Článek
Již přes deset let funguje v ČR spolek se všeříkajícím názvem Svoboda Traktor Klub, sdružující majitele, znalce a fanoušky historických českých lidových traktorů, které motorizovaly zemědělství v meziválečném období a průběhu druhé světové války. Různé traktory „klubáků“ jsou potom k vidění po nejrůznějších akcích v ČR a letos vůbec poprvé přijali nositelé Svobodova odkazu taky pozvání na prestižní přehlídku veteránů Oldtimer Messe Tulln v Rakousku. Ta se konala během uplynulého víkendu 18. a 19. května.
Za Vídeň proto z Česka vyrazila rozsáhlá družina, vezoucí celkem šest traktorů modelové řady Diesel Kar, ale i dobové fotografie, prospekty a do němčiny přeložené dokumenty, které mapují historii traktorů Svoboda. V nich jsou popsány mimo jiné patenty a dobová prvenství, spojená se značkou Svoboda. Jedná se například o vůbec první zametací stroj DK – 5 (DK značí Diesel Kar), který kdy brázdil ulice Prahy, nebo traktor DK – 10, který tahal čluny na Baťově kanálu. Některé z historických fotografií si můžete prohlédnout přímo zde.
Na klubové prezentaci v Tullnu si mohli zájemci klubové traktory prohlédnout a osahat, ale bylo jim předvedeno i jejich startování a členové klubu byli pochopitelně přístupni nejrůznějším dotazům.
Teď ovšem k tomu důležitému. V ohromně silné konkurenci, čítající dohromady 75 různých evropských veteránských klubů, vystavujících auta, motocykly, traktory i nejrůznější další techniku, byl právě český Svoboda Traktor Klub oceněn, a to rovnou dvojnásobně. Ocenění v podobě zlaté růže starosty města Tullnu dostal jednak celý klub za nejhezčí klubovou výstavu v rámci veletrhu, jednak i samostatný traktor DK – 10 člena Tomáše Doležala, který byl podle poroty nejlepším traktorem celé výstavy.
I od naší redakce má tedy Svoboda Traktor Klub velký palec nahoru za to, že reprezentativně pokračuje v odkazu historické české značky, která by jinak zapadala prachem. Gratulujeme a pevně věříme, že dvě zlaté růže z Tullnu nezůstanou jediným mezinárodním úspěchem klubu.