Článek
Je to velice významná obnova vozového parku české armády. Ta potřebuje víceúčelová osobní terénní vozidla pro logistické a zabezpečovací úkoly. Nové vozy se mají pohybovat mimo bojiště a sloužit mají k přepravě lidí nebo zásobování. Tendr na automobily vypsalo ministerstvo obrany už loni, nakonec jej ale koncem roku zrušilo.
Nové výběrové řízení bylo vyhlášeno letos v červnu s některými novými požadavky. Nová armádní vozidla do hmotnosti tří tun měla být se stálým pohonem všech čtyř kol, mělo jít o vozy pro pět osob a jedním z požadavků byl i rámový podvozek. Celkem se přihlásilo deset firem se čtyřmi různými modely. Jaké další to byly, ministerstvo neuvedlo.
Vítězem se nakonec stala česká společnost Glomex MS, v jejím čele stojí bývalý náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Firma dodává vozy i pro jiné armády, letos získala zakázku polského ministerstva obrany na nákup 485 terénních pick-upů Nissan Navara (kvůli problémům s výrobou ale Poláci nakonec dostanou model Ranger od Fordu).
Smlouva na dodávku 1 200 terénních vozidel zatím není podepsaná, úřad by ji podle ministra obrany Lubomír Metnar (ANO) měl podepsat nejpozději do konce roku. Příští rok armáda odebere prvních 800 vozidel a zbývajících 400 v roce 2022.
Jedno vozidlo má přijít na 893 tisíc korun včetně DPH a v ceně je i dvouletý servis. Aktuálně lze Toyotu Hilux Double Cab koupit v Česku za 883 300 korun. Mluvčí firmy Glomex MS Jaroslav Major pro Garáž.cz uvedl, že vozidla nebudou mít žádnou speciální výbavu navíc, pouze držáky zbraní.
Karoserie bude v tmavě zelené barvě s českými vlajkami, podobně jako tomu bylo u Defenderů a UAZů. O pohon se bude starat dieselový čtyřválec 2.4 D‑4D o výkonu 110 kW (150 k).
Hilux pro armádu bude osmou generací legendárního pick-upu v modelovém provedení 2020. Poprvé se Toyota Hilux představila v roce 1968. Jde o populární vozidlo nejenom ve světových armádách, ale i mezi nejrůznějšími, zejména blízkovýchodními teroristickými organizacemi.
Legendární je i jeho spolehlivost, televizní pořad Top Gear se jej ještě za Clarksonovy éry pokoušel zničit demoliční koulí, utopit v moři, zapálit, nechat na střeše věžáku, který se sesunul k zemi... a notně poničený Hilux vždy nastartoval.