Hlavní obsah

Český milovník starého železa sbírá jedinečné Hondy

Foto: Pavel Chmelíček

Na co jsme v tajné skrýši narazili? Díváte se na jeden z nejunikátnějších vozů sbírky. Jde o model Honda Legend Coupe KA8 ve verzi pro japonský trh

Dnes se dá sbírat leccos – známky, houby nebo auta. Unikátní sbírky se často transformují v muzea a slouží veřejnosti k obdivu a edukaci. Našli jsme nadšence, který shromažďuje jedinečná auta od Hondy a na rozdíl od většiny puntičkářů s nimi také jezdí. Nabízíme exkluzivní nahlédnutí do tajných skrýší, které jsou plné krásných starých vozů.

Článek

Veteránů a youngtimerů najdete ve sbírkách českých muzeí opravdu mnoho. Především jde o socialistické nebo západní automobily, které většina z nás dobře zná. Ovšem kolik toho víte o japonských unikátech, luxusních limuzínách nebo starých plechovkách? Pokud nejste zrovna fanatik do značky Honda, asi budete znát jen máloco.

Pavel Chmelíček alias Mulder zasvětil část svého života sbírání aut, studování japonských brožur a objevování automobilových zajímavostí. Dnes jeho portfolio zahrnuje asi 33 unikátních kousků s hodnotou necelých 5 milionů korun a my jsme měli možnost si většinu z nich prohlédnout.

Foto: Pavel Chmelíček

Po otevření tajných dveří jsme objevili první část rozsáhlé sbírky

Scházíme se na tajném místě, kde Pavel odemyká nenápadná vrata a ukazuje první část své životní radosti. Většina modelů je schovaná pod plachtou, proto se každému kusu věnujeme zvlášť. Začínáme rovnou u zachovalé Hondy Prelude třetí generace, která zaujme svým sportovním vzhledem a výklopnými světly vpředu. Vůz má také jednu zvláštnost, a to výdech ventilace, který směřuje přímo do řidičova klína. Mužům nemusíme dále vysvětlovat, o jak moc praktickou věc (hlavně v létě) jde.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Civic sedan

Devadesátky v kurzu

Pavel se pochlubil také jeho oblíbenou Prelude druhé generace. Oceňuje tvrdší podvozek, strmé řízení a dvoulitrový benzinový motor (B20A1) s výkonem 137 koní. Po otevření kapoty se na nás usměje zlaté ventilové víko. Jde o poznávací znak nejvýkonnějších verzí, používaný předtím, než Honda přešla na černé víko ventilů. Jelikož byl tento přechod spojen s uvedením prvních katalyzátorů, jsou takzvané „goldtop“ verze ty nejvýkonnější. Zajímavostí vozu je také zadní křídlo, které je vyrobené z gumy.

Foto: Pavel Chmelíček

Zlaté ventilové víko. Jde o takzvaný „goldtop“

Prohlížíme si také několik modelů Hondy Legend. Neuvěříte, jaké komfortní prvky měly tyto luxusní vozy už v 90. letech. V rámci výbavy se v legendech objevoval ionizátor vzduchu, dálkově ovládané audio, tempomat, senzor světla, automatická klimatizace, bezklíčový vstup nebo barevný palubní počítač.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Legend

Specialitkou je Honda Legend určená pro Saudskou Arábii. Auto má vestavěný kompas (objevoval se i u modelů nižších tříd) a chytrou výpočetní techniku, která si umí zapamatovat výchozí (domovský) bod. Ať pak vyrazíte kamkoli, střelka kompasu bude vždy ukazovat směr, kudy zpátky domů. Jenže to není všechno. Muslimská víra káže pravidelné modlení k Mekce, ale jak poznat, kde leží, když jste na druhém konci planety? Pomocí velmi složitého postupu jste mohli vozu sdělit svoji pozici, a ten poté určil směr, kde se poutní místo muslimů nachází.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Legend s turbodmychadlem? Že jste o tom autě ani neslyšeli, že?

