Článek
Celkem se v lednu registrovalo 14 794 nových osobních vozidel, tentokrát s nebývale vysokým podílem firemních registrací – soukromí provozovatelé přihlásili „do rodin“ necelou pětinu všech nových vozidel, zbytek byly firmy a právnické osoby.
Úbytek registrací znamená poměrně výrazný propad i oproti loňskému prosinci. Právě tehdy totiž registrace strmě vzrostly, což mohlo vyvolat dojem, že se trh vrací do normálu a sílí. Šlo ovšem pouze o krátkodobé navýšení kvůli končící platnosti emisní normy Euro 6 DG, která donutila dealery k doregistrování vyššího počtu aut. Nejhorší lednová čísla od roku 2014 jasně poukazují na to, že koronavirus, kvůli kterému jsou mimo jiné uzavřena veškerá dealerství, stále úřaduje v plné síle a trh se bude ještě dlouho vzpamatovávat.
Drobnou zajímavostí je pád registrací elektrických vozidel. Zatímco v lednu loňského roku se ve velkém registrovala levná elektrická Škoda Citigo, díky které vyskočily měsíční registrace elektromobilů na 384 kusů, letos už je to jenom 231 kusů.
Další zajímavost pak vyvstala v žebříčku nejprodávanějších značek. Na prvních třech příčkách, kde vévodí klasicky Škoda, následovaná značkami Volkswagen a Hyundai, se nic neobvyklého neodehrálo. Zajímavá je však čtvrtá pozice, která patří Mercedesu.
Pořadí | Značka | Počet registrací a podíl |
---|---|---|
1. | Škoda | 5 731 (38,74 %) |
2. | Volkswagen | 1 618 (10,94 %) |
3. | Hyundai | 1 177 (7,96 %) |
4. | Mercedes-Benz | 817 (5,52 %) |
5. | Ford | 641 (4,33 %) |
6. | Toyota | 621 (4,20 %) |
7. | Peugeot | 620 (4,19 %) |
8. | Seat | 420 (2,84 %) |
9. | BMW | 369 (2,49 %) |
10. | Kia | 341 (2,30 %) |
U značky z prémiového segmentu se mimořádně dařilo velkému SUV GLE (139 registrací) a třídě E (106 registrací). Mezi nejprodávanějšími modely se však žádné velké změny neodehrály a první tři pozice ovládá Škoda s modely Octavia, Fabia a Kamiq, teprve čtvrtý je Hyundai i30. Následují další čtyři Škody – Kodiaq, Karoq, Scala a Superb – a první desítku uzavírá Volkswagen Golf a Hyundai Tucson.
Dost podobný procentuální propad jako na poli osobních automobilů zaznamenaly také motocykly, kterých se v lednu registrovalo 520 kusů, tedy o 26,55 % méně než za leden 2020. Ve skutečnosti se však o nijak dramatický propad nejedná, neboť leden je pro motocykly tradičně nejslabším měsícem. Prodeje pořádně startují až v březnu a dubnu (tedy začátkem motorkářské sezony) a jsme hodně zvědaví, jestli kategorie L (motocykly, skútry, tříkolky a čtyřkolky) zopakuje rekordní počty z loňského roku. Hodně bude záviset mimo jiné na tom, zda budou otevřená dealerství.
Mezi značkami v lednu vévodilo čínské CF Moto, na druhém místě se umístila Honda, třetí KTM, čtvrtá Yamaha a páté bylo BMW.