Hlavní obsah

Český trh za rok 2020: Ztráty bolí, ale ne všude

Foto: Jakub Deml

Jsou tu první lednové dny nového roku a s nimi již tradičně i statistiky registrací nových vozidel v roce předchozím, které vydává Svaz dovozců automobilů (SDA). Asi nikoho nepřekvapí, že automobilový trh – stejně jako koneckonců většina trhů a většina odvětví – zaznamenal v uplynulém roce bolestivé ztráty. Na druhou stranu však ne na všech frontách.

Článek

Na trhu sledujeme mírně klesající trend už od roku 2017, který byl po stránce registrací zcela rekordní. V onom roce se v Česku přihlásilo 271 595 nových osobních automobilů. O rok později už to bylo pouze 261 437 a za rok 2019 potom 249 915. Co by ovšem výrobci a prodejci dali za takto mírný trend klesání i v uplynulém roce…

Auta spadla bezmála o pětinu

Za rok 2020 se v Česku registrovalo 202 971 nových osobních aut, což je propad o 18,78 %. Svůj lví podíl na tom má samozřejmě koronavirová krize, která i přes původní predikce stále pokračuje a je velkou otázkou, jak dlouho se z ní bude nejen automobilový trh sbírat. Výhledy zatím nejsou nijak optimistické.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Komplexní přehled registrací nových vozidel v Česku a porovnání s rokem 2019

Největší propad zaznamenal trh samozřejmě během období jarní karantény, kdy se v dubnu registrace takřka zastavily. Koneckonců na vývoj registrací osobních aut v průběhu roku se podívejte právě na tomto grafu. Právě jaro bývá v registracích nejsilnější – ne však v uplynulém roce.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Krajní červené sloupečky u každého měsíce patří roku 2020. Povšimněte si dramatického poklesu v březnu, dubnu a květnu

Z pohledu značek zastoupených v prodejích si tradičně nejlépe vedla mladoboleslavská Škoda Auto. Jak zdůraznil ve svém prohlášení i šéf tuzemského prodeje a marketingu Jiří Maláček, Škodovce se v uplynulém roce podařilo zaznamenat nižší pokles, než byl pokles trhu jako takového. „Prodali jsme 74 786 nových automobilů, což vzhledem k okolnostem není oproti 85 895 v roce 2019 dramatická ztráta. Zatímco celý trh klesl zhruba o pětinu, my jsme i díky velmi konkurenceschopnému portfoliu modelů zaznamenali „jen“ 13procentní meziroční pokles,“ uvedl Maláček.

Celkově tak Škoda na prvním místě v prodejích dokonce zvýšila svůj tržní podíl, a sice na 36,9 %. Přehled deseti nejprodávanějších značek, spolu s počty prodaných aut a tržními podíly, si můžete prohlédnout níže.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Deset nejprodávanějších značek za rok 2020

Škoda pak samozřejmě vévodila i v žebříčku nejprodávanějších modelů, kde obsadila celkem sedm příček z deseti. První pětka je ve složení Octavia, Fabia, Scala, Karoq a Kamiq. Na šestém místě skončil Hyundai i30, následovaný Kodiaqem a Superbem. Devátý a desátý je potom Hyundai Tucson a Volkswagen Golf.

Jak se už projevovalo skrz celý uplynulý rok, rapidně stoupá popularita SUV kategorie. Právě SUV coby obchodní třída má v celkových prodejích podíl 35,36 %. Nejvíc nových osobáků pak jezdí na benzin (64,61 %), ale stoupá i podíl elektrifikovaných vozů – pořád se jedná v rámci celku o minoritní pohony, ale meziroční nárůst je v násobcích. Pokud se započtou i vozy Tesla (za rok 396 vozů), prodalo se celkem 3 262 elektromobilů, tedy o 331 % víc než v minulém roce. Podobně jsou na tom i plug-in hybridy, těch bylo 1 979, což je meziročně skok o 318 %.

Motocykly zažily rekordní prosinec i celý rok

Zatímco se z pochopitelných důvodů nedařilo automobilům, zažila svůj rekordní rok kategorie motocyklů, potažmo i skútrů a čtyřkolek. Byť už je po sezoně, ukazuje statistika nebývalou spoustu registrací v posledním loňském měsíci. Celkem se registrovalo 1 730 nových strojů, zatímco loňský prosinec bylo registrováno jen 486. Nejde však o bohatého Ježíška, ale o přechod na novou emisní normu Euro 5 pro motocykly, který vyústil v rapidní růst registrací skladových kusů.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Přehled registrací motocyklů v jednotlivých měsících. Sezóna byla letos extrémně silná, stejně jako prosincové zakončení

Celkem se však za rok 2020 registrovalo 21 518 nových strojů. Přes 20 tisíc bylo přitom naposledy v roce 2008. Ano, statistika je mírně zkreslená přechodem na novou normu a registracemi několika elektrických skútrů, které si lze ve větších městech zapůjčit přes mobilní aplikaci, ale i tak se kategorii L letos dařilo ohromně. Koronavirová krize se zde projevila paradoxně spíš pozitivně. Mnoho lidí si kvůli strachu z covidu koupilo skútr nebo motorku menší kubatury na dojíždění za povinnostmi. A mnoho lidí si motorkou prostě jen udělalo radost v nelehké době.

Žebříčku nejprodávanějších značek vévodí značka Honda, která prodává velkou spoustu skútrů malých objemů. Celkově se od Hondy registrovalo 3 788 strojů.

Foto: Svaz Dovozců Automobilů

Přehled nejprodávanějších značek v kategorii L (motorky, skútry, čtyřkolky) na našem trhu

Rok 2020 byl tedy rokem propadu, ale zdaleka ne na všech frontách. Některé automobilové značky utrpěly méně než jiné, a naopak skvělý rok zaznamenala kategorie motocyklů, skútrů a čtyřkolek. Velkou neznámou zatím zůstává rok 2021. Situace na poli koronavirové krize nevěstí nic dobrého a dealerství jsou v danou chvíli uzavřená, na cestě už je však vakcína, která by mohla znamenat průlom. Vývoj budeme samozřejmě sledovat měsíc za měsícem.

Související témata:
Načítám