Mýtus o čtyřech kolech

Další zajímavostí je fakt, že se první generace Hondy Legend určená pro evropský trh vyráběla v Anglii, což dokazuje také produkční štítek společnosti Austin Rover Group. Výslednou kontrolou kvality Honda, kterou potvrzuje druhý štítek, však prošlo jen 4 409 vozů. Zbytek aut se na silnice nikdy nedostal a sloužil jen v areálu továrny.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Legend na podvalu

Hala ukrývá také několik modelů Hondy Accord, z toho jeden vzácný kousek z roku 1990 vybavený technologií 4WS – tedy natáčecí zadní nápravou. Nejprve Honda používala čistě mechanické ovládání zadních kol, později však přešla na elektronické řešení. Mnoho lidí si myslí, že 4WS je výsadou pouze řady Honda Prelude, ovšem kromě Accordu jste si mohli tuhle technologii dopřát také v luxusním modelu Ascot Innova. Že vám to jméno nic neříká? V kostce šlo o ryze japonský produkt využívající prvky Hondy Accord páté generace.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Accord s technologií 4WS

Přesunuli jsme se do druhé haly. O poznání prostornější a tajemnější místo schovávalo skutečné rarity. Postupným odkrýváním jsme se mohli pokochat nezničenou Acurou Integra, starou (1982) Hondou Vigor se zpětnými zrcátky na blatnících nebo Hondou Ascot, jejíž kapotu zdobila poziční světla. Nejde o designový výstřelek, nýbrž pomocníka při manipulaci s okázalým sedanem.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Vigor a její zrcátka na kapotě

Vzácná mechanika

Několik vozů bylo také vybaveno manuální převodovkou. Mulder nám vysvětlil, že o čím luxusnější auto jde, tím raritnější je mechanické řazení uvnitř. Při svých nákupech se snaží vyhledávat právě automobily s klasickou řadicí pákou. Určitě jste si také všimli žlutých předních mlhových světel – nejde o tuning, ale tovární originál pro japonský trh.

Foto: Pavel Chmelíček

Druhá hala ukazuje ještě zajímavější kousky

Postupným odkrýváním plachet jsme se dopracovali až k největší vzácnosti – Hondě Legend Coupe KA8, ovšem ve verzi JDM, tedy opět pro domácí trh. Dlouhé prémiové cestovní kupé hýří kvalitou a voní takřka novotou, stejně jako jeho temně černý lak. Pod kapotou pracuje 3,2litrový šestiválec a řazení obstarává chytrá samočinná převodovka, která se opět montovala jen pro Japonsko.

Foto: Pavel Chmelíček

Unikátní česká sbírka zahrnuje i vlajkové kupé od Hondy

Automat spolupracoval se senzory polohy volantu nebo náklonu podvozku, takže dokázal vyhodnotit, jestli je nutné podřadit – například před zatáčkou.

Foto: Pavel Chmelíček

Temně černá Honda Legend Coupe KA8

Obyčejná unikátnost

Jako poslední v řadě stojí nejraritnější „obyčejné“ auto celé sbírky. Naprosto sériový model Hondy Civic páté generace s motorem o objemu 1,3 litru. C5G, jak se auto zkráceně označuje, patřilo k jedněm z nejhyzděnějších a tuningem nejznásilňovanějších aut minulých let. Dnes tuto neslavnou štafetu převzal spíše Civic šesté generace – je totiž levný a trh nabízí široký výběr. Až se vás tedy někdo bude ptát, jaká Honda Civic páté generace je nejhezčí, řekněte, že ta sériová. Potkat takové auto (původní stav, skvělá kondice) na české silnici je asi stejně pravděpodobné, jako najít pětistovku v pytli na odpadky.

