Hlavní obsah

Cestování levně a stylově? Pořiďte si ruský obývák na útěku

Foto: Lux Form

Rusko je země neomezených možností a nad výrobky tamních inženýrů zůstává mnohdy rozum stát. Když se však dohodnou dvě seriózní firmy, vznikne poměrně ojedinělý projekt, který spojuje cenově dostupné auto a chytrou obytnou nástavbu. Představujeme vám ruský obývák na útěku.

Článek

Sofistikovaný „bydlík“ pro dvě osoby je postavený na základě Lady Granty – jednoho z nejprodávanějších modelů ruské automobilky AvtoVAZ. Délka obytného vozu je 4 925 milimetrů, šířka 1 740 milimetrů a výška 2 390 milimetrů, takže s ním sice v podzemních garážích většinou nezaparkujete, nicméně svými rozměry je speciální Lada menší než Ford Transit, proto se nemusíte bát přespříliš složité manipulace. Vnitřní vybavení nabízí dvě plnohodnotná lůžka, kuchyň, dřez, šatní skříň, toaletu, sprchový kout, nádrž na 70 litrů pitné vody a různé elektrické zásuvky. O pohon přední nápravy se starají tři zážehové čtyřválcové motory, každý o objemu 1,6 litru a výkonu čítajícím 87, 98 nebo 106 koňských sil. Řazení zajišťuje buď pětirychlostní manuální převodovka, čtyřrychlostní automat nebo pětirychlostní robot. V rámci výbavy vozu nechybí ani klimatizace, tempomat, palubní počítač nebo litá kola.

Foto: Lux Form

Na palubě se nachází kompletní výbava pro celoroční bydlení

Obytná Lada Granta je výsledkem spolupráce firmy Lux Form a Avtokemper Prom a je možné ji objednat u autorizovaných prodejců obou ruských úpravců. Základní cena se na ruském trhu pohybuje od 1 150 000 rublů (asi 410 tisíc korun) do 1 800 000 rublů (cca 640 tisíc korun). Pokud byste zatoužili pojízdný karavan provozovat na českých značkách, připravte si minimálně 600 tisíc – to kvůli dovozu, clu a homologaci.

Vzhledem k popularitě ruské Granty se i mateřská automobilka AvtoVAZ pustila do neprozkoumaných vod. Mimo karosářských verzí sedan, hatchback, liftback a combi se nabízí ještě off-roadově laděná varianta Cross, která vstupuje na ruský trh už 12. června 2019 (výroba začala 22. května). Ve standardu vůz začíná na ceně 544 900 rublů (v přepočtu 193 tisíc korun) a nabídne tónovaná okna, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, airbag řidiče, přípravu pro rádio a klimatizaci.

Za nejvyšší výbavu s robotickým řazením zaplatí zákazníci na východě 643 900 rublů (cca 230 tisíc korun) a budou si moci užívat například přední mlhovky, vyhřívané čelní sklo, tempomat, senzor světla i deště a elektrická okna. Auto dále disponuje světlou výškou 198 milimetrů, ochranným bodykitem a 15palcovými koly s pneumatikami o rozměru 195/55. Předokolka laděná do terénního stylu se dá koupit také u nás, ale vzhledem k individuálnímu dovozu a schválení vyjde minimálně na 340 tisíc korun.

Modularitu Granty dokazují ještě tovární speciály – užitkový pick-up s valníkem, skříňovou nástavbou nebo vozidlo autoškoly. Přímý nástupce legendárního „žiguli“ se pomocí oficiálních kanálů do Evropy momentálně nedováží, což je škoda, protože jde o komfortní auto, které svým zpracováním a komfortem předčí rumunskou Dacii. Vloni jsme měli možnost s Grantou liftback krátce jezdit a byli jsme překvapeni, jak moc se ruská Lada kvalitou posunula nahoru díky intervenci aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Zvenčí jde o solidní karosářskou práci (kam se hrabe severoamerická Tesla) a uvnitř sedíte sice v plastovém, ale poměrně líbivém interiéru.

Nejlevnější ladovka cílí na masy, proto musí být hezká a cenově dostupná. Základní sedan stojí v Rusku v přepočtu 130 tisíc korun – po aplikování všech výhod a využití financování. U nás se dovoz továrního standardu kvůli všem poplatkům a nutným úpravám prodraží na zhruba 210 tisíc, a to už příliš nedává smysl, pokud nejste vysloveně fanoušek značky.

Foto: AvtoVAZ

Lada Granta se továrně prodává s pěti pedály jako vozidlo autoškoly

Načítám