Článek
Vývoj Gerlachu probíhal poslední tři roky a nutno uznat, že se jedná o opravdu impozantní strojovnu. Vlastně bychom si jí chtěli vyzkoušet…samozřejmě s pořádným zbraňovým systémem na střeše.
Základem Gerlachu je modulární šasi, na němž je nainstalovaná kabina pro šest vojáků v plné polní, koncipovaná jako uzavřená přetlaková kapsle s ochranou filtrací a klimatizací. Celková maximální hmotnost činí 14,2 tuny, což znamená, že zbývá dostatečná rezerva na instalaci zbraňových systémů na střechu. Na veletrhu je vystaven Gerlach s dálkově ovládaným těžkým kulometem, ovšem podle projektového manažera Pavla Bušty jsou možnosti široké. Na Gerlach půjde přidělat spousta balistických zbraní nejrůznějších výrobců, ovládaných ať už mechanicky, nebo dálkově. Dále by tu mohly být naváděné protitankové rakety, minomety a granátomety.
Palebnou sílu ovšem Gerlach nejen rozdává, umí jí také odolávat. Vůz splňuje dvě různé úrovně standardu NATO Stanag 4569 na odolnost proti balistickým střelám, ale i trhavinám. Během testu Gerlach ukázal, že umí ochránit posádku před protitankovou minou se silou 8 kilogramů TNT, umístěnou pod nápravou, i pod kabinou.
Není samozřejmě úplně běžné, aby se vojenská obrněná vozidla brala v rámci testování na závodní okruhy, leč stalo se. Na Slovakiaringu Gerlach ukázal, že zvládá maximální rychlost 125 km/h a v zátěžovém testu táhnul nákladní vůz o hmotnosti 28 tun po dobu 1 hodiny, aniž by se přehřál. Za to vděčí šestiválcovému motoru MTU z německé produkce. Jeho 326 koní a 1300 Nm je na všechna čtyři kola přenášeno šestistupňovou automatickou převodovkou, a mezinápravovou převodovkou Meritor.
Ještě impozantnější jsou však vlastnosti mimo asfalt. Čtyřkolová obluda zvládne půlmetrový terénní schod, umí se bez pomoci dostat přes příkop o šíři jednoho metru a přebrodí vodu s hloubkou 1,2 metru. Plně naložený se potom Gerlach při testech vysápal do 100% stoupání (45 stupňů) a ve stoupání o hodnotě 83,9 % (40 stupňů) jej lze plně naložený odstavit s vypnutým motorem, aniž by se rozjel.
Zetor si s Gerlachem dělá globální ambice a cílí na všechny ozbrojené složky NATO, které by potřebovaly inovovat vozový park. Celý vůz je vyroben výhradně z evropských dílů, což zaručuje dostupnost náhradních dílů a servisu.