio historických unikátů čítá zhruba dvě desítky vozů a vedle statických prohlídek na nejrůznějších veletrzích, autosalonech a výstavách, jsme se nyní rozhodli tyto automobily veřejnosti ještě více zpřístupnit. Kromě zapůjčení vozu na HoppyGo poskytneme zájemcům rovněž možnost podívat se také na zbytek naší sbírky včetně odborného výkladu. Kompletní sbírku našich veteránů si zájemci mohou dopředu prohlédnout na našem Instagramu @veteranyskoda“, uvedl majitel sbírky.

Související témata:
Načítám