Foto: Pavel Chmelíček

Jedna z nejraritnějších Hond v Evropě – Civic páté generace v sériovém stavu

Dostali jsme nabídku krátce řídit pravostranné sedany Honda Vigor třetí generace. Auta jsou řazena nad řadou Accord a pod řadou Legend. Věděli jste, že se dopředu montoval podélně uložený řadový atmosférický pětiválec? Naše nadšení z jízdy s variantou o objemu 2,5 litru a výkonem 190 koní trvalo ještě několik hodin po skočení. Vigory jsou pohodlné, živé a krásné kusy japonského luxusu vyšší třídy, navíc ve verzi JDM (Japanese Domestic Market) s manuálem také extrémně vzácné.

Foto: Pavel Chmelíček

Extrémně vzácné modely Hondy Vigor

Většinu vozů chce Pavel Chmelíček dostat na veteránské značky, proto některá auta zatím prohání jen na soukromém pozemku. Jako jeden z mála se však snaží se všemi kousky jezdit, ačkoli přiznává, že některé modely čekají na výlet klidně rok. Na závěr jsme majitele vzácné sbírky ještě krátce vyzpovídali.

Pavle, kde auta převážně kupuješ? V Česku nebo v cizině, případně odkud?

Začínal jsem v Evropě, ale v roce 2015, s objevením dovozu z Japonska, u mě začal veliký „boom" těchto vozů. Po jednom kusu mám také z Anglie, USA a Austrálie. V Čechách bych dříve rozhodně koupi nedoporučoval, nicméně vzhledem k současnému nedostatku vozů je nutno se dívat i na našem trhu. Ovšem pozor, berte jen kousky v perfektním stavu.

Jak dlouho se věnuješ sbírání těchto unikátů?

Moje první auto byla Honda Civic, pak přišla Honda Prelude, Accord a po něm CRX. To už jsem auta „dokupoval", nebo-li předchozí auta jsem neprodával. Za chvíli už to bude 13 let, takže vlastně docela dlouho.

Nechceš si otevřít rovnou muzeum?

Chtěl bych, ale asi ne klasické. Spíš bych chtěl malou výkladní skříň pro pár aut, kde bychom se mohli třeba jednou měsíčně s lidmi scházet a vyzkoušet si zajímavá auta – jejich i moje.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Prelude 2. generace

Plánuješ do budoucna sbírku ještě rozšířit? Máš teď nějaké auto v hledáčku?

Představ je vždycky dost, fantazie mi nechybí. V integrách první a druhé generace jsem ještě trochu ve skluzu. Pak mi chybí Accord Coupe páté generace se slabším dvoulitrovým motorem a látkovým interiérem. Chtěl bych ještě Accorda páté generace (sedan), ovšem ve verzi SiR, tedy s motorem o objemu 2,2 litru VTEC (190 koní).

Jaká stará Honda je podle tebe investiční? Do čeho se vyplatí uložit peníze?

V Evropě se ještě dá pořídit občas za zajímavější peníze snad jen Legend, nejlépe ve třetí generaci. Accordy třetí a čtvrté generace ještě nezažily cenový nárůst, Prelude druhé generace se občas vyskytne ke koupi třeba ve Francii. V Japonsku lze také doporučit trojici Vigor, Inspire, Accord Inspire, kterých je poměrně dost a dají se pořídit za opravdu výborné ceny.

Foto: Pavel Chmelíček

Honda Legend Coupe a její přeprava

A nakonec – máš nějaké opravdové auto snů?

Většina lidí by asi tady čekala nějakou tu Hondu NSX, ale mě lákají typy, jejichž počty se na celém světě dají odhadnout v jednotkách kusů. Jde například o Hondu Vigor první generace ve verzi TT-i s motorem o objemu 1,8 litru se vstřikováním a výkonem 130 koní. Pak také integry první a druhé generace s označením "RSi". Ve všech těchto případech si ale nemyslím, že bychom auta těchto typů vůbec někdy v životě viděli k prodeji.

Načítám