Článek
Vyplývá to z dat jednoho z největších českých autobazarů, který tvrdí, že díky příznivé ekonomické situaci a rostoucím platům Češi kupují dražší auta než třeba jen před pár lety. A to i přes to, že za posledních pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu, a to na 260 tisíc korun. Fakt, že se v Česku nemáme vůbec špatně dokazuje i to, že v případě nákupu na splátky si zákazníci stanovují vyšší akontaci (o 37 %) i vyšší částku, kterou budou měsíčně platit.
A tento trend je vidět už pár let, kdy neustále roste výše úvěru, kterou si řidiči na ojetiny berou. Zatímco v roce 2014 byla průměrná výše úvěru 130 128 Kč, dnes to je 192 919 Kč. Ještě vyšší úvěrovou částku si jsou kupující ochotni vzít na zánovní automobily, a to letos v průměrné výši 286 903 Kč, což je o 40 % více než v roce 2014. Otázkou ovšem je, nakolik mají řidiči velké oči a následně nezvládnou splácet, přičemž rychle končí v dluhové pasti, a nakolik jde o standardně splácené úvěry. Vzhledem k tomu, že jsme jeden z nejzadluženějších národů, trochu se obáváme, že realita nebude tak optimistická, jak napovídají tato čísla.
Průměrná cena ojetého vozu pořizovaného na úvěr je dnes 258 863 Kč. Pokud ji srovnáme s cenou před pěti lety, je to téměř padesátiprocentní nárůst. Kupující ale už neřeší jen stav tachometru nebo samotného auta. Začínají čím dál tím víc dbát na jeho bezpečnost. I proto investují do stále dražších ojetin. Ještě dodáme, že výše průměrné měsíční splátky na ojetinu je aktuálně 3 813 Kč. U zánovních aut je to 4 536 Kč.